اصفهان استاد مشاور: دکتر رضا هویدا تکه هایی از متن به عنوان نمونه : فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول: کلیات پژوهش مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1 1-1 شرح و بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………………… 2 1-2 اهمیت و ارزش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. 7 1-3 اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………. 8 1-4 فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………. 9 1-5 متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………. 10 1-6 تعریف اصطلاحات و مفاهیم ……………………………………………………………………………………………………….. 10 1-6-1 تسهیم دانش………………………………………………………………………………………………………………………….. 10 1-6-2 قابلیت جذب دانش ……………………………………………………………………………………………………………….. 11 1-6-3 بهبود کیفیت علمی ……………………………………………………………………………………………………………….. 12 فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه‌ی پژوهش مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 14 قسمت اول : تسهیم دانش …………………………………………………………………………………………………………………. 15 2-1 دانش و انواع آن …………………………………………………………………………………………………………………………. 15 2-2 مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………….. 17 2-3 مفهوم تسهیم دانش……………………………………………………………………………………………………………………. 19 2-4 مدل های تسهیم دانش………………………………………………………………………………………………………………. 21 2-4-1 مدل عمل منطقی…………………………………………………………………………………………………………………… 22 2-4-2 مدل رفتار برنامه ریزی شده…………………………………………………………………………………………………….. 23 2-4-3 مدل تسهیم دانش هندریکس…………………………………………………………………………………………………. 24 2-4-4 مدل تسهیم دانش یانگ و هولدن……………………………………………………………………………………………. 24 2-4-5 مدل تسهیم دانش لی و الهوامد……………………………………………………………………………………………….. 26 2-4-6 مدل تسهیم دانش واندن هوف و وان وینن……………………………………………………………………………….. 27 2-5 مؤلفه های کلیدی تسهیم دانش………………………………………………………………………………………………….. 28 2-6 موانع تسهیم دانش……………………………………………………………………………………………………………………… 29 عنوان صفحه 2-7 اهمیت تسهیم دانش………………………………………………………………………………………………………………….. 32 2-8 تسهیم دانش در آموزش عالی……………………………………………………………………………………………………… 33 قسمت دوم : قابلیت جذب دانش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 35 2-9 مفهوم قابلیت جذب دانش………………………………………………………………………………………………………….. 35 2-10 انواع قابلیت جذب دانش…………………………………………………………………………………………………………… 36 2-10-1 قابلیت جذب بالقوه …………………………………………………………………………………………………………….. 36 2-10-2 قابلیت جذب بالفعل ……………………………………………………………………………………………………………. 37 2-10-3 قابلیت جذب مطلق …………………………………………………………………………………………………………….. 38 2-10-4 قابلیت جذب نسبی……………………………………………………………………………………………………………… 39 2-11 مدل های قابلیت جذب دانش…………………………………………………………………………………………………… 41 2-11-1 مدل قابلیت جذب دانش کوهن و لونیتال………………………………………………………………………………. 41 2-11-2 مدل قابلیت جذب دانش زهرا و جرج …………………………………………………………………………………… 42 2-11-3 مدل قابلیت جذب دانش منبیوا و همکاران…………………………………………………………………………….. 43 2-11-4 مدل قابلیت جذب دانش لین و همکاران ………………………………………………………………………………. 44 2-11-5 مدل قابلیت جذب دانش تودوروا و داریسین ………………………………………………………………………….. 45 2-12 مؤلفه های کلیدی قابلیت جذب دانش …………………………………………………………………………………….. 47 2-13 اهمیت قابلیت جذب دانش در نوآوری سازمان…………………………………………………………………………… 49 2-14 قابلیت جذب دانش و آموزش عالی……………………………………………………………………………………………. 50 قسمت سوم : بهبود کیفیت علمی ……………………………………………………………………………………………………… 53 2-15 مفهوم کیفیت………………………………………………………………………………………………………………………….. 53 2-16 کیفیت در آموزش عالی…………………………………………………………………………………………………………….. 54 2-17 مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی……………………………………………………………………………………… 56 2-18 اعتباربخشی و تضمین کیفیت در آموزش عالی………………………………………………………………………….. 57 2-19 مدل های جدید اعتباربخشی در آموزش عالی……………………………………………………………………………. 58 2-19-1 برنامه بهبود کیفیت علمی (AQIP)…………………………………………………………………………………….. 58 2-19-1-1 ارزشها و مؤلفه های برنامه بهبود کیفیت علمی…………………………………………………………………. 60 2-19-1-2 محاسن برنامه بهبود کیفیت علمی……………………………………………………………………………………. 64 عنوان صفحه 2-19-2 برنامه ارزیابی و ارتقاء کیفیت (PEAQ)……………………………………………………………………………….. 66 2-19-2 مدل مسیر ………………………………………………………………………………………………………………………….. 68 2-20 ارتباط بین مدل کیفیت بالدریج و برنامه بهبود کیفیت علمی…………………………………………………….. 70 2-21 یادگیری سازمانی و برنامه بهبود کیفیت علمی…………………………………………………………………………… 73 قسمت چهارم : ارتباط تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش و بهبود کیفیت علمی………………………………… 75 2-22 تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش…………………………………………………………………………………………… 75 2-23 رابطه تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی………………………………………………………………………………………… 77 2-24 الگوی مفهومی پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………. 77 قسمت پنجم : پژوهش های مرتبط با موضوع پژوهش ………………………………………………………………………… 78 2-25 پژوهش های انجام شده در خارج………………………………………………………………………………………………. 79 2-26 پژوهش های انجام شده در ایران ………………………………………………………………………………………………. 81 2-27 خلاصه فصل …………………………………………………………………………………………………………………………… 83 فصل سوم : روش شناسی پژوهش مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 85 3-1 روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 85 3-2 جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………………. 86 3-3 برآورد حجم نمونه………………………………………………………………………………………………………………………. 86 3-4 روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………………………….. 88 3-5 ابزار اندازه گیری………………………………………………………………………………………………………………………….. 91 3-5-1 روایی پرسشنامه ها…………………………………………………………………………………………………………………. 92 3-5-2 پایایی پرسشنامه ها……………………………………………………………………………………………………………….. 93 3-6 شیوه جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 94 3-7 روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………… 95 فصل چهارم: یافته های پژوهش مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 98 4-1 توصیف نمونه بر حسب ویژگی های جمعیت شاختی……………………………………………………………………………………………………. 99 4-1-1 جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………………………. 99 عنوان صفحه 4-1-2 مرتبه علمی……………………………………………………………………………………………………………………………. 99 4-1-3 رشته تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………….. 100 4-1-4 دانشگاه محل خدمت………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 100 4-1-5 دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی……………………………………………………………………………….. 101 4-1-6 سنوات خدمت………………………………………………………………………………………………………………………… 101 4-2 بررسی نتایج پرسشنامه ها …………………………………………………………………………………………………………. 102 4-3 بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مؤلفه های تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش و بهبود کیفیت علمی………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 111 4-3-1 بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مؤلفه های تسهیم دانش برحسب نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه ها………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 111 4-3-2 بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مؤلفه های قابلیت جذب دانش برحسب نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه ها………………………………………………………………………………………………………………………………… 113 4-3-2 بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مؤلفه های بهبود کیفیت علمی برحسب نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه ها………………………………………………………………………………………………………………………………… 114 4-4 تحلیل عاملی تأئیدی عامل ها در قالب مدل های اندازه گیری……………………………………………………….. 117 4-4-1 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری اهدای دانش……………………………………………………………….. 117 4-4-2 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری گردآوری دانش…………………………………………………………….. 118 4-4-3 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری توانایی کارکنان……………………………………………………………. 120 4-4-4 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری انگیزش کارکنان…………………………………………………………… 121 4-4-5 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری درک نیازهای دانشجویان………………………………………………. 122 4-4-6 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری کمک به یادگیری دانشجویان………………………………………… 124 4-4-7 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری رهبری و ارتباطات………………………………………………………… 125 4-4-8 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری ارزش قائل شدن برای افراد……………………………………………. 127 4-4-9 تحلیل عاملی تأییدی مدل اندازه گیری حمایت از فعالیت های سازمان……………………………………… 128 4-5 بررسی فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. 130 4-5-1 فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………………………………. 130 4-5-2 فرضیه دوم……………………………………………………………………………………………………………………………… 133 4-5-3 فرضیه سوم…………………………………………………………………………………………………………………………….. 136 عنوان صفحه 4-5-4 فرضیه چهارم ………………………………………………………………………………………………………………………… 139 4-5-4 فرضیه پنجم ………………………………………………………………………………………………………………………….. 142 4-5-5-1 جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………………….. 142 4-5-5-2 مرتبه علمی……………………………………………………………………………………………………………………….. 143 4-5-5-3 رشته تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………. 145 4-5-5-4 دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی……………………………………………………………………………. 147 4-5-5-5 سنوات خدمت ………………………………………………………………………………………………………………….. 149 4-5-5-6 دانشگاه محل خدمت …………………………………………………………………………………………………………. 151 4-5-6 فرضیه ششم ………………………………………………………………………………………………………………………….. 153 4-5-6-1 جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………………….. 153 4-5-6-2 مرتبه علمی……………………………………………………………………………………………………………………….. 153 4-5-6-3 رشته تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………. 154 4-5-6-4 دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی……………………………………………………………………………. 156 4-5-6-5 سنوات خدمت……………………………………………………………………………………………………………………. 157 4-5-6-6 دانشگاه محل خدمت…………………………………………………………………………………………………………… 159 4-5-7 فرضیه هفتم ………………………………………………………………………………………………………………………….. 161 4-5-7-1 جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………………….. 161 4-5-7-2 مرتبه علمی……………………………………………………………………………………………………………………….. 162 4-5-7-3 رشته تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………. 163 4-5-7-4 دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی……………………………………………………………………………. 165 4-5-7-5 سنوات خدمت……………………………………………………………………………………………………………………. 166 4-5-7-6 دانشگاه محل خدمت…………………………………………………………………………………………………………… 167 4-5-8 آزمون ضریب همبستگی…………………………………………………………………………………………………………. 169 4-5-9 فرضیه کلی……………………………………………………………………………………………………………………………. 171 فصل پنجم: خلاصه ، بحث و نتیجه‌گیری مقالات و پایان نامه ارشد مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 175 5-1 خلاصه موضوع و روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………. 176 عنوان صفحه 5-2 بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………. 177 5-2-1 نتایج فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………………………. 177 5-3 نتیجه گیری کلی و الگوی مبتنی بر نتایج پژوهش………………………………………………………………………… 188 5-4 محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. 190 5-5 پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………. 190 5-6 پیشنهادهای پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………………. 192 پیوست : (پرسشنامه های تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش و بهبود کیفیت علمی)……………………………. 193 منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 197 چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشگاه های منتخب اصفهان بود . روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود . جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه های اصفهان ، علوم پزشکی اصفهان و آزاد اسلامی واحد خوراسگان در سال تحصیلی 92-1391 به تعداد 1472 نفر بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم ، 177 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید . ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه تسهیم دانش واندن هوف و وان وینن (2004) با 10 سؤال ، پرسشنامه قابلیت جذب دانش منبیوا و همکاران (2003) با 10 سؤال و پرسشنامه بهبود کیفیت علمی براساس مدل برنامه بهبود کیفیت علمی (AQIP) با 30 سؤال با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود . روایی پرسشنامه ها به صورت محتوایی ، صوری و سازه مورد تأیید قرار گرفت و ضرایب پایایی آنها به ترتیب 87/0 ، 88/0 و 95/0 محاسبه گردید . برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از آماره های فراوانی ، درصد ، میانگین و انحراف استاندارد و درسطح استنباطی از تحلیل عاملی تأییدی ، ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون t مستقل ، آزمون لوین ، تحلیل واریانس یک طرفه ، آزمون تعقیبی توکی و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید . یافته ها نشان داد که بین دو مؤلفه تسهیم دانش (اهدای دانش و گردآوری دانش) با تک تک مؤلفه های بهبود کیفیت علمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0p<) . هم چنین بین دو مؤلفه قابلیت جذب دانش (توانایی کارکنان و انگیزش کارکنان) با تک تک مؤلفه های بهبود کیفیت علمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0p<) . در بین نظرات نمونه آماری در خصوص تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش و بهبود کیفیت علمی بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی (جنسیت ، مرتبه علمی ، رشته تحصیلی ، محل اخذ آخرین مدرک تحصیلی ، سنوات خدمت و دانشگاه محل خدمت ) تفاوت های معناداری مشاهده شد . در پایان نتایج حاصل از فرضیه کلی پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که تسهیم دانش تأثیر مثبت و معناداری بر قابلیت جذب دانش دارد و 34 درصد واریانس آن را تبیین و پیش بینی می کند . هم چنین قابلیت جذب دانش تأثیر مثبت و معناداری بر بهبود کیفیت علمی دارد و 97 درصد واریانس آن را پیش بینی و تبیین می کند . ولی تسهیم دانش تأثیر مستقیمی بر بهبود کیفیت علمی ندارد . کلمات کلیدی : تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش ، بهبود کیفیت علمی ، دانشگاه مقدمه سازمان ها به منظور حفظ پویایی و بقای خود در جریان تغییر و تحولات محیطی و پیشرفت های وسیع ، به دانش به عنوان یک منبع استراتژیک نگاه می کنند ، چرا که این دارایی مهم می تواند سازمان ها را بیش از پیش انعطاف پذیر کرده به طوری که بتوانند در شرایط چالش انگیز محیطی ، اهداف استراتژیک خود را محقق کنند . این دارایی ارزشمند یعنی دانش به خودی خود نمی تواند برای سازمان مزیت رقابتی کسب کند بلکه برای استفاده بهینه از آن باید بتوان آن را مدیریت کرد . مدیریت دانش موضوعی است که در چند دهه اخیر توجه سازمان ها را بخود جلب کرده است . سازمان ها از طریق مدیریت دانش می توانند دانش کارکنان خود را مدیریت کرده ودر جهت اهداف خود به کار گیرند . یکی از استراتژی های مهم برای استقرار و کاربست مدیریت دانش در سازمان ها ، فرآیند تسهیم دانش می باشد . تسهیم دانش فرآیندی است که از طریق آن افراد به صورت متقابل دانش و تجربیات خود را به یکدیگر منتقل می کنند . تسهیم دانش برای سازمان ها بسیار ارزشمند است و از خروج ذخیره دانش از سازمان جلوگیری به عمل می آورد . از طرف دیگر صرف اتکا به دارایی های دانشی داخل سازمان کافی نیست بلکه لازم است تا سازمان ها علاوه بر توجه دانش داخلی خود ، بر دانش جدید و با ارزشی که در خارج از مرزهای سازمان قرار دارند نیز توجه کنند ، قابلیت جذب دانش عاملی است که این امر را محقق می کند ، سازمان از طریق قابلیت جذب دانش می تواند دانش با ارزش و جدید خارجی را شناسایی و جذب کرده و از برای تحقق اهداف استراتژیک خود ، بهره برداری کند . بنابراین سازمان ها در چنین شرایطی باید هم به قابلیت تسهیم دانش و هم به قابلیت جذب دانش دسترسی داشته باشند . سازمان ها با دستیابی به این دو قابلیت مهم می توانند ، بهبود کیفیت خود را تضمین کنند . بهبود کیفیت علمی موضوعی است که برای تضمین کیفیت سازمان ها ، خصوصاً دانشگاه و مراکز آموزش عالی بسیار حیاتی است . دانشگاه ها از طریق اعتباربخشی می توانند به ارزیابی کیفیت فعالیت های آموزشی خود پرداخته و کیفیت خود را تضمین کنند . برنامه بهبود کیفیت علمی ، راهکاری را به دانشگاه ها نشان داده که از طریق آن می توانند به بهترین وجه ، این امر مهم را محقق کنند . در نهایت همراهی این سه امر یعنی ، تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش و بهبود کیفیت علمی در دانشگاه ها برای ازبین بردن موانع در مسیر پبشرفت دانش و علم بسیار ضروری است . با توجه به اینکه در زمینه رابطه بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی در دانشگاه ها و سازمان های آموزشی پژوهش های جامع و کافی نشده است و پژوهش در این زمینه برای ارتقای بیشتر دانشگاه ها مهم است ، این سؤال مطرح می شود که آیا بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی رابطه وجود دارد ؟ این فرضیه موضوع اصلی پژوهش حاضر می باشد و این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشگاه های اصفهان ، علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان انجام شده است . در ادامه این فصل به شرح و بیان مسئله ، اهمیت و ارزش پژوهش ، اهداف پژوهش ، فرضیه های پژوهش و در نهایت تعریف نظری و عملیاتی واژه ها پرداخته می شود . ***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است*** متن کامل را می توانید دانلود نمائید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت