پایان نامه روانشناسی گرایش برنامه ریزی درسی: کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند |
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 5
1-4 اهداف……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 6
1-4-1 هدف کلی……………………………………………………………………………………………………………………………… 6
1-4-2 اهداف جزئی…………………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-5 سؤالات……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-5-1 سؤال کلی……………………………………………………………………………………………………………………………… 7
1-5-2 سؤالات جزئی……………………………………………………………………………………………………………………….. 7
1-6 فرضیههای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………… 7
1-7 تعریف اصطلاحات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. 8
1-7-1 تعاریف نظری………………………………………………………………………………………………………………………… 8
1-7-2 تعاریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………………………………. 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 12
2-2 تعاریف و مبانی نظری……………………………………………………………………………………………………………………. 13
2-2-1 سیر تحول مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………. 13
2-2-2 مفاهیم پایه در مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………….. 14
2-2-3 مفهوم داده…………………………………………………………………………………………………………………………… 14
2-2-4 مفهوم اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………. 14
2-2-5 مفهوم دانش………………………………………………………………………………………………………………………… 15
2-2-6 انواع دانش…………………………………………………………………………………………………………………………… 16
2-3 معناسازی و دانش آفرینی…………………………………………………………………………………………………………….. 17
2-4 مفهوم مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………….. 20
2-5 عوامل مؤثر در مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………… 22
2-5-1 نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش………………………………………………………………………….. 22
2-5-2 نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش………………………………………………………………………….. 23
2-5-3 نقش مدیریت در مدیریت دانش………………………………………………………………………………………… 24
2-6 شیوههای (مؤلفههای) مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………… 24
2-7 ابعاد مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………………… 27
2-7-1 مدیریت دانش سازمانی…………………………………………………………………………………………………….. 27
2-7-2 مدیریت دانش شخصی……………………………………………………………………………………………………… 28
2-8 جایگاه و ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی…………………………………. 30
2-9 پیامدهای اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی …………………………………….. 33
2- 10 نقش مدیریت دانش در برنامهریزی درسی و فعالیتهای آموزشی اعضای هیأت علمی……… 35
2- 11 پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………. 40
2- 12 نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 43
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 46
3-2 نوع و روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………….. 46
3-3 جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونهگیری……………………………………………………………………………. 46
3-4 ابزار و روشهای گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………… 48
3-5 روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………….. 49
3-6 روش تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………………………………………….. 50
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش
4-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 52
4-2 دادههای جمعیتشناختی…………………………………………………………………………………………………………….. 52
4-2-1 مدرک تحصیلی…………………………………………………………………………………………………………………… 53
4-2-2 جنسیت……………………………………………………………………………………………………………………………….. 53
4-2-3 رتبه دانشگاهی……………………………………………………………………………………………………………………. 54
4-2-4 دانشکده……………………………………………………………………………………………………………………………….. 55
4-2-5 سابقه کار……………………………………………………………………………………………………………………………… 56
4-2-6 فعالیت در حوزه تحصیلات تکمیلی………………………………………………………………………………….. 57
4-3 تحلیل دادهها………………………………………………………………………………………………………………………………….. 58
4-3-1 ارائه اطلاعات توصیفی…………………………………………………………………………………………………………. 58
4-3-1-1 پاسخ به پرسش 1 (شکلگیری دانش)………………………………………………………………………….. 58
4-3-1-2 پاسخ به پرسش 2 (سازماندهی دانش)………………………………………………………………………….. 61
4-3-1-3 پاسخ به پرسش 3 (تبادل و انتشار دانش)…………………………………………………………………… 62
4-3-1-4 پاسخ به پرسش 4 (کاربرد دانش)………………………………………………………………………………… 63
4-3-2 تحلیل استنباطی دادهها………………………………………………………………………………………………… 64
4-3-2-1 آزمون فرضیه اول …………………………………………………………………………………………………………. 64
4-3-2-2 آزمون فرضیه دوم ………………………………………………………………………………………………………… 64
4-3-2-3 آزمون فرضیه سوم ……………………………………………………………………………………………………….. 65
4-3-2-4 آزمون فرضیه چهارم …………………………………………………………………………………………………….. 66
4-3-2-5 بررسی تفاوت مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک رتبه دانشگاهی…………. 68
4-3-2-6 بررسی تفاوت مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک جنسیت…………………….. 71
فصل پنجم: نتیجهگیری و بحث
5-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 73
5-2 خلاصه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………. 73
5-3 خلاصه نتایج حاصل از پاسخ به سؤالات و آزمون فرضیههای پژوهش…………………………………….. 74
5-3-1 پرسشها……………………………………………………………………………………………………………………………….. 74
5-3-2 خلاصه نتایج فرضیههای پژوهش ……………………………………………………………………………………… 75
5-4 بحث و نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………………………… 76
5-4-1 بحث و بررسی نتایج مربوط به کل دانشگاه………………………………………………………………………. 76
5-4-2 بحث و بررسی مؤلفههای مدیریت دانش در دانشکدهها………………………………………………….. 84
5-4-2 بحث و بررسی فرضیهها…………………………………………………………………………………………………….. 87
5-5 پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………………………………………. 90
5-6 محدودیتها…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 91
فهرست منابع
الف. منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………… 93
ب. منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 95
پیوستها………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 100
پیوست یک: پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………….. 101
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………………. 110
صفحه عنوان انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 111
فهرست جدول ها
جدول2-1 گاهشمار مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………….. 14
جدول2-2 كاربرد و مزایای مدیریت دانش برای فرایند تحقیق و پژوهش………………………………………… 37
جدول2-3 كاربرد و مزایای مدیریت دانش برای فرایند ایجاد برنامه درسی………………………………………. 38
جدول2-4 كاربرد و مزایای مدیریت دانش برای خدمات دانشجویان و فارغالتحصیلان……………………. 39
جدول3-1 توزیع جامعه آماری پژوهش بر مبنای دانشکده و رتبه علمی استاد………………………………. 47
جدول4-1 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس مدرک تحصیلی………………………………………….. 53
جدول4-2 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس جنسیت……………………………………………………… 53
جدول4-3 تعداد اعضای هیأت علمی به تفکیک جنسیت و مدرک تحصیلی…………………………………… 54
جدول4-4 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس رتبه دانشگاهی…………………………………………… 54
جدول4-5 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی به تفکیک دانشکده……………………………………………………. 55
جدول4-6 توزیع فراوانی اعضای هیأت به تفکیک فعالیت در حوزه تحصیلات تکمیلی………………….. 57
جدول4-7 سهم منابع استفاده شده توسط اعضای هیأت علمی در اکتساب دانش………………………… 58
جدول4-8 بررسی چگونگی تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی توسط اعضای هیأت علمی…………….. 59
جدول4-9 میزان و سهم هریک از روشهای مختلف استفاده شده توسط اعضای … در تولید دانش 60
جدول4-10 سهم هریک از شکلهای مختلف استفاده شده توسط اعضای … در سازماندهی دانش.. 61
جدول4-11 سهم هریک از روشهای استفاده شده توسط اعضای … در تبادل و انتشار دانش……….. 62
جدول4-12 سهم هریک از روشهای استفاده شده توسط اعضای هیأت علمی در کاربرد دانش…… 63
جدول4-13 آزمون تی در مورد بررسی تفاوت میزان مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک مدرک تحصیلی 64
جدول4-14 آزمون تی در مورد بررسی تفاوت میزان مدیریت دانش اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند به تفکیک فعالیت در حوزه تحصیلات تکمیلی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 65
جدول4-15 نتایج تفضیلی آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مورد مقایسه تفاوت میانگین مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک دانشکده……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 66
جدول4-16 نتایج آزمون تعقیبی LSD در مورد مقایسه تفاوت میانگین مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک دانشکده…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 68
جدول4-17 نتایج تفضیلی آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مورد بررسی تفاوت مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک رتبه دانشگاهی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 69
جدول4-18 نتایج آزمون تعقیبی LSD در مورد مقایسه تفاوت میانگین مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک رتبه
دانشگاهی………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 70
جدول4-19 آزمون تی در مورد بررسی تفاوت مدیریت دانش اعضای….. به تفکیک جنسیت………….. 71
فهرست نمودارها
نمودار 2-1 چرخه دانشسازی بارتون………………………………………………………………………………………………….. 18
نمودار 2-2 چرخه تکاملی دانش شخصی…………………………………………………………………………………………….. 19
نمودار 2-3 چرخه دانش شخصی…………………………………………………………………………………………………………. 19
نمودار 2-4 فرایند كلی دانش آفرینی در دانشگاهها……………………………………………………………………………. 20
نمودار 2-5 چرخه مؤلفههای مدیریت دانش……………………………………………………………………………………….. 26
نمودار 2-6 طراحی ابتکارات مدیریت دانش………………………………………………………………………………………… 32
نمودار 3-1 توزیع جامعه آماری پژوهش بر مبنای دانشکده و رتبه علمی استاد……………………………… 47
نمودار 4-1 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس مدرک تحصیلی…………………………………………. 53
نمودار 4-2 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس جنسیت…………………………………………………….. 54
نمودار 4-3 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس رتبه دانشگاهی………………………………………….. 55
نمودار 4-4 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی به تفکیک دانشکده…………………………………………………… 56
نمودار 4-5 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس سابقه کار…………………………………………………… 56
نمودار 4-6 توزیع فراوانی اعضای هیأت به تفکیک فعالیت در حوزه تحصیلات تکمیلی…………………. 57
چکیده
مدیریت دانش شخصی به عنوان راهبردی مهم در بهبود کمی و کیفی فعالیتهای اعضای هیأت علمی و کاربرد مؤثرتر و کارامدتر دانش در محیطهای دانشگاهی توجه اندکی از سوی جامعه علمی کشور را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نحوه کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند در حوزه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آنان انجام شده است. در این پژوهش، مدیریت دانش به عنوان مجموعهای از فرایندها شامل شکلگیری، سازماندهی، تبادل و کاربرد تعریف میشود که دانش را برای بهینهسازی و نیل به اهداف و رسالتهای دانشگاه مورد استفاده قرار میدهد. روش این پژوهش، پیمایشی و جامعه آماری آن اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند بودند. تعداد نمونه 149 نفر بود که با استفاده از روش تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب و مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بسته پاسخ و باز پاسخی با 77 گویه بوده که ضریب پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمده است. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که ارتباط بین سابقه کار و دو مؤلفه مدیریت دانش، یعنی سازماندهی و تبادل دانش به لحاظ آماری در سطح 1% معنیدار بود اما در مؤلفههای شکلگیری و کاربرد دانش این ارتباط معنیدار نبود. در تمامی مؤلفههای مدیریت دانش، اعضای هیأت علمی با مدرک تحصیلی دکتری میانگین نمره بالاتری نسبت به اعضای هیأت علمی کارشناسی ارشد داشتند اما بررسی سطح معنیداری آزمون برای هر یک از مؤلفهها نشان داد این برتری تنها برای تبادل و انتشار و کل مدیریت دانش در سطح 1% معنیدار بود. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد اعضای هیأت علمی که دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارند در همه مؤلفههای مدیریت دانش (به جز تجزیه و تحلیل) و کل آن نسبت به گروهی که دانشجوی تحصیلات تکمیلی ندارند از میانگین نمره بالاتری برخوردارند ولی این تفاوت به لحاظ آماری تنها در مؤلفه تبادل و انتشار و کل مدیریت دانش در سطح 1% معنیدار بود. تفاوت در شکلگیری دانش (تولید) و میزان مدیریت دانش نیز در بین اعضای هیأت علمی دانشکدههای مختلف در سطح 1% معنیدار بود اما در سایر مؤلفههای مدیریت دانش تفاوت معنیداری به لحاظ آماری بین اعضای هیأت علمی دانشکدههای مختلف دانشگاه بیرجند وجود نداشت. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که گرچه اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند در مؤلفههای شکلگیری و سازماندهی دانش با میانگین نمره بالاتر از 3 در مقیاس لیکرت از وضعیت مناسبی برخوردار بودند ولی در مؤلفههایی مانند تبادل و انتشار، خصوصاً در روشهای گروهی، با میانگین نمره کمتر از 2 عملکرد رضایتبخشی نداشتند.
1-1 مقدمه
دانش و مدیریت آن همیشه برای توسعه و پیشرفت در طول تاریخ اساسی و ضروری بوده است. این واقعیت به همراه تأثیر متقابل و پیچیده نیروهای اجتماعی، اقتصادی و فناوری اهمیت دانش و مدیریت آن را تحکیم مینماید. از آنجایی که دانش همیشه قدرت است، امروزه هیچ تغییری در خصوص اهمیت دانش ایجاد نشده است اما تغییر در مورد چگونگی مدیریت دانش ناشی از اطلاعات انبوه و سرعت بخشیدن به تولید دانش، حتمی و ضروری است. تغییرات عمیق در دنیای ما نشانگر نیاز به تغییر شکل دانشمحور نظامهای کنونی در هر بخش و ایجاد فضاها و ساختارهای جدید است. اقتصاد و جامعه دانش محور نوظهور، دانش را به عنوان پربارترین منبع و یادگیری را به عنوان پربارترین فرایند اقتصادی برجسته میکند. در نتیجه مبنای سرمایه از سرمایههای ملموس سنتی به یک سرمایه ناملموس مانند نوآوری در کاربرد مؤثر دانش و منابع سرمایه انسانی تبدیل میشود (گورباز[1]، 2008). اگرچه امروزه دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و راهبردی و نیز به عنوان یک دارایی مطرح شده است، ولی ارائه محصولات و خدمات با کیفیت مناسب و اقتصادی بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند امری سخت و در مواردی غیر ممکن است (میتال2، 2008). از نظر نوناکا3 دانش مفهومی چند وجهی با معانی چندلایه است و یکی از منابع بسیار مهم و ارزشمندی محسوب میشود که به کسب و حفظ قابلیت رقابتی بودن و مزیتهای سازمانها کمک میکند و فقط آن دسته از سازمانهایی در این مسیر رقابت حرکت خواهند کرد که بتوانند مفهوم پیچیده دانش را به خوبی مدیریت کنند (قربانیزاده، 1387، ص144). بنابراین مدیریت دانش، در دنیای تجاری رقابتی میتواند موفقیت و پیشرفت سازمان را تضمین کند. مدیریت دانش اقدامی است که به واسطه آن دانش به شکلی قابل استفاده در دسترس قرار گرفته و مورد بهرهبرداری واقع میشود. به بیان دیگر، «مدیریت دانش» به این سؤال پاسخ میدهد که «چگونه میتوانیم آنچه را که از قبل میدانیم، به پایگاه دانش مفید تبدیل کنیم؟» (قربانیزاده، 1387، ص 145).
از طرف دیگر، از آن جایی که مدیریت دانش تبدیل به ابزاری کلیدی در محیط رقابتی کسب و کار شده است، این شاخه نوظهور علمی سعی در یافتن جایگاه خود در زمینههای آموزشی و پژوهشی دارد. نقش مهم دانشگاه به عنوان نهادی برای تفکر انتقادی، جایی که دانش به عنوان منبع ایجاد ارزش گسترش مییابد و به طور وسیعی در سراسر سازمان منتشر میشود، قابل انکار نیست در عین حال لازم است فرهنگ خلاقیت ایجاد شده و دانش از طریق روشهای آموزش و یادگیری انتقال داده شود چرا که هدف هر دانشگاه تدارک محیطی است که در آن کارکنان و دانشجویان، مهارتها، درک و ارزشهای مشترک برای تحصیلات دانشگاهی را گسترش میدهند. هدف عمده دانشگاه پرورش فارغالتحصیلانی شایسته است که باید دارای قدرت تحلیل، مهارت حل مشکلات و درک میان فردی به عنوان بخشی از پیشرفتهای یادگیری خود باشند و بدین وسیله به آرمان ملت در ساخت جامعهای دانشمحور کمک نمایند (محیالدین[2] و همکاران، 2007).
پژوهشهای انجام شده در مورد جایگاه مدیریت دانش در دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی نشان میدهند که هر چند و در کمال تعجب، موضوعات مربوط به مدیریت دانش در دانشگاهها تنها در سالهای اخیر مورد توجه قرارگرفته است ولی در حال حاضر این موضوعات از چشمانداز غالبی در پژوهشهایی که پیوسته در این زمینه گزارش میشوند، برخوردار است
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
[یکشنبه 1399-09-23] [ 10:09:00 ب.ظ ]
|