پایان نامه روانشناسی گرایش آموزش کودکان استثنایی: اثر بخشی برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد دانش آموزان با اختلال نارساخوانی |
فهرست جداول……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..ج
فهرست نمودارها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..ح
فصل اول: کلیات پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………1
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………2
بیان مساله……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..4
اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………12
اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………….13
هدف کلی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………13
اهداف اختصاصی………………………………………………………………………………………………………………………………………….13
اهداف کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….13
سوال تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………14
فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………..14
تعاریف مفهومی متغیرها………………………………………………………………………………………………………………………………..14
تعاریف عملیاتی متغیرها…………………………………………………………………………………………………………………………………15
فصل دوم: گستره نظری و پیشینه پژوهش ……………………………………………………………………………………………….16
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………17
نارساخوانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………17
شیوع نارساخوانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….18
ویژگیها………………………………………………………………………………………………………………………………………………….19
سیر و پیشآگهی……………………………………………………………………………………………………………………………………..20
علائم بالینی نارساخوانی…………………………………………………………………………………………………………………………….20
تشخیص افتراقی……………………………………………………………………………………………………………………………………….21
جنسیت و نارساخوانی……………………………………………………………………………………………………………………………….22
مشکلات هیجانی- رفتاری کودکان نارساخوان………………………………………………………………………………………………23
دیدگاهها و سببشناسی نارساخوانی……………………………………………………………………………………………………………25
طبقهبندی نارساخوانی……………………………………………………………………………………………………………………………..31
مفهوم اسناد…………………………………………………………………………………………………………………………………………….34
شکلگیری سبک اسناد……………………………………………………………………………………………………………………………..34
نظریههای اسناد………………………………………………………………………………………………………………………………………36
درماندگی آموخته شده…………………………………………………………………………………………………………………………….38
تلفیق نظریههای اسناد با درماندگی آموخته شده………………………………………………………………………………………….39
خوش بینی، نظریه ها، همبسته ها و عوامل سببساز…………………………………………………………………………………..40
مولفه های خوش بینی از دیدگاه سلیگمن………………………………………………………………………………………………….43
بدبینی، نظریهها و عوامل سببساز……………………………………………………………………………………………………………47
سبک اسناد و سلامتی………………………………………………………………………………………………………………………………51
سبک اسناد در کودکان نارساخوان …………………………………………………………………………………………………………… 55
روانشناسی مثبتنگر……………………………………………………………………………………………………………………………….57
شیوههای تغییر سبک اسناد. و ایمن سازی روانی………………………………………………………………………………………..58
رویکرد شناختی – رفتاری………………………………………………………………………………………………………………………60
آموزش ایمنسازی روانی……………………………………………………………………………………………………………………….60
پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………61
پژوهشهای خارجی………………………………………………………………………………………………………………………………61
پژوهشهای داخلی……………………………………………………………………………………………………………………………….65
فصل سوم: روششناسی پژوهش……………………………………………………………………………………………………………69
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….70
نوع مطالعه…………………………………………………………………………………………………………………………………………..70
جامعه آماری، نمونه آماری ، روش نمونهگیری …………………………………………………………….70
معیارهای ورود…………………………………………………………………………………………………………………………………….71
معیارهای خروج…………………………………………………………………………………………………………………………………..71
ابزارهای اندازهگیری……………………………………………………………………………………………………………………………..72
پرسشنامه سبک اسناد کودکان (CASQ)………………………………………………………………………………………………..73
متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………….74
روش اجرا…………………………………………………………………………………………………………………………………………..75
محتوای برنامه مداخله ایمن سازی روانی …………………………………………………………………………………………………….76
روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………………………………….80
ملاحظات اخلاقی………………………………………………………………………………………………………………………………………….80
فصل چهارم: توصیف دادهها و تحلیلهای آماری…………………………………………………………………………………….. 82
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….83
توصیف دادهها………………………………………………………………………………………………………………………………………83
شاخص های توصیفی متغیر های پژوهش……………………………………………………………………………………………………..84
تحلیل دادهها در چهارچوب فرضیههای پژوهش………………………………………………………………………………………..92
تحلیل دادهها در چهارچوب سوال پژوهش……………………………………………………………………………………………….99
یافته های جانبی……………………………………………………………………………………………………………………………………99
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………………………..103
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….104
بحث و تفسیر یافتهها…………………………………………………………………………………………………………………………….104
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..108
محدودیتها………………………………………………………………………………………………………………………………………..109
پیشنهادها…………………………………………………………………………………………………………………………………………….109
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………………………..110
منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………………113
پیوستها…………………………………………………………………………………………………………………………………………….120
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………………126
فهرست جداول
جدول 1-3. ضرایب همبستگی پیرسون برای سنجش پایایی CASQ ………………………………………………………………….91
جدول 2-3. ضرایب آلفای کودرریچاردسون برای محاسبه روایی CASQ……………………………………………………….92
جدول 1-4.. آزمون t مقایسه تفاوت دو گروه از لحاظ متغیر سن…………………………………………………………………………..103
جدول2-4. میانگین و انحراف استاندارد متغیر سبک اسناد خوش بینانه پسران دو گروه آزمایش و کنترل…………………….103
جدول3-4. میانگین و انحراف استاندارد متغیر سبک اسناد بدبینانه پسران دو گروه آزمایش وکنترل……………………………104
جدول 4-4. میانگین و انحراف استاندارد متغیر سبک اسناد خوش بینانه دختران دو گروه آزمایش و کنترل………………..105
جدول 5-4. میانگین و انحراف استاندارد متغیر سبک اسناد بدبینانه دختران دو گروه آزمایش و کنترل……………………….106
جدول 6-4. میانگین و انحراف استاندارد متغیر سبک اسناد خوش بینانه کل افراد دو گروه آزمایش و کنترل……………….107
جدول 7-4.میانگین و انحراف استاندارد متغیر سبک اسناد بدبینانه کل افراد دو گروه آزمایش و کنترل………………………108
جدول 8-4. شاخص های توصیفی متغیر سبک های اسنادی خوش بینانه و بدبینانه دو گروه آزمایش…………………………109
جدول 9-4. بررسی نرمال بودن توزیع متغیر سبک اسناد با استفاده از آزمون شاپیرو – ویلک ….. .. ..111
جدول 10-4. نتایج آزمون لون برای بررسی همگنی واریانس نمرات درون گروهی آزمودنی ها………………………………111
جدول11 -4. نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد خوش بینانه…………………………………112
جدول12-4. نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر برنامه ایمن سازی روانی برسبک اسناد بدبینانه…………………………………………112
جدول13-4. آزمون ماشلی به منظور بررسی مفروضه کرویت……………………………………………………………………………113
جدول14-4. نتایج تحلیل اندازه گیری های مکرر اثر مداخله بر سبک اسناد خوش بینانه گروه آزمایش در موقعیت پیگیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….114
جدول 15-4. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی اثر مداخله بر سبک اسناد خوش بینانه گروه آزمایش………………………….115
جدول16-4 آزمون ماشلی به منظور بررسی مفروضه کرویت……………………………………………………………………………….116
جدول17-4. نتایج تحلیل اندازه گیری های مکرر مداخله بر سبک اسناد بدبینانه گروه آزمایش در موقعیت پیگیری…………116
جدول18-4. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی اثرمداخله بر سبک اسناد بدبینانه ……………………………………………………..117
جدول19-4. نتایج آزمون t مستقل در مقایسه تاثیر برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد دانش آموزان نارساخوان دختر و پسر……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………118
جدول20-4. نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد خوش بینانه دانش آموزان نارساخوان پسر دو گروه آزمایش و کنترل………………………………………………………………………………………………………………………………119
جدول21-4. نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد خوش بینانه دانش آموزان نارساخوان دختر دوگروه آزمایش و کنترل…………………………………………………………………………………………………………………………..120
جدول22-4. نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد بدبینانه دانش آموزان نارساخوان پسر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..120
جدول23-4. نتایج تحلیل کوواریانس تاثیر برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد بدبینانه دانش آموزان نارساخوان دختر……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..121
فهرست نمودار ها
نمودار 1-4. مقایسه میانگین سبک اسناد خوش بینانه پسران دو گروه کنترل و آزمایش …………………103
نمودار 2-4. مقایسه میانگین سبک اسناد بدبینانه پسران دو گروه کنترل و آزمایش ………………………………………..104
نمودار 3-4. مقایسه میانگین سبک اسناد خوش بینانه دختران دو گروه کنترل و آزمایش .. …… …..105
نمودار 4-4. مقایسه میانگین سبک اسناد بدبینانه دختران دو گروه کنترل و آزمایش………………………………………..106
نمودار 5-4. مقایسه میانگین سبک اسناد خوشبینانه دو گروه آزمایش و کنترل……………………………………………..107
نمودار 6-4. مقایسه میانگین سبک اسناد بدبینانه دو گروه آزمایش و کنترل…………………………………………………..108
نمودار 7-4. مقایسه میانگین سبک اسناد خوش بینانه در گروه آزمایش در سه موقعیت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری………………………………………………………………………………………………………………………………………………..109
نمودار 8-4. مقایسه میانگین سبک اسناد بدبینانه درگروه آزمایش در سه موقعیت پیشآزمون، پس آزمون و پیگیری………………………………………………………………………………………………………………………………………………..110
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی برنامه ایمن سازی روانی بر سبک اسناد دانش آموزان نارساخوان بود. پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 60 دانش آموز دختر و پسر نارساخوان 9-7 سال بود که در سال تحصیلی 93-1392 از مراکز ناتوانی یادگیری نواحی 2 و 4 شهر اصفهان انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و دوگروه کنترل (به تفکیک جنس، هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. دو گروه آزمایش طی 10 جلسه (هرهفته دو جلسه و هر جلسه 60 دقیقه) برنامه ایمن سازی روانی را دریافت کردند در حالی که گروه کنترل تنها از آموزش های متداول در مراکز ناتوانی های یادگیری بهره مند شدند. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه سبک اسناد کودکان (CASQ) توسط گروه های کنترل و آزمایش تکمیل شد و داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. شش هفته پس از اتمام مداخله، گروه آزمایش مجددا پرسشنامه سبک اسناد کودکان را تکمیل کردند و در انتها داده های حاصل با استفاده از روش اندازه گیری مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش برنامه ایمن سازی روانی منجر به تغییر سبک اسناد بدبینانه به خوش بینانه در دانش آموزان نارساخوان شد (p<0/001 ) ولی بین سبک اسناد دختران و پسران گروه آزمایش تفاوت معنادار به وجود نیامد. بنابراین انتظار می رود برنامه ایمن سازی روانی سبک اسناد دانش آموزان نارساخوان را بهبود بخشد و می توان از آن به منظور ایجاد اسناد های مثبت و خوش بینانه که به سازگاری بیشتر می انجامد استفاده نمود و از طریق آن از بروز بسیاری از مشکلات تحصیلی که در نتیجه اسنادهای بدبینانه حاصل می شود جلوگیری به عمل آورد.
مقدمه
نارساخوانی[1] (دیسلکسیا) عبارت است از حالتی كه در آن پیشرفت خواندن، پایینتر از حدی است که می توان برحسب سن، آموزش و هوش كودك از وی انتظار داشت. این اختلال به میزان زیادی مانع موفقیت تحصیلی یا فعالیتهای روزانه مستلزم خواندن می شود و در صورت وجود یک اختلال عصبی یا حسی، میزان ناتوانی خواندن بیش تر از آن حدی است که معمولا با اختلال های دیگر همراه است (پورافکاری، 1386/2007). نارساخوانی یکی از انواع مشکلات خواندن است که در طبقه کلی ناتوانی های یادگیری قرار می گیرد. دانش آموزانِ دارای ناتوانی های یادگیری به واسطه داشتن سبک اسناد بدبینانه و منفی در مقایسه با همسالان عادی خود موفقیت ها و شکست ها را به میزان بالاتری به شانس یا عوامل بیرونی، غیر قابل کنترل و ناپایدار و با احتمال کمتری به توانایی و عوامل درونی، قابل کنترل و پایدار نسبت می دهند (تارنوسکی[2] و نَی[3]، 1989). آن ها شکست های پیاپی خود را به جای فقدان کوشش به فقدان توانایی نسبت می دهند (میراندا[4]، ویلاسکوزا[5] و ویدال آپارکا[6]، 2000؛ پیترسون[7]، مایر[8]و سلیگمن[9]، 2001)، با احتمال کمتری فعالیت های جدید را شروع می کنند، احساس می کنند که بر محیط خود کنترل ندارند و بدشانسی های متناوبی را تجربه می کنند (زیلند[10]، 2004). تأکید دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری بر نسبت دادن ناکامی ها و شکست های تحصیلی به عوامل بیرونی، غیر قابل کنترل و ناپایدار، به تدریج موجب شکل گیری خودپنداره ی تحصیلی[11] ضعیف تر در آنها می شود (بانکز[12]، 2006)، که به تدریج احساس درماندگی آموخته شده[13] را در آنها به وجود می آورد (پیرل[14]، بریان[15] و دوناهه[16]، 1980؛ سلیگمن،2001؛ بلوم[17]، 1982، به نقل از زیلند، 2004 ؛ نِکی[18]، 1996). احساس درماندگی در یادگیری مهارتهای پایه همچون خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی، کودک را در موقعیتی قرار می دهد که علی رغم داشتن توانایی هوشی بهنجار، احساس عدم شایستگی و بی کفایتی می کند. دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری در مقایسه با دانش آموزان عادی، از لحاظ انگیزش پیشرفت (دان[19]و شاپیرو[20]، 2000؛ اولیور[21] و استینکمپ[22]، 2004؛ پینتریچ[23]، آندرمن[24] و کلبوکار[25]، 1994؛ علایی خرایم، نریمانی و علایی خرایم، 1391)، افسردگی (دان و شاپیرو، 2000) حرمت خود (ریدیک[26]، استارلینگ[27]، فارمر[28]، و مورگان[29]، 1999)، احساس تنهایی[30]، درماندگی (والاس[31]، 2001) و خود تنظیمی (فولک[32]، بریگام[33] و لوهمان[34]، 1998) تفاوت قابل ملاحظه ای دارند. به علاوه این دانش آموزان با نگرش های منفی اجتماعی که شامل بی حرمتی، تحقیر و برچسب زدن است بسیار مواجه می شوند
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
[یکشنبه 1399-09-23] [ 10:08:00 ب.ظ ]
|