پایان نامه درباره میزان اضطراب و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر |
بیان مسئله :
بسیار دیده شده دانشآموزانی که از لحاظ توانایی و استعداد در سطح یکسانی می باشند عملکرد تحصیلی متفاوتی را به هنگام امتحان و یادگیری مطالب قبل از امتحان نشان می دهند هر ساله دانش آموزان و دانشجویان زیادی در سراسر کشور با وجود توانایی و استعداد خوب جهت ادامه تحصیل دچار افت تحصیل شده و در پاره ای از موارد مجبور به ترک تحصیل شده اند عوامل چندی در این مسئله دخیل است که اضطراب یکی از مهمترین آنهاست اضطراب تاثیر مهمی بر عملکرد تحصیلی داشته و ممکن است موجب کاهش آن شود و در نهایت خود اثر بخش عزت نفس دانش آموزان و دانشجو را تضعیف نموده و منجر به افزایش نگرانی اجتماعی و خانوادگی و تشویش گردد در بعضی از موارد پژوهش های انجام شده بین اضطراب امتحان و عوامل شخصیتی ، اجتماعی خانوادگی و آموزشگاهی رابطه نشان داده است ( غفاری ، 1385، ص 44 ) .
اعتماد به نفس دیدگاهی است که به فرد اجازه می دهد که از خود تصور مثبت روانی داشته باشد او را با اعتماد به نفس به توانایی هایشان اعتماد می کنند به طور کلی حس می کنند که بر زندگیشان کنترل دارند و باور دارند که در یک طیف منطقی قادر به انجام کارهایی که می خواهند و برنامه ریزی می کنند هستند داشتن اعتماد به نفس انتظارات واقع گرایانه را قبول دارند آنهایی که اعتماد به نفس کمتری دارند برای اینکه در مورد خودشان احساس خوبی داشته باشند به مقدار زیادی به تایید دیگران وابسته هستند آنها معمولاً از ریسک کردن اجتناب می کنند به خاطر اینکه از شکست میترسند معمولاً انتظار موفق شدن دارند معمولاً خودشان را دست کم می گیرند و اگر تشویق یا تحسین شوند آنرا کوچک میشمارند یا رد می کنند به خاطر اینکه به تواناییهای خودشان اعتماد دارند آنها خودشان را می پذیرند و این حس را ندارند که باید خودشان را وفق بدهند تا پذیرفته شوند اعتماد به نفس الزاماً خصوصیتی نیست که در همه ابعاد زندگی فرد تبلور داشته باشد معمولا افراد در بعضی از جنبه ها اعتماد به نفس دارند مانند درس یا ورزش اما در بعضی از جنبه ها اعتماد به نفس ندارند مثل تیپ و قیافه یا روابط اجتماعی ،(راستی نایز ،1386، ص 90) . اکنون این پژوهش سعی دارد رابطه بین میزان اضطراب و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر راهنمایی و متوسطه را بررسی کند در این تحقیق بر آنیم که این سوال را پاسخ دهیم آیا عزت نفس می تواند بر میزان اضطراب دانش آموزان موثر باشد
اهمیت و ضرورت پژوهش:
اضطراب به عنوان یك پدیدهی متداول و مهم آموزشی ، رابطه تنگاتنگی با اعتماد به نفس و عملكرد و پیشرفت تحصیلی میلیونها دانش آموز و دانشجو در مراكز آموزشی دارد(اسلامی نسب ، 1388،ص 45).
این پدیده یكی از متغییرهای شناختی-هیجانی بسیار مهم است كه از سالهای بسیار دور وجود داشته و ارزیابی عملكرد كودكان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار داده است. اسپیلبرگر ، كانزالز و انتول (1978) در نوشتهةای خود ماهیت اضطراب را به 50 سال پیش نسبت دادهاند . به طور كلی بررسی متون روانشناسی نشان میدهد كه پژوهش درباره اضطراب به طور جدی از سال 1952 میلادی توسط مذلو و ساراسون شروع شده است پژوهشهای اولیه نشان میدهند كه افراد دارای اضطراببالا هنگامی كه از آنان انتظار موفقیت میرود عملكرد ضعیفی از خود نشان میدهند اما افراد دارای اضطراب پایین در چنین موقعیتی عملكرد خوبی از خود نشان میدهند. این یافتهها توسط «ای.سارسون» و همكارانش در بین دانشجویان نیز به دست آمده است و توسط «آنتوان » «بدل» و اسپیلبرگر (1976) مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته است. تفاوت و اختلاف در عملكرد افراد از نظر مذلو و ساراسون (1952) بر اساس سایقهای روانشناختی آموخته شده صورت میپذیرد.(همان منبع،46).
موقعیت امتحان دو نوع سایق را فرا میخواند:
1 – تكلیف جهت یافته یا تكلیف مدار بر انگیخته میشود كه موجب بروز رفتارهایی برای انجام تكلیف میگردد.
2 – سایقهایی دوم سایقهای اضطراب اموخته میباشند كه این نوع سایق ها دو نوع رفتار مخالف و ناهمساز را به وجود میآورند. كوششهای مربوط به این تكلیف كه افراد را بر اساس آن بتوانند امتحان را به پایان برسانند و به این طریق اضطراب خود را كاهش دهند.
پاسخها و رفتارهای ناموربوط به تكلیف كه با احساسات هیجانی از درماندگی ، واكنش جسمانی شدت یافته، پیش بینی و انتظار تنبیه و توبیخ ، اعتماد كم و تلاشهای ضمنی برای رهایی از موقعیت امتحان مشخص میشود.
مزایا و معایب عدم اجرای تحقیق :
پژوهش در این زمینه لازم است زیرا در دنیای پیچیده امروز شناخت عزت نفس و ارتقای آن بیش از هر زمان دیگر برای افراد جامعه مهم و ضروری است در دنیای پیچیده امروز برای اینکه شخص بتواند به نیازها ی خود دست پیدا کند باید به نیروی درونی خود تکیه کند و عزت نفس قوی داشته باشد شناخت عوامل مربوط به عزت نفس و هم چنین اضطراب ، شناخت عوامل ایجاد کننده اضطراب و عواملی که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در افراد جامعه می شود یاعث می شود که ما افرادی موفق را در تمام رشته های موجود در جامعه داشته باشیم که با عزت نفس قوی می توانند به اهداف خود برسند . یکی از مسئله های اصلی که در حل مشکلات پیش آمده وجود دارد عدم شناخت کافی از مشکل موموضوع پیش آمده برای ارائه راه حل می باشد با بدست آوردن شناخت و انجام پژوهش می توانیم به راه حل های بهتر برای حل مسائل پیش آمده دست پیدا کنیم .
اهداف پژوهش :
هدف کلی : بررسی و مقایسه میزان اضطراب و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی و متوسطه شهرستان گیلان غرب در سال تحصیلی 91-90
اهداف جزیی :
1 – تعیین رابطه بین میزان اضطراب و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر .
2 – – تعیین رابطه بین میزان اضطراب و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر.
3 – مقایسه میزان اضطراب دانش آموزان دختر و پسر .
4 – مقایسه میزان اعتماد به نفس دانش آموزان دختر و پسر.
سوالات پژوهش :
1 – آیا بین میزان اضطراب دانش آموزان دختر و اعتماد به نفس آنها رابطه وجود دارد ؟
2 – آیا بین میزان اضطراب دانش آموزان پسر و اعتماد به نفس آنها رابطه وجود دارد ؟
3 – آیا میزان اضطراب دانش آموزان دختربیشتر از پسران است است ؟
4 – آیا میزان اعتماد به نفس دانش آموزان پسر بیشتر از دختر است ؟
فرضیات پژوهش :
1 – بین میزان اضطراب دانش آموزان دختر و اعتماد به نفس آنها رابطه وجود دارد .
2 –بین میزان اضطراب دانش آموزان پسر و اعتماد به نفس آنها رابطه وجود دارد .
3 –میزان اضطراب دانش آموزان دختربیشتر از پسران است است .
4 –میزان اعتماد به نفس دانش آموزان پسر بیشتر از دختر است .
تعریف نظری متغییرها:
متغییر مستقل: به متغیری گفته میشود كه از طریق آن متغیر وابسته تبیین یا پیش بینی میشود به این متغیر محرك یا درون داد گفته میشود .
متغییر مستقل در این تحقیق اضطراب دانش اموزان میباشد.
متغییر وابسته: متغییر است كه در جریان پژوهش از متغییر مستقل تأثیر میپذیرد.(ساروخانی ، 1377،ص 130)
متغییر وابسته در این تحقیق اعتماد به نفس دانش آموزان میباشد.
تعریف نظری اضطراب: حالت نگرانی و دلشوره كه با ترس پیوند دارد موضوع اضطراب (مانند خوابی مبهم ، یك رویداد احتمالی ناگوار) معمولاً نامشخص تر و غیر اختصاصی تر از موضوع ترس مانند یك حیوان وحشی است.
تعریف عملیاتی اضطراب: در این پژوهش منظور از اضطراب نمرههایی است كه دانش آموزان در مقیاس اضطراب عمومی ANQ كسب میكند و این نمره شاخص عددی برای اندازهگیری میزان اضطراب عمومی میباشد و نمره ای كه فرد در این مقیاس میگیرد بیانگر میزان شدت اضطراب عمومی وی میباشد.(نجاریان و همكاران 1374،36)
تعریف نظری اعتماد به نفس: اعتماد به نفس قضاوت فردی نسبت به درجه ارزشمندی خود است ، كه در نگرش فرد نسب به خود بیان میشود و آن یك تجربه ذهنی است كه فرد به وسیله اظهارات شفاهی و سایر رفتارهای بیانی آشكارا انتقال میدهد.(كوپر اسمیت ، 1997)
تعریف عملیاتی اعتماد به نفس: در این تحقیق منظور از اعتماد به نفس نمرهای است كه فرد از مقیاس بخشی اعتماد به نفس كوپر اسمیت كسب میكند.
متغییرهای كنترلكننده: متغییرهای هستند كه در جریان آموزش تحت كنترل محقق میباشند كه در این تحقیق جنسیت ، شهرستان محل تحصیل ، پایه تحصیلی میباشند.
متغییر مداخله گر: هوش ، سطح تحصیلات والدین ، ساختار خانواده ، وضعیت اقتصادی خانواده میباشد.
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد
یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
[دوشنبه 1399-09-24] [ 04:37:00 ق.ظ ]
|