پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده هنر و معماری اردکان

گروه پژوهش هنر

عنوان:

مطالعه رابطه فرم و محتوا در تزیینات شمعدان­ها وقندیل­های دوره صفویه

استاد راهنما:

دکتر نصر­الله تسلیمی

استاد مشاور:

دکترمجید­رضا مقنی­پور

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده :

در دوران صفویه شاه اسماعیل مذهب شیعه را به عنوان مذهب رسمی سلسله صفوی اعلام کرد. تداوم و عمر طولانی این سلسله و استحکام جنبه های مذهبی و فرهنگی موجب تقویت و تحکیم سنت هنری آن گردید. در این دوره فلزکاری و ساخت و قلمزنی مصنوعات طلا، نقره، برنج و مس ابعاد وسیعی داشت. از ویژگی های آثار فلزی این دوره، طرح و فرم شمعدانهای بسیار حجیم و سنگین در قرن هشتم و نهم هجری جای خود را به ظرافت شکل و خطی داده است؛ که به زبان فارسی اعم از اشعار عرفانی و نام ائمه به خصوص نام حضرت علی(ع) به تنهای و یا در کنار الله و محمد(ص)، دعا در مدح دوازده امام وقسمت­هایی از دعای پر فیض ناد­علی در این دوره دیده می­شود. کتیبه­های موجود بر بدنه آنها عموماً به خط ثلث و نسخ و نستعلیق است. ما در این تحقیق به روش تحلیلی و توصیفی، بنیادی به بررسی شمعدان­ها و قندیل­ها پرداخته­ایم.

کلمات کلیدی:دوره صفویه، هنر فلز کاری، تزیین، فرم ومحتوا، شمعدان، قندیل، آلات روشنایی

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه. ‌ن

فصل اول: کلیات تحقیق..1

1-1 شرحموضوع.2

1-2 بیانسوالاتدرتحقیق..2

1-3 اهدافواهمیتانجامتحقیق..2

1-4 روشانجامتحقیق..2

1-5 پیشینهتحقیق..2

1-6 مشکلاتپیشرو3

1-7 جامعه آماری ……………….3

فصل دوم: تاریخچه فلزکاری پس از اسلام تا دوره ی صفوی………..4

2-1 فلزکاریقروناولیه……………………….5

2-2 فلزکاریدردورانسلجوقیان……………….8

2-2-1 انواع صنایع فلزکاری دوره سلجوقی….…………11

2-3 فلزکاریدردورانموصل..14

2-3-1شمعدانابنفتوحموصلی………………15

2-4 فلزکاریدورانمغولوایلخانی…………………….18

2-5 هنرفلزکاریدرخراسان.21

2-6- فلزکاریدورانتیموری..22

2-7 فلزکاری دوره صفویه.27

فصل سوم: بررسی فن تزئینات فلزات و کتیبه شناسی………31

3-1 انواعفلزاتاستفادهشدهدردورانباستان.32

3-2 تکنیکهایساختوشکلدهیاشیاءفلزیایراندردوراناسلامی..32

3-2-1 قالبگیرییاریختهگری………………………32

3-2-1-1 قالبروباز………..…………………..33

3-2-1-2 قالببستهیادوکفه.33

3-2- 2 کندهکاری……………………….33

3-2-3 قلمزنیوحکاکی..34

3-2-4 فلزکوبییاترصیعکاری..34

3-2-5 سیاهقلم.35

3-2-6 میناکاری..36

3-2-7 مشبککاری………..………………..36

3-4 نقوشتزئینیدرهنرفلزکاریدوراناسلامی…………….37

3-4-1 تزئیناتنقوشهندسی..37

3-4-2 تزئیناتنقوشگیاهییانباتی…………………39

3-4-3 تزئیناتنقوشانسانی..40

3-4-4 تزئیناتنقوشحیوانیوموجوداتافسانهای..40

3-4-4-1 شیر.42

3-4-5 تزئیناتنقوشکتیبهای………………43

3-4-5-1 خطکوفی..43

4-3-5-2خطثلث…………………………..44

3-4-5-3 خطنستعلیق..45

فصل چهارم: ادبیات قندیل­ها و شمعدانهای دوران صفویه……….46

4-1 تاریخچهرواج‌،ساخت‌واستفاده‌ازچراغ‌درجهان‌اسلام‌.47

4-2 افسانه‌هاییدرموردچراغ.47

4-3 نگاهیبهمفهومنوردرفرهنگاسلامی………47

4-4 بررسیلغویمشکات..48

4-5 مفهومچراغوقندیل..48

4-6 قندیلدرادبیاتفارسی…………………48

4-7 ساختاروجنسقندیل­ها…………………….49

4-7-1 قندیلهایفلزی……………. 50

4 – 8 شمعدانها51

فصل پنجم: بررسی نمونه­هایی از قندیل­ها و شمعدانهای دوران صفوی…………………… 54

5-1 بررسی نمونه­هایی از قندیل­های دوره صفویه …………… 55

5-2 بررسینمونههاییازشمعدانهایدورهصفوی..67

فصل ششم: نتیجه گیری………………….. 123

نتیجهگیری..124

منابعومأخذ………………………………. 126

چکیده انگلیسی…………………….. 129

مقدمه

هنر فلزکاری ایران بازتاب جامعه­ای است که آن رآفریده است. اگر چه درمتن تاریخ ایران به هنر، به ویژه هنر فلزکاری توجه زیادی نشده و بدین لحاظ چهره­های بسیاری از هنرمندان بخصوص فلزکاران را غبار فراموشی فرا گرفته است؛ اما شاهکارهای به جا مانده گواهانی پر معنی از اندیشمندی و سخت کوشی آنان در آفرینش هنرهای ارزنده ایرانی است. این هنر که در شمال شرقی ایران، خراسان و ماوراءالنهر شکوفا شده است. متاسفانه به دلیل پایین بودن دمای ذوب فلزات گرانبها، بسیار محتمل بوده است که اشیایی که از فلزات ساخته شده­اند، ذوب شده ومجدداً بکار گرفته شوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت