پایان نامه هنر و زیبایی از نگاه لویی آلتوسر |
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی
پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته فلسفه هنر
عنوان:
هنر و زیبایی از نگاه لویی آلتوسر
استاد راهنما:
دکتر شمس الملوک مصطفوی
استاد مشاور:
دکتر احمدعلی حیدری
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده |
الف. موضوع و طرح مسئله (اهمیت موضوع و هدف):نسبت میان هنر و ایدئولوژی همواره کانون توجه مطالعات مارکسیستی هنر بوده است. درک این مسئله که هنر چه جایگاهی در نظام اجتماعی دارد؟ و چه ویژگی و کیفیتی در هنر آن را از موضع فردی هنرمند به روابط پیچیدهی اجتماع میکشاند؟، چالش تمام گفتمانهایی است که حول تولید اجتماعی هنر گرد آمدهاند. زیبایی هنری در تفکر مارکسیسم ارتباط عمیقی با شرایط تولید، بازتولید، مصرف و بازار تولید و مصرف دارد. مقولهی زیبایی را ذهنیت هنرمند و مخاطب تعریف نمیکند، بلکه در چارچوب ایدئولوژی حاکم تعریف میشود. شیوهی تولید و ایدئولوژی مربوط به طبقهی حاکم که شیوهی تولید را در دست دارد، تعیینکنندهی سبکها و سلیقههای هنری در هر دورهای است. این مجموعه روابط میان هنر و ایدئولوژی و اقتصاد در یک کلیت مارکسیستی، نظام اجتماعی نامیده میشود. نظام اجتماعی دربردارندهی مناسبات تولیدی است که مارکس در ماتریالیسم تاریخی آن را به دو بخش زیربنا و روبنا تقسیم کرد. روبنای حقوقی، سیاسی، فرهنگی و … بر زیربنای عظیم اقتصادی استوار است. بنابراین هر گونه تحول و تکاملی در زیربنا منجر به تکامل و تحول در روبنا خواهد شد. تعیینکنندگی در تفکر مارکس دشواریهای بسیاری برای تفکر مارکسیسم فراهم کرده است. اما به دلیل کثرت و گوناگونی نوشتههای مارکس در طول دوران زندگیاش، گرایشهای متفاوتی در بستر مارکسیسم شکل گرفت که بر اساس نوشتههای او در دورههای مختلف تفکرش، تفاسیر متفاوتی را از اندیشهی مارکس ارائه کردند. مفاهیم و تعاریفی چون هنر به مثابه کالا، ایده ی هنر به مثابه موقعیت، فعالیت اشتراکی هنر، هنر به مثابه ایدئولوژی، زیباییشناسی کردن سیاست، تکثیر و بازتولید مکانیکی هنر، هنر به عنوان فاصلهی انتقادی با ایدئولوژی همگی مفاهیمی هستند که در تعابیر گوناگون منتقدان مارکسیست از هنر تدوین شدهاند. نظریهی هنر و تحلیل هنری در مارکسیسم از تفاسیر بسیار ساده و پیش پا افتادهای چون هنر به عنوان ایدئولوژی تا هنر محمل تناقضات ایدئولوژیک را شامل میشود. تقریباً اکثر این نظریهها در رابطه با ایدئولوژی بیان میشوند. چرا که ایدئولوژی یک مقولهی برناگذشتنی در اندیشهی مارکس بود. وی تفکر خود را درایدئولوژی آلمانیاز تمام ایدئولوژیها و اندیشههای انتزاعی دیگر فلاسفه جدا کرد و علم تاریخ را بنیان نهاد. از این رو در تحلیلهای مارکسیستی، ایدئولوژی موقعیتی محوری دارد. هنر محصولی اجتماعی است، بنابراین جدا از ایدئولوژی نیست. یکی از موثرترین و ارزشمندترین دیدگاهها دربارهی ایدئولوژی، دیدگاه پیر لوئی آلتوسر، فیلسوف مارکسیست فرانسوی است. بر اساس خوانش آلتوسر از مارکس، بر خلاف آنچه مارکس درایدئولوژی آلمانیمیگوید، ایدئولوژی صرفاً مجموعهای از توهمات نیست. بلکه آلتوسر در دو مقالهیمارکسیسم و اومانیسموایدئولوژی و دستگاههایایدئولوژیک دولت، ایدئولوژی را نظامی از بازنماییها میداند. این بازنماییها شامل تصاویر، سخنها، روایتها و اسطورههایی است که به مناسبات زیستی و زندگی اجتماعی مردم مربوط میباشند. اما آن چه در ایدئولوژی بازنموده میشود، نظام مناسبات واقعی حاکم بر هستی افراد نیست. بلکه تصویر مناسبات خیالی افراد با آن با مناسبات واقعی زندگی اجتماعی است. به عبارت دیگر ایدئولوژی هم رابطهی واقعی و هم رابطه ی خیالی با جهان است. واقعی از این جهت که مردم از طریق ایدئولوژی رابطهی خود را با مناسبات حاکم بر شرایط وجودی خویش را به طور واقعی و ملموس زندگی میکنند. و خیالی از این جهت که ایدئولوژی مانع از درک کامل این شرایط وجودی و چگونگی ساختهشدن اجتماعی زیست مردم در چارچوب آن میگردد. آلتوسر ایدئولوژی را نظام بازنمایی غلط میداند که نه اندیشههایی است که در مغز مردم وجود دارند، و نه در سطح بالاتر بیان مناسبات مادی واقعی، بلکه شرط لازم برای عمل در چارچوب شکلبندی اجتماعی است. آلتوسر معتقد است که این بازنمایی نادرست از راههای مختلفی چون زبان، ادبیات و هنر و … انجام میشود و ابزار اصلی جامعهی سرمایهداری برای نگه داشتن روابط نابرابر طبقاتی است. خیالی و واقعی بودن ایدئولوژی، رابطهی دو سویهای است که آلتوسر با بازگشت به آراء فروید دربارهی تحلیل دستگاه روانی، ارائه کرده است. تفکر فروید همه دستگاه روانی انسان را به صورت دو سویه معرفی میکند. مهر و کین، عشق و نفرت، نفی و تایید، خواستن و نخواستن، دوستی و دشمنی و به طور کلی هست و نیست. بنابراین ایدئولوژی از دیدگاه آلتوسر به عنوان مقولهای که ارتباط نظری با تحلیل رویا |
[پنجشنبه 1399-01-14] [ 01:30:00 ق.ظ ]
|