ما معتقدیم که ایجاد یک نسل مسئوول و اندیشمند ، نسلی که انسانی بیندیشد و انسانی زندگی کند ، تنها در سایه تعالیم و روش تربیتی و اسلام امکان پذیر است و بس .

بنابراین داشتن جامعه ای مطلوب و ایده آل منوط به داشتن انسانهای خوب و شایسته است و  داشتن انسانهای خوب ، ریشه در تعلیم و تربیت دینی و اخلاقی صحیح آنان دارد . و باید این را پذیرفت که هرگاه تربیت از عناصر روحی و اخلاقی عاری باشد ؛ ناقص و بی نتیجه خواهد بود و عواقب این گونه تربیت عاید اجتماع گشته و آن را تباه می سازد .

ما تربیت منهای مذهب را امری خطر آفرین و وجود فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه های منهای مذهب را بلایی به جان مردم جامعه می شناسیم . اگر تربیت با مذهب  آمیخته نشود نه تنها قوامی نخواهد یافت بلکه خود آن به تنهایی سبب انحلال تربیت خواهد شد . وجود فساد در جوامع ، درگیری ها ، جنگ ها ، غارت ها ، استثمارها در نزد مردم به اصطلاح متمدن نه بدان خاطر است که سطح دانش و رفاه در آنجا پایین است بلکه بدان خاطر است که قدرت کنترل کننده  ضعیف است و نیروی منضبطی در درون آنها وجود ندارد که بر خود مسلطشان کند . از اینجاست که اهیت رشد مذهبی و دینی آشکار می شود و رشد و پرورش این موهبت الهی یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت اسلامی است  ( قائمی ، 1364 ، ص 53 ) .

به یقین تعلیم و تربیت ، با ارزش ترین و مهمترین وظیفه آدمی به شمار می آید . والاترین و ارجمندترین انسانها که همان پیامبران و جانشینان آنان هستند . در این طریق مبعوث گشته اند و سرچشمه سعادت و رستگاری بشر را همواره در این عرصه جستجو کرده اند .

طرح و بیان مسئله :

 

اگر نظام آموزشی بخواهد تحولی اساسی در روهای آموزشی خود به وجود آورد باید به فکر دگرگونی و تجدید بنای تمام عواملی باشد که به طریقی  در ایجاد و فضا  و جو آموزشی و یادگیری موثرند . زیرا قسمتی از نظام بدون تغییر سایر قسمت ها می توان سبب بروز تغییرات موثر و چشمگیر شود .

یکی از مهمترین مسائلی که در تجدید بنای نوآوری آموزشی باید در نظر داشت تجدید بنای اندیشه ها و باورهای معلم است . اگر شکست ها و ناکامی های معلمان در مقابل نوآوری ها ، آموزشی ، به ویژه روش های پرورشی تفکر ، باورهای غلط و از پیش ساخته معلمان که بر اثر تکرار ، در سالهای متمادی در آنان تثبیت شده است ، اگر چه شرایط و امکانات آموزشی از عوامل موثر در جریان آموزشی است .

اما نیروی انسانی به ویژه معلم از مهمترین عوامل تشکیل دهنده محیط های آموزشی به لحاظ اهمیت نگرش و روش تدریس در فرایند فعالیت آموزشی و تاثیر آن در روند آموزشی محسوب می شود .

بسیار دیده شده است که در مجموع امکانات فیزیکی یک نظام تغییری حاصل شده است بدون اینکه تحولی در معلم و طرز تفکر ایجاد شود و در نتیجه به رغم تغییرات برنامه ها ، مواد تشکیلات مدرسه معلم تغییر نیافته روش های قدیم را بی کم و کاست در محیط آموزشی جدید به اجرا در آورد . وقتی برنامه های جدید با روش های قدیم درمی آمیزد تجدید بنای نظام روی کاغذ باقی خواهد ماند و اجرای آن عملا متوقف می شود لذا دیدگاه معلمین در بررسی عوامل موثر و سودمند بر روش های آموزشی فعال آن می تواند خود نقش دیدگاه معلمین و هم چنین عامل تاثیر گذار بر آن شناسایی و برای به کارگیری بهتر و روش های آموزشی استفاده کرد .

شیوه های آموزشی باید اصولی و علمی کاربردی باشند . در آموزش مفاهیم دینی باید عوامل تاثیر گذار را شناخت و آنها را در راستای بهتر شدن امر آموزش جهت داد و از سخنان معصومین علیها سلام بهره جست چرا اگر دیر شود قلب او مشغول چه چیزهای دیگر شده و سخت می گردد و دیگر تربیت او امکان پذیر نبوده یا بسیار مشکل و کم اثر خواهد شد .

پایان نامه

 









الگوهای رفتاری دانش آموزان باید در درجه اول خودشان مسائل اخلاقی و دینی را رعایت کنند چرا دانش آموزان الگو پذیران خوبی هستند و عمولا از پدر و مادر و محیط مدرسه الگو می گیرند معلم که تربیت یا قسمتی از تربیت دانش آموز را به عهده دارد با ویژگی های دانش آموزان نکات روان شناسی و تربیتی آنان آشناتر باشد در امر آموزش موفق ترند ( مستمند ، 1382 ، انتشارات امیری ) .

بررسی و مقایسه فاکتورهای موثر بر اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان مرد و زن در سال تحصیلی ؛ 89/88 .

ضرورت و اهمیت :

 

تدریس موثر و مفید ارتباط تنگاتنگی با روش های تدریس دارد . و ابتکارات فردی معلم و شیوه بهره گیری از کمک ابزارهای آموزشی قدرت انتقال مطالب را تا حد مطلوب به شاگردان را فراهم می آورد و استعدادهای فردی و خلاقیت ذهنی دانش آموزان را فراهم می سازد با توجه به سودمندی روش های آموزشی اهمیت به کارگیری روش های فعال و اکتشافی تدریس کاملا مشهود است و در صورتی می توان از روش های فعال آموزشی و بهبود وضعیت دانش آموزان استفاده نمود که دبیران و معلمین خود به انواع روش های آموزشی به کارگیری آن می توان با توجه به تعدد و تنوع آن آشنایی لازم را داشته باشند و در بکارگیری آن اهتمام وزید .

اگر بحث تربیت دینی بر این مبنا باشد که دین مفهوم جو هر زندگی تلقی شود آنگاه لزوم آگاهی نسبت به اهمیت ضرورت فواید و نسبت دین با دیگر حوزه های معرفتی مشخص خواهد شد در دنیای کنونی توسعه و ایجاد مدارس به مفهوم امروزی گسترش سریع فناوری و ارتباطات صنعتی شدن جوامع و نیازهای متنوع عصر دایره تاثیر گذاری عوامل مختلف را بر افکار و اندیشه های دانش آموزان گسترده تر از گذشته است . آنچه مسلم است این که هنوز مدارس ما به عنوان اصلی ترین کانون های تربیتی مورد توجه و برنامه ریزی دقیق و صریح قرار نگرفته اند .

اگر نظام آموزش و پرورش ما بخواهد از مسیر آموزش های صرف به سمت تربیت دینی اخلاقی حرکت کند لازم است بسیاری از از اهداف و روش ها را تغییر داده و از روش های اطلاعات و یادگیری خلاق و فعال استفاده کند . محتوای آموزش و پرورش باید به صورتی تهیه شود که بین وقت و سرمایه و کار معرفی برای تربیت هر فرد و نتیجه ای که از این سرمایه گذاری های حاصل می شود تعادل و تناسب مطلوب را برقرار کند .

این موازنه و تعادل در گرو برنامه موثر و مفید و به کارگیری و اجرای سنجیده و دقیق برنامه ها بستگی دارد . در غیر این صورت به هدف مطلوب در تربیت دینی آموزان دست نخواهیم یافت .

معایب اجــرا :

 

  • آنطور که تاریخچه ی تعلیم و تربیت نشان می دهد ، روش تدریس نوعا و به دلیل نگرش محدود به مسائل پیرامون خویش محکوم به شکست هایی پی در پی است . تغییر پی در پی روش های تدریس و جایگزینی بی وقفه ی آنها با روش های مدرن تر با توجه به تغییرات منبعث از زبان شناسی ، روان شناسی و جامعه شناسی ، گویای این نکته است که اولا روش تدریس شدیدا متاثر از علوم پیرامون خویش بوده و از حداقل استقلال برخوردار است . و مضافا اینکه به دلیل ماهیت آن به طور ذاتی تحمیلی است . یعنی یک مجموعه متشکل از فراگیران متفاوت و ناهمگون ، الزاما خود را تسلیم و مطیع مراحل پر پیچ و خم یک روش ساخته و استقلال فردی آنها مورد بی اعتنایی قرار می گیرد .
  • روش تدریس ناچارا یک سو نگر ، و به عبارتی محدود نگر است . بدین معنی که ایجاد هر تغییر در روش که منبعث از نیازهای جدید و تحولات تازه باشد الزاما و نوعا به غفلت از برخی نیازهای دیگر می انجامد . بدین که نقطه ضعف یک روش متعلق به دو دهه ی قبل می تواند در زمان ما به عنوان نقطه ی قوت تلقی گردد و در همان بعد نیز تقویت و حمایت می گردد . پس در واقع یک روش معین نمی تواند به عنوان یک راه حل نهایی مورد بحث قرار گیرد .

 

مزایای اجــرا :

 

  • تحقیقات نشان داده است که کیفیت یادگیری در روش های تدریس فعال بحث گروهی بیشتر از روش های غیر فعال مانند سخنرانی و تمرین و تکرار است .
  • یادگیری مشارکتی که اساس روش های تدریس فعال است باعث تغییرات مطلوب در شخصیت دانش آموزان می شود و بر کیفیت آموزش اثر می گذارد . دانش آموز از طریق فعالیت های خود می آموزد و ذهن خود را از طریق رفتاری که در آن مشارکت دارد می سازد به نظر او وظیفه معلم راهنمایی فکری است  و معلم باید عادت کند تفکر را در دانش آموزان به وجود آورد .

 

اهــداف پژوهــش :

 

کاربرد فاکتورهای موثر اثر بخشی روش های ندریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی به صورت یک هدف مهم درباره روش های تدریس فعال اشاره دارد . و عمدتا مطالب و مقایسه های زیادی درباره روش های تدریس فعال و چگونگی تاثیر آن در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان پایه ابتدایی به رشته تحریر در آمده است . هدف از تدریس فعال در دانش آموزان پایه ابتدایی نهادینه کردن روش های موثر و تدریس و تاثیر گذاری عمیق تر در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان می باشد .

اهداف کلــی :

بررسی و مقایسه فاکتورهای موثر بر اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان مرد و زن در سال تحصیلی 89 / 88 .

اهداف جـــزیی :

هدف های جزئی در واقع توانائیها و مهارت هایی هستند که معلم انتظار دارد دانش آموزان در جریان آموزش به آنها برسند . یک هدف جزئی می توان به صورت رفتاری و غیر رفتاری تدوین نمود ( کیارمنش ، روش های ارزشیابی آموزشی ).

  • بررسی بین جنسیت و اثر بخشی روش های تدریس فعال  در تربیت دینی اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر رابطه معنی دار وجود دارد .
  • بررسی بین میزان و اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر رابطه معنی دار وجود دارد .
  • بررسی بین جنسیت و فاکتوری تاثیر گذاری بر اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر رابطه وجود دارد .

فرضیــات تحقیـــق :

  • بین جنسیت و اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد ؟
  • بین میزان و اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد ؟
  • بین جنسیت و فاکتورهای موثر بر اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد ؟

 

سوالات تحقیــق :

 

  • آیا بین جنسیت و اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد ؟
  • آیا بین میزان و اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد ؟
  • آیا بین جنسیت و فاکتورهای موثر بر اثر بخشی روش های تدریس فعال در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد ؟

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت