پایان نامه طراحی ایرفویل ترکیبی توربین بادی برای اعداد رینولدز پایین |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد خمینی شهر
دانشکده مکانیک
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Sc
مهندسی مکانیک- گرایش تبدیل انرژی
طراحی ایرفویل ترکیبی توربین بادی برای اعداد رینولدز پایین
(روش عددی پنل، CFD و آزمایش تجربی در تونل باد)
استاد راهنما:
دکتر بابک مهماندوست اصفهانی
استاد مشاور:
دکتر داود طغرائی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فهرست مطالب…………………………………………………………………………………………………………..آ
فهرست شکل ها…………………………………………………………………………………………………..د
فهرست جدول ها………………………………………………………………………………………………..ح
چکیده………………………………………………………………………………………………………………ط
واژه های کلیدی…………………………………………………………………………………………………..ی
فصل اول: مقدمه………………………………………………………………………………………………1
1-1- بحران جهانی انرژی و انرژی باد………………………………………………………………………………………….1
1-2- توربین های بادی و انواع آن……………………………………………………………………………………………….4
1-2-1- توربین های بادی محور عمودی………………………………………………………………………………………5
1-2-2- توربین های بادی محور افقی…………………………………………………………………………………………..6
1-3- ایرودینامیک روتور توربین های بادی…………………………………………………………………………………..9
1-3-1- ضریب عملکرد توربین های بادی………………………………………………………………………………….12
1-3-2- ایرفویل توربین های بادی…………………………………………………………………………………………….16
1-4- بررسی اجمالی تحقیق اخیر………………………………………………………………………………………………20
فصل دوم: مروری بر تحقیقات پیشین…………………………………………………………………..22
2-1- طراحی از پایه………………………………………………………………………………………………………………..23
2-2- بهینه سازی ایرفویل ها……………………………………………………………………………………………………..24
2-3- روش های تحلیل( طراحی مستقیم)…………………………………………………………………………………….26
2-3-1- روش مستقیم پنل………………………………………………………………………………………………………..26
2-3-2- روش لزج-غیرلزج……………………………………………………………………………………………………..28
2-3-3- روش های دینامیک سیالات محاسباتی……………………………………………………………………………28
2-4- مدل اغتشاش اسپالارت-آلماراس……………………………………………………………………………………..30
2-5- آزمایش های تجربی ………………………………………………………………………………………………………31
2-6- موسسات و مراکز طراحی ایرفویل توربین های بادی……………………………………………………………..32
فصل سوم: روش طراحی و تعریف مسئله……………………………………………………………..34
فصل چهارم: تحلیل ایرودینامیکی ایرفویل…………………………………………………………..38
4-1- روش عددی پنل…………………………………………………………………………………………………………….38
4-1-1- شرط کوتا…………………………………………………………………………………………………………………41
4-1-2- ضریب تاثیر……………………………………………………………………………………………………………….42
4-1-3- جواب عمومی معادله ی لاپلاس بر پایه اتحاد گرین………………………………………………………….44
4-1-4- الگوریتم و مراحل حل یک مسئله به روش پنل…………………………………………………………………46
4-1-5- پیکربندی و حل مسئله…………………………………………………………………………………………………46
4-1-6- نتایج حاصل از روش پنل……………………………………………………………………………………………..51
4-2- دینامیک سیالات محاسباتی CFD……………………………………………………………………………………..57
4-2-1- مقدمه ای در مورد دینامیک سیالات محاسباتی…………………………………………………………………57
4-2-2- الگوریتم حل یک مسئله CFD……………………………………………………………………………………..57
4-2-3- شبکه بندی و حل مسئله……………………………………………………………………………………………….58
4-2-4- مدل سازی اغتشاش……………………………………………………………………………………………………63
4-2-5- استقلال شبکه…………………………………………………………………………………………………………….65
4-2-6- نتایج حل CFD………………………………………………………………………………………………………….66
4-3- بررسی تجربی و آزمایش تونل باد……………………………………………………………………………………..78
4-3-1- مقدمات کار………………………………………………………………………………………………………………78
4-3-2- نتایج حاصل از آزمایش تونل باد……………………………………………………………………………………87
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری، مقایسه و پیشنهادات………………………………………………90
5-1- مقایسه نتایج حاصل از روش های مختلف تحلیل ایرودینامیکی……………………………………………….91
5-2- مقایسه نتایج با ایرفویل های پیشین……………………………………………………………………………………..95
5-2-1- مقایسه با نتایج تجربی پیشین………………………………………………………………………………………….95
5-2-2- مقایسه با نتایج عددی ایرفویل های پیشین………………………………………………………………………..99
5-3- مقایسه ضریب عملکرد محاسبه شده از روش CFD و نتیجه آزمایش تونل باد…………………………..101
5-4- تاثیر تعداد پره های توربین بر ضریب عملکرد…………………………………………………………………….102
5-5- جمع بندی و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………….103
پیوست ها……………………………………………………………………………………………………107
پیوست (الف): جداول مربوط به نتایج……………………………………………………………………………………….107
پیوست (ب): کد کامپیوتری روش عددی پنل بر پایه توزیع خطی گردابه………………………………………..111
فهرست منابع………………………………………………………………………………………………..116
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
[پنجشنبه 1399-01-14] [ 01:10:00 ق.ظ ]
|