فهرست مطالب

عنوان                                           صفحه

فصل اول:  تعاریف وكلیات

اداره 2

نظام یا سیستم 2

تاریخچه نظام اداری در جهان 2

نگاهی به ساختار نظام اداری در ایران 2

دوران قبل از اسلام 3

نظام اداری مادها 3

دوران هخامنشیان 3

دوران تسلط مقدونی ها بر ایران 4

دوره اشکانیان 4

دوران ساسانیان 4

سیستم اداری ایران بعد از ورود اسلام 4

دوران امویان 4

دوران عباسیان 5

دوران تیموریان 5

دوران صفویان 5

دوران افشاریان 5

دوران قاجاری ها 5

دوران پهلوی 5

جمهوری اسلامی ایران 6

فصل دوم: بررسی نمونه های مشابه

شهرداری تهران 7

ساختمان شهرداری تبریز 10

ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین 12

ساختمان اداری سویس ری 16

مراحل طراحی بنا 18

فصل سوم: مبانی نظری طرح

ضرورت تغییر سیستم‌ها و روشهای انجام کار دستگاههای اداری 22

-کاهش و حذف مراحل زائد بعضی از روشهای انجام کار 22

-افزایش حجم مکاتبات و مسئولیتها و وظایف پیش‌بینی نشده و تغییر وظایف وزاتخانه‌ها 22

-ارائه خدمات بهتر و زدودن بوروکراسی موجود و تحقق یک نظام اجرایی پویا 22

-اعمال سیستم توسط مدیران به دلیل فقدان روشهای مدرن و معین 22

-نقش روشهای نوین و مکانیزه اداری در بهبود نظام اداری 22

-تسریع در انجام امور و دسترسی به اطلاعات و آمار و بالا رفتن آگاهی‌ها 22

-جلوگیری از ازدیاد و بروکراسی و کاغذ بازی 23

-کارایی مؤثر مدیریت واحدهای اداری و برنامه‌ریزی و افزیش کیفیت و راندمان 23

-صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی و سایر هزینه‌های مربوطه 23

-تحول نسبی در نظام اداری 23

-هدایت خدمات دولتی از کانالی صحیح‌تر به مجرای اجرایی 23

-تسریع در انجام کار ارباب رجوع 23

-کاهش مراجعات مکرر ارباب رجوع 23

ضرورت توجه به نحوه استقرار اجزای سازمانی در مجموعه‌های اداری 23

-ایجاد رفاه و راحتی برای کارکنان در محل کار 24

-افزایش بازدهی و سهولت انجام کار 24

-کاهش زمان انجام کار 24

-جلوگیری از تراکم و وقفه در کارها 24

-کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای 24

-حداکثر استفاده از جا و مکان در تسهیل جریان امور 24

-ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به ارباب رجوع 25

-عوامل مؤثر بر طرح جا و مکان و نحوه استقرار سازمان اداری 25

-محل استقرار کارکنانی که کارشان با هم ارتباط دارد نزدیک هم باشد . 25

-تجهیزات و وسایل کار باید نزدیک محل کار و دسترس کارکنان باشد. 25

-طرز استقرار میز و وسایل کارکنان و میز مدیر به نحوی باشد که توالی انجام کار رعایت گردد. 26

بررسی کمیت سطوح در یک ساختمان اداری 26

برنامه کالبدی یک ساختمان اداری 27

تقسیم بندی 4 گانه بر اساس الگوهای کلی ارتباطی 27

الگوی ناحیه ای 28

الگوی خطی 28

الگوی شعاعی 28

الگوی حیاط مرکزی 28

فصل چهارم: بسترطرح ومطالعات سایت

استان ایلام 33

بررسی موقعیت شهرستان ایلام 33

وضعیت اقتصادی 33

بررسی وضعیت اقلیمی استان ایلام 35

آب و هوای منطقه 35

پراكندگی بارش در استان ایلام 37

دمای هوا در استان ایلام 38

میزان بارندگی 38

روزهای یخبندان 39

بادهای مسلط 39

رطوبت نسبی 39

ادبیات قومی استان 39

صنایع دستی 40

فصل پنجم: استانداردها و ریز فضاها

مساحت، جمعیت اداری و مساحت سرانه 42

مساحت زیر بنا 42

جمعیت اداری 42

مساحت سرانه 42

مساحت سرانه زیر بنا 42

مساحت سرانه زیربنا 42

مساحت سرانه خالص زیر بنا 43

ضریب گردش طبقات تیپ 43

سهم تاسیسات از زیر بنا 43

سرانه مصرف گرما (سرما) 43

سرانه پارکینگ( سرپوشیده) 44

ضرایب گردش 44

ضریب گردش افقی 44

ضریب گردش عمودی 44

مساحت سرانه ناخالص زیربنا 44

ملاحظات برنامه ریزی 45

فضا و مصالح 45

ساختارهای سقف 47

طراحی مدولار 49

شبکه های طراحی 49

شبکه های شکل دهی عمودی 50

ستون ها 50

شبکه شکل دهی افقی 50

شبکه های اثاثیه 50

شبکه های ساختمانی و تاسیساتی 51

تعیین قطعات منظم برای فضاهای کار 51

سیرکولاسیون 53

راهروها 53

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 
























پلکان ها 54

مبلمان اداری 54

وسایل و لوازم کار اداری 57

الف)  موقعیت ها 57

ب)  انتخاب اثاثیه 57

وسایل کار درایران 57

ملاحضات در چیدمان 57

تنظیم فضا با تغییرات 59

طراحی محل و میدان کار از دیدگاه آنتروپومتری 60

عملکرد فضائی و محدودیت ها 60

آثار عوامل طبیعی بر انسان 61

دمای محیط 61

سرو صدا 62

نور 62

نور طبیعی 62

نور مصنوعی 63

رنگ 64

بافت 66

دید های خارجی و داخلی 68

زیبا شناسی 69

فرم 70

حفاظت و امنیت 70

الف)  حفاظت 70

ب)  توصیه های حفاظت و ایمنی 70

اقدامات آکوستیکی 71

توصیه‌های روان شناسی محیط کار 72

ازدحام و مسائل مربوط به فضای شخصی 73

فصل ششم: سیر تکوین ایده وروند طراحی

سیرتکوین ایده 77

شهرایلام 79

تحلیل سلیت 79

فصل هفتم: آلبوم نقشه ها وتصاویر مربوط

منابع وماخذ 90

 

چکیده

نظام اداری با توجه به نقش خدمات رسانی به جامعه اداری پیچیدگیهای فراوانی دارد و لازم است در کنار نیروی انسانی ورزیده و آموزش دیده از تکنولوژی، بعنوان یک ابزار کارآمد استفاده نمائیم و روشهای مکانیزه را به خدمت بگیریم، زیرا روشهای مکانیزه تا حدود زیادی می تواند در تحول و افزایش راندمان کار مؤثر باشند .

ضرورت توجه به نحوه استقرار اجزای سازمانی در مجموعه‌های اداری یکی از معضلات نظام اداری کشور روشهای اجرای آن می‌باشد این روشها از آنجا که اغلب قدیمی بوده و هیچگاه بصورت مستقل و هماهنگ باسایر سازمانها مورد بررسی قرار نگرفته‌اند ، موجب آن گردیده که سازمانهای اداری کشور با روشهای فعلی پویایی لازم را نداشته و دارای کارایی لازم با نیازهای جامعه نباشند . بررسی روشهای اداری کشور و بکار بردن روشهای نوین بجای روشهای قدیمی و سنتی از اموری است که جهت تحول سیستم اداری لازم بنظر می رسد .

طرح جا و مکان از اولین موضوعاتی است که در تجزیه و تحلیل سیستم‌ها و روشهای اداری مورد نیاز در یک مجتمع اداری – خدماتی پرداخته شود .

منطبق نبودن جا و مکان با وظایف یک سازمان باعث کندی و تراکم در کارها می‌شود . لذا با بکار بردن اصول صحیح طرح جا و مکان می‌توان به بهبود روشهای انجام کار و افزایش کارآیی اثربخش سازمان کمک کرد، بطوریکه طراحی صحیح و تخصیص فضای مناسب به کارکنان می تواند نتایج مثبت زیر را به همراه داشته باشد :

  • ایجاد رفاه و راحتی برای کارکنان در محل کار
  • افزایش بازدهی و سهولت انجام کار
  • کاهش زمان انجام کار
  • جلوگیری از تراکم و وقفه در کارها
  • کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای
  • حداکثر استفاده از جا و مکان در تسهیل جریان امور
  • ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به ارباب رجوع

فصل اول:

 

تعاریف وكلیات

 

اداره

دیر زمانی نیست که واژه اداره، مشتمل بر مفهوم جایگاه فیزیکی و یا نوعی ساختمان شده است. این ادارات قالب فیزیکی معینی برای عملکرد خود ندارند. در این گونه ادارات، مفهوم عمل تحقق می یابد در واقع اداره عبارتست از نظام اجتماعی خاص که براساس آن عده ای از افراد بشر به منظور نیل به یک سلسله هدف های نسبتاً مشخص با یکدیگر همکاری می کنند. بدین معنی که تصمیم هایی اتحاذ می نمایند و تصمیم هایی را به مرحله اجرا در می آورند.

نظام یا سیستم

مجموعه ای از افراد است که با ارتباط و همبستگی متقابل مجموعه واحدی را تشکیل می دهند و نقش معینی را ایفا می کنند. هر نظامی در درون خود از خرده نظام هایی تشکیل می شود.

تاریخچه نظام اداری در جهان

سیستم سازماندهی اداری اولین بار در مصر ایجاد گردید. دولت جهت کنترل امور زیر بنایی عمومی و راههای ارتباطی خصوصاً عبور و مرور از رود نیل نیازمن وضع مقررات و ایجاد تشکیلات اداری بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت