پایان نامه روانشناسی گرایش بالینی: مقایسه ی مؤلفه های ذهن آگاهی و صبر در افراد افسرده، مضطرب و بهنجار |
1-2-بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………….4
1-3-اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………….6
1-4-ضرورت و اهمیت پژوهش………………………………………………………………………………..6
1-5-تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها………………………………………………………………..8
1-5-1-افسردگی……………………………………………………………………………………………………..8
1-5-1-1-تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………….8
1-5-1-2-تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………………….8
1-5-2-اضطراب……………………………………………………………………………………………………….8
1-5-2-1-تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………….8
1-5-2-2-تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………………….9
1-5-3-مؤلفههای ذهنآگاهی………………………………………………………………………………….9
1-5-3-1-تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………….9
1-5-3-2-تعریف عملیاتی…………………………………………………………………………………….10
1-5-4-مؤلفههای صبر…………………………………………………………………………………………..10
1-5-4-1-تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………..10
1-5-4-2-تعریف عملیاتی…………………………………………………………………………………….11
فصل دوم: چهارچوب نظری و پیشینه پژوهش
2-1-مبانی نظری…………………………………………………………………………………………………..13
2-1-1-افسردگی……………………………………………………………………………………………………13
2-1-2-اضطراب منتشر…………………………………………………………………………………………14
2-1-3-تفاوتهای بین افسردگی و اضطراب…………………………………………………………..15
2-1-4-ذهنآگاهی…………………………………………………………………………………………………16
2-1-4-1-ریشههای تاریخی ذهنآگاهی………………………………………………………………16
2-1-4-2-انتقال ذهنآگاهی به روانشناسی………………………………………………………….18
2-1-4-3-ذهنآگاهی در روانشناسی بالینی:موج سوم رفتاردرمانی…………………….21
2-1-4-3-1-موج اول رفتاردرمانی……………………………………………………………………….21
2-1-4-3-2-موج دوم رفتاردرمانی……………………………………………………………………….22
2-1-4-3-3-موج سوم رفتاردرمانی……………………………………………………………………..23
2-1-4-3-3-1-مداخلات مبتنی بر آموزش ذهنآگاهی……………………………………..24
2-1-4-3-3-2-مداخلاتی که ذهنآگاهی مؤلفه کلیدی آنهاست………………………..26
2-1-4-4-تعاریف ذهنآگاهی……………………………………………………………………………….29
2-1-4-5-مفهومسازی ذهنآگاهی در روانشناسی بالینی…………………………………….31
2-1-4-6-رابطه ذهنآگاهی با مراقبه……………………………………………………………………36
2-1-4-7-سازههای مرتبط با ذهنآگاهی…………………………………………………………….38
2-1-4-7-1-شیوههای پردازشگری ذهنی……………………………………………………………38
2-1-4-7-2-اشکال هشیاری رفلکسی………………………………………………………………….40
2-1-4-8-رابطه بین ذهنآگاهی، شناخت ضمنی و آشکار………………………………….43
2-1-5-مبانی نظری صبر………………………………………………………………………………………46
2-1-5-1-مفهوم صبر……………………………………………………………………………………………46
2-1-5-2-انواع صبر………………………………………………………………………………………………49
2-1-5-3-رابطه صبر با مفاهیم مشابه………………………………………………………………….50
2-1-5-4-صبر در عرفان اسلامی………………………………………………………………………….51
2-1-5-5-مفهوم صبر در قرآن……………………………………………………………………………..53
2-1-5-6-زمینههای صبر در قرآن……………………………………………………………………….55
2-1-5-7-صبر و سایر مفاهیم در قرآن………………………………………………………………..59
2-1-5-8-نشانگان صبر…………………………………………………………………………………………60
2-1-5-9-پیامدهای صبر………………………………………………………………………………………63
2-1-5-10-صبر در روانشناسی…………………………………………………………………………….65
2-1-5-11-کارکردهای صبر…………………………………………………………………………………66
2-1-5-12-پایههای روانشناختی صبر………………………………………………………………….69
2-2-پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………..75
2-2-1-ذهنآگاهی………………………………………………………………………………………………..75
2-2-2-صبر……………………………………………………………………………………………………………78
2-3-سؤالات پژوهش……………………………………………………………………………………………..79
فصل سوم: روش و ابزارهای پژوهش
3-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….81
3-2-جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری……………………………………………………….81
3-2-1-دادههای توصیفی نمونه…………………………………………………………………………….82
3-3-ابزارهای پژوهش……………………………………………………………………………………………84
3-3-1-آزمون افسردگی بک…………………………………………………………………………………84
3-3-2-آزمون اضطراب پنهان و آشکار اشپیلبرگر………………………………………………..84
3-3-3-پرسشنامه صبر………………………………………………………………………………………….85
3-3-3-1-روایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..85
3-3-3-2-پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..86
3-3-4-پرسشنامه پنج مؤلفه ذهنآگاهی……………………………………………………………..87
3-3-4-1-روایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..87
3-3-4-2-پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………..91
3-4-روش اجرا……………………………………………………………………………………………………….92
3-5-روش آماری……………………………………………………………………………………………………92
فصل چهارم: یافتهها
4-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….94
4-2-یافتههای توصیفی………………………………………………………………………………………….95
4-2-1-یافتههای توصیفی مربوط به مؤلفههای ذهنآگاهی…………………………………95
4-2-2-یافتههای توصیفی مربوط به مؤلفههای صبر……………………………………………96
4-3-آمار استنباطی……………………………………………………………………………………………….97
4-3-1-یافتههای مربوط به سؤال اول…………………………………………………………………..97
4-3-2-یافتههای مربوط به سؤال دوم……………………………………………………………….102
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………….108
5-2-بحث و نتیجهگیری در مورد سؤال اول پژوهش…………………………………………108
5-3-بحث و نتیجهگیری در مورد سؤال دوم پژوهش………………………………………..112
5-4-محدودیتها………………………………………………………………………………………………..114
5-5-پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………..114
فهرست منابع
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………116
منابع لاتین…………………………………………………………………………………………………………..121
پیوستها
پرسشنامه پنج مؤلفه ذهنآگاهی…………………………………………………………………………135
پرسشنامه صبر……………………………………………………………………………………………………..137
پرسشنامه افسردگی بک………………………………………………………………………………………139
پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیلبرگر…………………………………………………….144
چکیده به زبان انگلیسی……………………………………………………………………………………….14
فهرست جدولها
جدول(3-1)توزیع گروه نمونه بر حسب سن…………………………………………………………82
جدول(3-2)توزیع گروه نمونه برحسب متغیر جنسیت…………………………………………83
جدول(3-3)توزیع گروه نمونه برحسب متغیر تحصیلات………………………………………83
جدول(3-4)ضرایب پایایی مؤلفههای صبر…………………………………………………………….86
جدول(3-5)نتایج تحلیل عوامل پرسشنامه پنج مؤلفه ذهنآگاهی به روش مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس……………………………………………………………………………89
جدول(3-6)ضرایب پایایی مؤلفههای ذهنآگاهی………………………………………………….91
جدول(4-1)میانگین و انحراف معیار پنج مؤلفه ذهنآگاهی در افراد افسرده، مضطرب و بهنجار……………………………………………………………………………………………………95
جدول(4-2)میانگین و انحراف معیار مؤلفههای صبر در افراد افسرده، مضطرب و بهنجار……………………………………………………………………………………………………………………..96
جدول(4-3)نتایج آزمونMANOVA مربوط به مؤلفههای ذهنآگاهی……………97
جدول(4-4)نتایج مربوط به آزمون تحلیل واریانس تفاوت مؤلفههای ذهنآگاهی بین گروههای افسرده، مضطرب و بهنجار………………………………………………………………98
جدول(4-5)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه مشاهده…………………………98
جدول(4-6)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه توصیف………………………….99
جدول(4-7)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عمل توأم آگاهی………..100
جدول(4-8)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عدم قضاوت………………..100
جدول(4-9)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عدم واکنش………………..101
جدول(4-10)نتایج آزمونMANOVA مربوط به مؤلفههای صبر…………………….102
جدول(4-11)نتایج آزمون تحلیل واریانس تفاوت مؤلفههای صبر بین گروههای افسرده، مضطرب و بهنجار…………………………………………………………………………………..103
جدول(4-12)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه شکیبایی……………………………….103
جدول(4-13)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه رضایت…………………………………..104
جدول(4-14)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه استقامت………………………………..104
جدول(4-15)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه درنگ…………………………………….105
جدول(4-16)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه متعالی شدن………………………….106
فهرست نمودارها
نمودار(2-1)پایههای روانشناختی صبر…………………………………………………………….74
چکیده
اهداف پژوهش حاضر ، مقایسه مؤلفه های ذهن آگاهی و صبر در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی، اضطراب منتشر و افراد بهنجار بود. طرح این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از کلیه بیماران افسرده و مضطربی که از خرداد تا شهریور 1390 به مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه می کردند. نمونه مورد مطالعه شامل 30 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، 30 بیمار مبتلا به اختلال اضطراب منتشر و 30 فرد بهنجار بود. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از : پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر، پرسشنامه پنج مولفه ذهن آگاهی و پرسشنامه صبر. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می دهند که میان افراد افسرده، مضطرب و بهنجار از نظر مؤلفه های ذهن آگاهی و صبر ، تفاوت معناداری وجود دارد
مقدمه
اضطراب[1] و افسردگی[2] از رایج ترین پدیده های هیجانی هستند که انسان از آنها رنج میبرد (لطفی افشار، قاسم زاده، عشایری و گیلانی،1377). آنچه انسان را در درک و برخورد بهتر با این پدیده ها با مشکلات بیشتری روبرو میسازد، همبودی این پدیده هاست. همبودی اضطراب و افسردگی در موقعیت های بالینی به تردیدهای بحث برانگیزی منجر شده است(تارسیا، پاور و ساناویو[3]،2003). در بیست و پنج سال گذشته پژوهش های مختلف از روش های مختلفی استفاده کردهاند تا تعیین کنند که اضطراب و افسردگی چه تفاوتهای زیربنایی با یکدیگر دارند. از طرفی با توجه به شیوع بالای این دو اختلال در جامعه و تاثیر منفی آنها بر سلامت روان و کیفیت زندگی افراد جامعه، شناخت عوامل موثر بر شکلگیری این اختلالات، امری ضروری تلقی می شود.
یکی از مفاهیمی که اخیرا توجه زیادی را به خود جلب کرده و به نظر میرسد که نقش مهمی در اختلالات یاد شده دارد، ذهنآگاهی[4] است. ذهنآگاهی به زبان ساده به معنای آگاه بودن از افکار، اعمال، هیجانات و احساسات است و شکل خاصی از توجه محسوب میشود؛ به عبارت دیگر، ذهنآگاهی به معنای توجه کردن به شیوهای خاص است؛ یعنی توجه و تمرکزی که دارای این ویژگیها باشد: بودن درحال حاضر، هدفمند و بدون قضاوت. این نوع توجه موجب افزایش آگاهی، شفافیت و وضوح و پذیرش واقعیت حال حاضر می شود. ذهنآگاهی بدان معناست که شخص، آگاهی خود را از گذشته و آینده به حال حاضر معطوف کند. زمانی که فرد در حال حاضر حضور داشته باشد، واقعیت را با تمام جنبههای درونی و بیرونیاش میبیند و درمییابد که ذهن به دلیل قضاوت و تعبیر و تفسیرهایی که انجام میدهد دائما درحال نشخوار و گفتگوی درونی است.
گرچه ذهنآگاهی از تعلیمات قدیمی شرقی نشأت گرفته است، ولی امروزه در غرب جایگاه ویژهای دارد. پژوهش های انجام شده، نشان دهندهی این نکته هستند که ذهنآگاهی قویاَ در اختلالات افسردگی و اضطراب تاثیرگذار است و از این رو لازم و ضروری به نظر می رسد که نقش مؤلفههای ذهنآگاهی در این اختلالات مورد بررسی قرار گیرد و تفاوتهای این مؤلفهها در افراد مضطرب، افسرده و بهنجار معین گردد.
از طرفی ما در جامعه ای زندگی میکنیم که دین، نقش مهم و غیرقابلانکاری در زندگی افراد آن ایفا مینماید و مفاهیم دینی، پیوند گسترده و همه جانبهای با زندگی مردم دارد. یکی از مفاهیمی که در دین مطرح شده و مورد تأکید قرار گرفته، مفهوم صبر است. بشر امروز در دنیایی به سر میبرد که از رویدادهای استرسزای گوناگون اجتماعی، محیطی، شغلی، خانوادگی و . . . رنج میبرد؛ این در حالی است که رفاه حاصل از پیشرفت فناوری، افزایش روحیهی راحتطلبی و کاهش ظرفیت تحمل را در او موجب شده است. در چنین شرایطی، برخورداری از ویژگی صبر، توان درونی انسان را ارتقاء میبخشد؛ زیرا خویشتن داری مستلزم مدیریت و مهار احساسات است و افراد خویشتندار از ثبات هیجانی بیشتری برخوردار خواهند بود. این امر، کارایی آنان را در حیطههای گوناگون زندگی افزایش میدهد (نوری،1387). در دین، فرد صبور، فردی است اهل گذشت که در هنگام مصایب و مشکلات خداوند را به یاد میآورد، در کارها مقاومت بیشتری دارد، هنگام بیماری خویشتنداری خود را از دست نمیدهد و در برابر نیازهای فیزیولوژیک، خودکنترلی بیشتری نشان میدهد.
با توجه به تعاریفی که در متون دینی برای مفهوم صبر مطرح شده، جالب به نظر میرسد که مؤلفههای این مفهوم را در افراد مضطرب و افسرده مورد مقایسه قرار دهیم و تفاوت آن با افراد بهنجار را بررسی نماییم.
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
[یکشنبه 1399-09-23] [ 10:39:00 ب.ظ ]
|