3-1- ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………10 4-1- هدفهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………11 5-1- سوال های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………..12 6-1- متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………13 7-1- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………….13 فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش 1-2- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………. 17 2-2- درمان دارویی………………………………………………………………………………………………………………………. 19 3-2- درمان نگهدارنده با متادون……………………………………………………………………………………………………. 19 4-2- درمان نگهدارنده با بوپرنورفین………………………………………………………………………………………………. 21 5-2- فرایندهای شناختی………………………………………………………………………………………………………………. 23 6-2- توجه…………………………………………………………………………………………………………………………………… 23 7-2- حافظه……………………………………………………………………………………………………………………………….. 25 8-2- تقسیم بندی حافظه……………………………………………………………………………………………………………… 26 9-2- عملکردهای شناختی در بیماران تحت درمان نگهدارنده…………………………………………………………… 28 10-2- پژوهش های تجربی……………………………………………………………………………………………………. 30 1-10-2- اثر درمان نگهدارنده با متادون بر عملکردهای شناختی………………………………………………………. 30 2-10-2- اثر درمانهای نگهدارنده با بوپرنورفین و متادون بر عملکردهای شناختی………………………………. 34 3-10-2- مطالعات مدیریت دارو……………………………………………………………………………………………………. 39 11-2- خلاصه……………………………………………………………………………………………………………………………… 40 فصل سوم: روش پژوهش 1- 3- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………… 45 2-3-طرح پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………. 45 3-3- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………….. 45 4-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………….. 46 5-3- ابزارهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………… 46 1- 5-3- پرسشنامة ویژگیهای جمعیت شناختی………………………………………………………………………………. 46 2-5-3- آزمون حافظه وکسلر ( فرم الف) ……………………………………………………………………………………… 47 3-5-3- آزمون توجه ( آزمون برو/ نرو)……………………………………………………………………………………………. 47 4-5-3-آزمون یادداری – دیداری بنتون…………………………………………………………… 48 5-5-3-آزمون هوش کلامی وکسلر…………………………………………………………………… 49 6-5-3- چک لیست استاندارد شده مصاحبه روانپزشکی بر اساسDSM-IV…………………………………….. 49 6-3- روش اجرا و گردآوری داده ها…………………………………………………………………………………………………. 50 1-6-3- آزمون حافظه کاری………………………………………………………………………………………………………….. 50 2- 6-3- آزمون حافظه کلامی……………………………………………………………………………………………………….. 51 3- 6- 3- آزمون حافظه دیداری…………………………………………………………………………………………………….. 51 4-6-3-آزمون توجه………………………………………………………………………………………………………………………. 52 7- 3- روش تجزیه تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………… 53 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها پایان نامه 4- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………… 55 1-4-یافته های توصیفی………………………………………………………………………………………………………………… 55 2-4- یافته های استنباطی…………………………………………………………………………………………………………….. 57 3-4- خلاصه………………………………………………………………………………………………………………………………… 64 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 1-5- تبیین یافته های پژوهش………………………………………………………………………………………………………. 66 2-5- محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………………………… 72 3-5- پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 73 منابع منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………………….. 74 منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………….. 76 فهرست جدول ها 1-4 توزیع فراوانی وضعیت تحصیلی افراد نمونه به تفکیک گروهها………………………………………………………….. 56 2-4- فراوانی افراد سوءمصرف کننده مواد به تفکیک نوع آخرین ماده مصرفی درگروههای درمان………………… 57 3-4- آماره های سن،هوشبهر کلامی، سابقه سوءمصرف و دفعات عود دو گروه…………………………………………… 57 4-4- جدول میانگین و انحراف استاندارد گروههای درمان متادون و بوپرنورفین بر حسب دوز…………………….. 59 5-4- اثرات بین آزمودنی ها در مبحث تفاوت گروههای درمان…………………………………………………………………. 6 پیوست ها آزمون حافظه کاری وکسلر…………………………………………………………………………………………………………………… 83 آزمون حافظه کلامی وکسلر………………………………………………………………………………………………………………….. 83 آزمون یادداری- دیداری بنتون……………………………………………………………………………………………………………… 84 چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………….. 88 چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه درمان های نگهدارنده متادون و بوپرنورفین بر عملکردهای شناختی با بررسی نقش تعدیل کننده دوز مصرفی است. طرح پژوهش از نوع علی – مقایسه­ای است. جامعه آماری این مطالعه شامل 156 نفر از سوءمصرف کنندگان مواد مخدر است که در هشت مرکز درمان سوءمصرف مواد در شهر سمنان در سال 93 -92 دوره درمان نگهدارنده با داروهای متادون و بوپرنورفین را سپری می کردند. ملاک های ورود شامل سابقه سوء مصرف مواد مخدر تریاک و شیره، مرد بودن، نداشتن اختلالات روان پزشکی جدی، سن 50-18سال، نداشتن بهره هوشی کمتر از 85 در خرده آزمون های کلامی وکسلر بزرگسالان بودند. شرکت کنندگان در گروه درمان متادون (95 نفر) و بوپرنورفین (61 نفر) آزمون های حافظه کاری، حافظه کلامی، حافظه دیداری و آزمون توجه (برو/ نرو) را انجام دادند. داده­ها با مدل تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته­ها نشان داد که گروه تحت درمان بوپرنورفین در حافظه کاری و حافظه کلامی بر گروه تحت درمان متادون برتری دارد. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت داروی بوپرنورفین در مقایسه با متادون اثربخشی بیشتری بر عملکردهای شناختی دارد. مقدمه اعتیاد بیماری مزمن و پیشرونده ایست كه با ویژگی هایی هم چون رفتارهای اجبارگونه، وسوسه‏های غیرقابل كنترل، رفتارهای جستجوگرانه مواد و مصرف مداوم آن با وجود پیامدهای زیانبار اجتماعی، روانی، جسمی، خانوادگی و اقتصادی كه به همراه دارد، مشخص می شود. امروزه موضوع سوء مصرف مواد و اعتیاد از نگرانی های جدی جوامع مختلف به ویژه كشورهای در حال توسعه است كه در آن ها اقدامات چندانی در این خصوص صورت نگرفته است. تمامی صاحب نظران و متخصصان اعتیاد در این نكته اتفاق نظر دارند كه سوء مصرف مواد را نمی توان تنها یك مشكل فردی، جسمانی یا اجتماعی صرف دانست بلكه آن را بایستی یكی از بارزترین مشكلات زیستی-روانی –اجتماعی دانست كه می تواند به راحتی بنیان زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی یك فرد و جامعه را سست نموده و در معرض فروپاشی قرار دهد (رابینسون[1] و بریج[2]،2003). با توجه به رشد روز افزون اعتیاد در كشورهای مختلف، لزوم درمان مناسب تر این بیماری بیشتر احساس میشود. بزرگسالانی که مواد مصرف می کنند اکثراً توانایی تفکر، حافظه و توجه شان ضعیف است. در نتیجه سوء مصرف مواد رفتارهای اجتماعی نامناسبی دارند و کارایی شغلی و ارتباطات فردی شان ضعیف است (ممتازی، جعفری، خسروی ونیک فرجام، 1391 ). درمان اعتیاد از جمله حوزه هایی است كه از دیرباز مورد توجه پژوهشگران و بالینگران قرار گرفته است و از آن جائی كه این اختلال پیوند مهمی با بسیاری از اختلال های متفاوت روان پزشكی و روان شناسی دارد، ارائه درمان های اختصاصی علاوه بر كمك به كاهش میزان ابتلاء و تداوم این اختلال می توانند به درمان سایر اختلال ها نیز كمك كنند. در همین مورد، پژوهش های انجام شده، نشان می دهند كه مداخلات به كار برده شده در درمان اعتیاد نه تنها بر درمان این بیماری بلكه در مورد سایر اختلال های مزمن شبیه به اعتیاد هم مؤثر بوده است مثل بیماری های قلبی – عروقی و دیابت به ویژه آن كه این درمان ها به صورت موردی، مورد استفاده قرار گرفته اند به این ترتیب كه بر روی علایم بیمارگونی كه بیمار در جریان مصاحبه اولیه مطرح می كند، تمركز می كنند (لشنر، 1999؛ نقل ازحدادی، رستمی، رحیمی نژاد و اکبری،1390 ). لذا درسال های اخیر روش درمان دارویی مانند درمان جایگزینی متادون[3]و بوپرنورفین[4]در سطح کشور و به طور مدون در حال اجرا می باشد. درمان جایگزینی مواد مخدر برای افراد وابسته به مواد مخدر باعث حفظ بیماران در درمان و کاهش سوء مصرف مواد غیر قانونی و جرم و جنایت می شود. در نتیجه سازمان بهداشت جهانی ذکر کرده است که این درمان باید در سراسر جهان در دسترس بیماران سوءمصرف کننده مواد مخدر قرار گیرد (رپیلی، فابریتوس، کالسکا و الهو، 2009). ***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است*** متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه) ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت