دانلود پایان نامه نقش اخلاق حرفهای در توسعه روزنامهنگاری از دیدگاه سردبیران مطبوعات و سایت های خبری |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران شرق (قیامدشت)
پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی
موضوع:
نقش اخلاق حرفهای در توسعه روزنامهنگاری
از دیدگاه سردبیران مطبوعات و سایتهای خبری و استادان ارتباطات و روزنامهنگاری تهران
استاد راهنما:
دکتر سروناز تربتی
استاد مشاور:
دکتر یونس شکرخواه
زمستان 1391
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
داوریهای اخلاقی و داوریهای فارغ از اخلاق.. 22
مهمترین نظریهها درباره اخلاق.. 23
نظریههای اخلاقی ارزشنگر و تکلیفنگر. 27
دیدگاههای مشابه در اخلاق هندو 27
نظریه اخلاق مبتنی بر قرارداد اجتماعی.. 30
جامعه و انواع مسائل اخلاقی.. 34
ورود اخلاقیات به روزنامهنگاری.. 36
چرا اخلاق حرفهای به خطر میافتد؟. 41
چهار نظریه مربوط به مطبوعات 43
نظریه مسئولیت اجتماعی مبنای نظرورزی درباره اخلاقرسانهها 46
زمینههای مقررات اخلاق حرفه روزنامهنگاری.. 49
ب – آزادی مطبوعات، شرط اساسی فعالیت روزنامهنگاری.. 49
پ – بیان حقیقت، وظیفه بنیادی روزنامهنگار. 49
ت- احترام به حیثیت فردی و زندگی خصوصی.. 50
اسرار حرفهای و اصول اخلاقی روزنامهنگاران. 50
تجربه کشورهای دیگر در حوزه مقررات اخلاق حرفهای.. 52
گزارش تحقیق یونسکو در سال 1980 با عنوان اخلاقشناسی رسانهها 53
اصول اخلاقی حرفه روزنامهنگاری در ایران. 55
توسعه روزنامهنگاری و مطبوعات در ایران. 63
رویکرد برنامههای توسعه در زمینه ارتباطات در ایران. 64
بررسی تحقیقات انجام شده در داخل ایران. 65
تحقیقات انجام شده در خارج از ایران. 68
جمعبندی تحقیقات انجام شده در ایران و خارج از ایران. 69
بررسی یافتهها بر اساس آزمون Q.. 82
تفاوت فاحش در نگاه به گویههای مرتبط با فلسفه اخلاق.. 85
روزنامهنگاران اشتباهات خود را میپذیرند 86
ب) آرایه نزولی گویههای گونه اول (سردبیران مطبوعات و سایتهای خبری) 92
عدم پایبندی صدا و سیما به اخلاق حرفهای روزنامهنگاری.. 92
نقش ویرانگر آمیختگی تبلیغ بازرگانی با خبر. 93
موظف بودن رسانه به انعکاس نظر طرفی که خبری بر علیهاش منتشر میکند 93
اهمیت اعتماد جامعه به یک رسانه. 94
حق جامعه برای رعایت استانداردهای حرفهای توسط رسانهها 95
ترد رسانهای که اشتباه خود را اصلاح نکند 95
بیارتباطی توقیف مطبوعات با رعایت اخلاق حرفهای مطبوعاتی.. 95
ج) آرایه نزولی گویههای گونه دوم (استادان علوم ارتباطات و روزنامهنگاری) 102
غیبت عالمان علوم اجتماعی و انسانی در برنامهریزیهای توسعه کشور. 103
رعایت استانداردهای حرفهای.. 103
نقش ویرانگر آمیختگی تبلیغ بازرگانی با خبر. 104
موظف بودن رسانه به انعکاس نظر طرفی که خبری بر علیهاش منتشر میکند 104
د) گویههای مورد اختلاف پاسخگویان. 113
اختلاف نظر بر سر رعایت نکردن اخلاق حرفهای در تشکلهای مطبوعاتی از دلایل توسعهنیافتگی تشکلها 113
اختلاف نظر برسر نبود نهاد ناظر بر اعمال رسانهها از جانب خود آنها 114
اختلاف نظر بر سر رعایت حقوق مولفان و مصنفان در صدا و سیما 114
فهرست جداول
جدول 7. ماتریس ضریب همبستگی پاسخهای پاسخگویان گونه اول. 119
جدول 8. ماتریس ضریب همبستگی پاسخهای پاسخگویان گونه دوم. 120
جدول 9. جدول وزنی پاسخهای پاسخگویان گونه اول(27 نفر). 121
جدول 10. جدول وزنی پاسخهای پاسخگویان گونه دوم(13 نفر). 122
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی«نقش اخلاق حرفهای در توسعه روزنامهنگاری از دیدگاه سردبیران مطبوعات و استادان ارتباطات و روزنامهنگاری تهران» بود. پژوهش حاضر با استفاده از روش آماری کیو و نرمافزار کوانل انجام شد.
بعد از تدوین پرسشنامهای با 60گویه، پرسشنامهها برای 20 استاد و مدرس ارتباطات و روزنامهنگاری و 20 سردبیر مطبوعات و سایتها ارسال شد. این پژوهش به دنبال اثبات فرضیه خاصی نبود، بلکه قصد آن بود دیدگاه و نگرش سردبیران مطبوعات و استادان علوم ارتباطات در مورد اخلاق حرفهای روزنامه نگاری و نقش آن در رشد و توسعه این حرفه به دست آید.
[پنجشنبه 1399-01-14] [ 12:41:00 ق.ظ ]
|