پایان نامه روانشناسی گرایش تربیتی: بررسی میزان مهارت مدیریت زمان در نوجوانان و جوانان تهرانی و ارائه راهکارهای رسانه ای برای تقویت آن |
مقدمه 3 بیان مسئله 5 اهمیت و ضرورت تحقیق 10 اهداف تحقیق 12 سؤالهای تحقیق 13 فرضیههای تحقیق 13 تعریف مفاهیم 14 فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق 16 مقدمه 17 ماهیت و مفهوم زمان 18 تاریخچه مختصر از زمان 20 مفهوم مدیریت زمان 24 مبانی نظری مدیریت زمان 24 مفهوم نوجوانی 40 نوجوانی و رشد آن در مکتب اسلام 40 نوجوانی و رشد آن در نظریههای معاصر 42 نظریههای رشد نوجوانی 44 ویژگیهای نوجوانی 60 جوانی 63 جوانی و رشد آن در اسلام 63 جوانی و رشد آن در نظریههای معاصر 64 شرایط زیستی ـ غریزی جوانی 66 شرایط ذهنی جوانی 67 شرایط روانی جوانی 68 شرایط عاطفی و اخلاقی جوانی 69 ویژگیهای رشد جوانی 72 رشد اجتماعی و اخلاقی 75 ویژگیهای تفکر دوره جوانی 76 مفهوم روانشناختی مدیریت زمان 80 اصول مدیریت زمان 84 دیدگاههای مدیریت زمان 85 تکنیکهای مدیریت زمان 86 قوانین مرتبط با مدیریت زمان 91 نسلهای مدیریت زمان 93 عوامل اصلی در عدم استفاده بهینه از زمان 95 عوامل اتلاف وقت 99 مبانی نظری رسانه 105 پیشینه تحقیق 114 تحقیقات انجام شده در داخل کشور پیرامون مدیریت زمان 115 تحقیقات انجام شده در سایر کشورها پیرامون مدیریت زمان 122 جمع بندی ادبیات و پیشینه تحقیق 130 فصل سوم: روش تحقیق 137 مقدمه 138 روش تحقیق 139 جامعه آماری 140 نمونه و روش نمونهگیری 140 حجم نمونه 142 ابزار اندازهگیری 142 نمرهگذاری پرسشنامه مدیریت زمان 143 روایی 143 پایایی 144 روش تجزیه و تحلیل دادهها 144 روش اجرا 145 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها 147 مقدمه 148 ویژگی پاسخگویان نوجوانان و جوانان 150 جنسیت 150 سن 151 میزان تحصیلات 152 طبقه اقتصادی ـ اجتماعی 153 وضعیت تماشای تلویزیون 154 وضعیت زمان تماشای تلویزیون در شبانهروز 155 وضعیت زمان تماشای تلویزیون در طول هفته 156 بررسی چگونگی نقش صداوسیما در ترویج فرهنگ استفاده بهینه از زمان 158 بررسی عملکرد صداوسیما در آموزش مدیریت زمان 159 بررسی مهمترین عامل اتلاف وقت در بین نوجوانان و جوانان 160 بررسی شاخص هدفگذاری در مدیریت زمان 161 بررسی شاخص اولویتبندی در مدیریت زمان 162 بررسی شاخص برنامهریزی در مدیریت زمان 163 بررسی نمره شاخصهای مدیریت زمان 164 بررسی رابطه بین میزان تماشای تلویزیون و مدیریت زمان 165 بررسی تفاوت میانگین نمره شاخصهای مدیریت زمان در نوجوانان و جوانان 166 بررسی تفاوت میانگین نمره شاخصهای مدیریت زمان به تفکیک جنس 169 بررسی تفاوت میانگین نمره شاخصهای مدیریت زمان برحسب تحصیلات 171 بررسی تفاوت میانگین نمره شاخصهای مدیریت زمان برحسب طبقه اقتصادی ـ اجتماعی 174 فصل پنجم: بحث و بررسی نتایج 176 مقدمه 177 خلاصه نتایج 178 بحث و نتیجهگیری 187 پیشنهادهای کاربردی صداوسیما 190 محدودیتهای تحقیق 192 پیشنهادات 194 منابع ومآخذ 195 منابع فارسی 195 منابع انگلیسی 203 پیوست 204 فهرست جداول جدول شماره 4-1 توزیع پاسخگویان برحسب جنس 150 جدول شماره 4-2 توزیع پاسخگویان برحسب سن 151 جدول شماره 4-3 توزیع پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات 152 جدول شماره 4-4 توزیع پاسخگویان برحسب طبقه اقتصادی ـ اجتماعی 153 جدول شماره 4-5 توزیع پاسخگویان برحسب تماشای تلویزیون به صورت منظم 154 جدول شماره 4-6 توزیع پاسخگویان برحسب زمان تماشای تلویزیون در شبانهروز 155 جدول شماره 4-7توزیع پاسخگویان برحسب میزان تماشای برنامههای تلویزیون در طول هفته 156 جدول شماره 4-8 توزیع پاسخگویان در مورد روشهای ترویج فرهنگ استفاده بهینه از زمان 158 جدول شماره 4-9 توزیع پاسخگویان درخصوص عملکرد صداوسیما در آموزش نحوه مدیریت زمان 159 جدول شماره 4-10 توزیع پاسخگویان درباره مهمترین عامل اتلاف وقت 160 پایان نامه جدول شماره 4-11 توزیع پاسخگویان برحسب شاخص هدفگذاری 161 جدول شماره 4-12 توزیع پاسخگویان برحسب شاخص اولویتبندی 162 جدول شماره 4-13 توزیع پاسخگویان برحسب شاخص برنامهریزی 163 جدول شماره 4-14 شاخصهای مدیریت زمان به تفکیک تعداد سؤالات، دامنه نمرات و میانگین شاخصها 164 جدول شماره 4-15 میانگین شاخص ها در پاسخگویان 164 جدول شماره 4-16 رابطه همبستگی بین میزان تماشای تلویزیون و مدیریت زمان 165 جدول شماره 4-17 میانگین نمره شاخصهای مدیریت زمان برحسب سن پاسخگویان 166 جدول شماره 4-18 نتیجه آزمون تحلیل واریانس برای مقایسه میانگین نمره خرده مقیاسهای 168 مدیریت زمان برحسب سن پاسخگویان جدول شماره 4-19 میانگین نمره پاسخگویان در خرده مقیاسهای مدیریت زمان به تفکیک جنسیت 170 جدول شماره 4-20 میانگین نمره پاسخگویان در خرده مقیاسهای مدیریت زمان به تفکیک تحصیلات 171 جدول شماره 4-21 نتیجه آزمون تحلیل واریانس برای مقایسه میانگین نمره خرده مقیاسهای مدیریت 173 زمان برحسب تحصیلات پاسخگویان جدول شماره 4-22 میانگین خرده مقیاسهای مدیریت زمان با پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی پاسخگویان 174 جدول شماره 4-23نتیجه آزمون تحلیل واریانس برای مقایسه میانگین نمره خرده مقیاسهای مدیریت 175 زمان برحسب طبقه اقتصادی ـ اجتماعی پاسخگویان نمودار 4-1 توزیع پاسخگویان برحسب جنسیت 150 نمودار 4-2 توزیع پاسخگویان برحسب سن 151 نمودار 4-3 توزیع پاسخگویان برحسب تحصیلات 152 نمودار 4-4 توزیع پاسخگویان برحسب طبقه اقتصادی ـ اجتماعی 153 نمودار 4-5 توزیع پاسخگویان برحسب تماشای تلویزیون به صورت منظم 154 نمودار 4-6 توزیع پاسخگویان در خصوص زمان تماشای تلویزیون 155 نمودار 4-7 توزیع پاسخگویان در خصوص میزان تماشای برنامههای تلویزیون در طول هفته 157 نمودار 4-8 توزیع پاسخگویان در خصوص عملکرد صداوسیما در آموزش نحوه مدیریت زمان 159 نمودار 4-9 توزیع پاسخگویان برحسب شاخص هدفگذاری 161 نمودار 4-10 توزیع پاسخگویان برحسب شاخص اولویتبندی 162 نمودار 4-11 توزیع پاسخگویان برحسب شاخص برنامهریزی 163 نمودار 4-12 میانگین نمره پاسخگویان در خرده مقیاسهای مدیریت زمان بر حسب سن 166 نمودار 4-13 میانگین نمره پاسخگویان در خرده مقیاسهای مدیریت زمان به تفکیک جنسیت 170 چکیده این تحقیق با هدف« بررسی میزان مهارت مدیریت زمان در نوجوانان و جوانان تهرانی و ارائه راهکارهای رسانهای برای تقویت آن» به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری، نوجوانان و جوانان مناطق 22 گانه شهر تهران می باشند، بدین منظور نمونه مورد مطالعه 856 نفر از نوجوانان و جوانان ( نوجوانان436 نفر و جوانان 420 نفر) و (427 نفر پسر و 429 نفر دختر)، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید. پرسشنامه محقق ساخته توسط پرسشگران آموزش دیده برروی پاسخگویان اجرا شد. پس از گردآوری داده ها از آزمونهای آماری T مستقل برای متغیر جنسیت و سن و آزمون تحلیل واریانس یک راهه برای تعیین تفاوت بین متغیرهای سن، تحصیلات و طبقه اقتصادی ـ اجتماعی با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد بیشتر جوانان از مهارت مدیریت زمان و تعداد کمی از نوجوانان از این مهارت بهره میگیرند. بین مهارت مدیریت زمان در شاخص هدفگذاری از نظر جنسیت تفاوت معنیداری وجود ندارد ،ولی در شاخصهای اولویتبندی و برنامهریزی بین جنسیت تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین بین سن و تحصیلات با مهارت مدیریت زمان تفاوت معنیداری وجود دارد ، بین مهارت مدیریت زمان با پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی تفاوت معنیداری وجود ندارد. مقدمه مهمترین چیزدر زندگی انسان که از ارزش والایی برخوردار است،زمان (وقت)می باشد.در واقع وقت شیرازه حیات ما را تشکیل می دهد.ارزش وقت از آن جا دانسته می شود که خداوند در قرآن کریم سوره ای را به نام “والعصر”یعنی وقت یا زمان نازل کرده ودر جاهای دیگری از قرآن به برهه هایی از زمان اشاراتی داشته است ؛” والضحی والیل اذا سجی” (قسم به روز روشن وبه شب ان دم که آرام گیرد).”والفجر والیال عشر” (به سپیده دم و شب های دهگانه سوگند). در احادیث نیز مواردی در این زمینه آمده است ، اینها بیانگر ارزش و اهمیت زمان می باشد. در طول تاریخ، زمان و ابعاد مختلف آن، مورد توجه انواع تمدنها بوده و امروزه این توجه بیش از پیش اهمیت یافته است، به گونهای که فناوریهای نو، محیطی فراهم آوردهاند که تقریباً در کوتا مدت میتوان به اطلاعات بیشماری دسترسی پیدا کرده و کارها را بسیار سریعتر و آسانتر از پیش انجام داد. لذا تمایل به سرعت عمل در انجام کارها روز به روز بیشتر میشود. با چنین تمایلی این احساس در افراد بوجود میآیدکه از زمان عقب مانده و نمیتوانند از آن به طور موثر بهرهمند شوند. وقت (زمان)، سرمایه بشری است، زندگی تنها زمانی پربار میشود که براساس مفهوم صحیح زمان، بنا شده باشد.( این عقیده که افراد چگونه تصمیم میگیرند از وقتشان به نحو مطلوب استفاده کنند، هسته نظریه مدیریت زمان را تشکیل میدهد (سواری،1388)). ضرورت به کارگیری مدیریت زمان وتنظیم منطقی اوقات در اختیار افراد چه در بعد سازمانی و یا خصوصی، به درستی نشانگر این است که زمان منتظر کسی نمی ماند. مدیریت بر وقت ،مدیریت بر کار و مدیریت بر خود سه امر تجزیه ناپذیر هستند و می توان به جرات گفت که مدیریت زمان در واقع همان مدیریت بر خود است. اصولاً مدیریت زمان یک امر همگانی و عمومی است. آگاهی از مفهوم مدیریت زمان هم در زندگی فردی و هم در زندگی حرفهای جوانان ونوجوانان مثمرثمر خواهد بود ، در واقع آنان را به نوعی خود مدیریتی سوق میدهد. با استناد به این دیدگاه هدف از مدیریت زمان،جلوگیری از اتلاف وقت و تنظیم زمان کاری است. مسلماً در این حکایت نباید شک کرد که جوانان و نوجوانان در مورد چگونگی مدیریت، با هم تفاوت دارند.نوجوانان به دلیل ورود به دوره بحرانی با تحولات گستردة فیزیولوژیکی،شناختی،هیجانی و اجتماعی روبرو می شوند واین تغییرات می تواند مشکلاتی را برای نوجوانان فراهم آورد،از این قبیل عوامل می توان به مواردی از قبیل حواسپرتی،دقت کم و غیره اشاره کرد که مدیریت کردن زمان در نوجوانان مهمتر می باشد. مدیریت زمان، فعالیتهای نوجوانان و جوانان را نیز میتواند تحت تاثیر قرار دهد. عموماً اگر ساعات مشخصی از روز را برای درس خواندن برنامهریزی کنند خیلی زود به آن عادت خواهند کرد.یکی از مهمترین لایههای اجتماعی جامعه ما و هر جامعهای، قشر جوان و نوجوانان میباشند که سعی میشود مسائل مربوط به مهارت آنها در مدیریت زمان مورد بررسی قرار گیرد. در این تحقیق میزان مهارت نوجوانان و جوانان در مدیریت زمان با تأکید بر چگونگی پرداختن به فعالیتهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. امید است نتایج این تحقیق به عنوان تلاشی در سیاستگذاری و تصمیمگیری مربوط به نوجوانان و جوانان مؤثر واقع شود و به راه کارهای معینی در زمینه هدایت «وضع موجود» به «وضع مطلوب» منتهی گردد. ***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است*** متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه) ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
[یکشنبه 1399-09-23] [ 10:22:00 ب.ظ ]
|