دانشگاه آزاد اسلامی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنر

عنوان :

بررسی و تحلیل نشانه‌های بومی در آثار هنرمندان جریان سقاخانه

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل نشانه‌های بومی در آثار هنرمندان جریان سقاخانه (مورد پژوهشی؛ صادق تبربزی، پرویز تناولی و حسین زنده‌رودی) می‌پردازد. این تحقیق در پی پاسخ به این پرسش‌هاست: نشانه‌های بومی در جریان سقاخانه کدامند؟ اساتید نام‌برده چگونه و با چه روندی از این نشانه‌ها بهره جسته‌اند؟ ویژگی‌های کمی و کیفی این نشانه‌ها چیست و تمایز و تشابه نشانه‌های بومی در آثار این هنرمندان کدامند؟ در روند مطالعۀ کتابخانه‌ای، علل شکل‌گیری این جریان، ویژگی‌های زیباشناسانه آن، نشانه‌گرایی در این جریان و به‌طور کلی طبقه‌بندی نشانه‌ها بررسی شد. در این پژوهش، بررسی و تحلیل نشانه‌های بومی در جریان سقاخانه به عنوان هدف اصلی و آشنائی با نقش بیانی نشانه‌های بومی در آثار نقاشان سقاخانه‌ای و همچنین بررسی قابلیت‌های زیبائی‌شناختی این نشانه‌ها در آثار این سه نقاش سرآمد به عنوان اهداف فرعی دنبال می‌گردد. بنابراین پرداختن به فضای سقاخانه‌ای آثار هنرمندان یادشده این امکان را فراهم می‌کند که در تحقیق حاضر، رابطۀ فضای این آثار و نشانه‌های بومی درون آن به‌لحاظ ویژگی‌های کمی و کیفی بررسی شود. در این راستا با استفاده از دو روش میدانی و تحلیلی سعی شده‌است مجهولات طرح‌شده در این پژوهش به‌دست آید. نتیجه تحقیق حاضر آن است که هدف این سه هنرمند از به‌کارگیری نشانه‌ها به‌ویژه نشانه‌های بومی و ملی، کیفیت‌های مفهومی و بیانی آن‌ها نبوده بلکه با آشنایی‌زدایی این نشانه‌ها قصد داشته‌اند وارد فضائی متفاوت، خاص و جدید شده و جایگاه خود را در عرصه هنر جهانی تعیین کنند.

کلید واژه:نشانه، نشانه های بومی، سقاخانه، زنده رودی، تناولی، تبریزی

فهــــــــــرست مطالب

عنــــــوان شماره صفحه
فهرست جداول———————————————————– ه
فهرست تصاویر———————————————————– ط
مقدمه—————————————————————— 1
فصل اول: کلیات پژوهش—————————————————- 5
  1-1 بیان مسئله——————————————————– 5
  1-2 پرسشهای پژوهش————————————————– 6
  1-3 فرضیات پژوهش—————————————————- 6
  1-4 اهداف پژوهش—————————————————– 7
  1-5 سابقه و پیشینه پژوهش———————————————- 8
  1-6 روش و فنون اجرائی پژوهش—————————————— 9
  1-7 محدودیتهای پژوهش———————————————— 10
فصل دوم: سقاخانه——————————————————– 12
  2-1 تاریخچۀ جریان سقاخانه——————————————— 12
  2-2 علل شکل گیری جریان سقاخانه————————————– 15
  2-3 هنرمندان تاثیرگذار و متاثر در جریان سقاخانه—————————- 17
  2-4 ویژگی زیباشناسانه————————————————- 19
فصل سوم: سقاخانه و نشانه گرایی——————————————– 22
  3-1 رویکردهای نشانه گرایی در آثار نقاشان سقاخانه————————– 23
    3-1-1 تزئینی—————————————————— 23
    3-1-2 زیبایی شناسی———————————————— 26
    3-1-3 کاربرد——————————————————- 27
  3-2 علل گرایش——————————————————- 28
    3-2-1 نقش خرده فرهنگها——————————————- 29
    3-2-2 نوگرایی —————————————————- 41
    3-2-3 جریان غالب هنر رسمی ————————————— 44
  3-3 نشانه ها و طبقه بندی آنها —————————————— 46
    3-3-1 نشانه های مذهبی——————————————— 48
    3-3-2 نشانه های ملی ———————————————– 52
    3-3-3 نشانه های قومی ———————————————- 54
    3-3-4 نشانه های بومی ———————————————- 55
      3-3-4-1 نشانه های بومی در مقیاس جهانی ————————— 56
      3-3-4-2 نشانه های بومی در مقیاس ملی —————————– 60
فصل چهارم:نشانه های بومی در آثار استاد حسین زنده رودی، پرویز تناولی، صادق تبریزی 64
  4-1 نشانه های بومی در آثار زنده رودی، تناولی و تبریزی———————- 65
  4-2 ویژگیهای کمی و کیفی نشانه های بومی در آثار زنده رودی، تناولی و تبریزی– 78
    4-2-1 بررسی ویژگیهای کمی و کیفی نشانه های بومی در آثاراستاد حسین زنده-رودی 79
    4-2-2 بررسی ویژگیهای کمی و کیفی نشانه های بومی در آثاراستاد پرویز تناولی- 86
    4-2-3 بررسی ویژگیهای کمی و کیفی نشانه های بومی در آثاراستاد صادق تبریزی 95
  4-3 بیان و کارکرد نشانه های بومی در آثار زنده رودی، تناولی و تبریزی———– 123
فصل پنجم: تمایزات و تشابهات نشانه های بومی آثار زنده رودی، تناولی و تبریزی—— 130
  5-1 ساختارهای بصری نشانه های بومی————————————- 131
  5-2 کیفیات بصری نشانه های بومی—————————————- 134
فصل ششم: نتیجه گیری—————————————————- 168
تصاویر و گزارش کار عملی————————————————— 182
منابع و مآخذ————————————————————- 191

 

آنچه که امروزه در کشور ما به عنوان هنر نقاشی ایران به دست ما رسیده سالهای پر افت و خیزی را پشت سر گذاشته است.« نقاشی ایران در سراسر تاریخ با فرهنگ‌های بیگانه و سنت‌های ناهمگون شرقی و غربی برخورد کرده و غالبا به نتایج جدید دست یافته است. به راستی، ادوار شکوفائ

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت