به حساب می آید. درطی سالهای اخیر رشد ارزش افزوده در بخش حمل ونقل تقریبا” دو برابر رشد
متوسط سالیانه تولید ناخالص داخلی كشور طی سـالهای 1369 تـا 1379بـوده اسـت. سـهم ارزش
افزوده حمل ونقل در تولید ناخالص داخلی كشور از 7/4 درصد در سال 69 به 10/4 درصد در سال
79 رسیده است كه بیانگر یك رشد 40 درصدی در این دوره می باشد.

 

مقدمه:
اگر امروزه در جهان از خدمات حمل ونقل تحت عنوان صـنعت یـاد مـی شـود نشـانه گسـتردگی و
اهمیت این خدمات به عنوان حلقه اتصال صنایع با یكدیگر و عامل ارتباط میان بازارهـای مصـرف و
بازارهای تولید است. بستگی و پیوند میان نظام حمل ونقل و فرآینـد توسـعه اقتصـادی و اجتمـاعی
جوامع آنچنان حساس و پیچیده است كه كارشناسان علوم اقتصاد، از حمل ونقل بـه عنـوان نیـروی
محركه توسعه یاد می كنند و كارآمدی و توانمندی آن را زمینه ساز توسعه پایدار می دانند.
طی سالهای اخیر استفاده از نتایج تحقیقات و مطالعات انجام شـده در دنیـا بـه افـزایش بهـره وری
وارتقاء كیفیت در اجرا، بهره برداری و نگهداری بهینه از طرحها و پروژه های حمل ونقل منجر شـده

پایان نامه























 

 

و افق های جدیدی را به منظورارایه راهكارها و راهبردهای نـوین درعرصـه حمـل و نقـل گشـوده

است. به همـین دلیل اطلاع رسـانی در این زمیــنه بـه منظـور ایجــاد ارتــباط بـین حـوزه هـای
مختلف یك ضرورت اجتناب ناپذیر می باشد.

 

فصل اول: كلیات
علایم را باید روی تكیه گاه های موجود یا پایه های مناسب نصب نمود كه اولا” از نظر دید و كارایی مورد
انتظار بتواند مفید واقع شود و ثانیا در مقابل نوسانات ناشی از فشار باد و سایر نیروها مقاومت كند و از نظر
خرابكاری یا جابجایی نیز ایمنی كافی داشته باشد.
اگرچه از نظر ایمنی یك راه قابل عبور و بدون موانع كناری بسیار مطلوب می باشد ، لیكن لازم است بعضی
تجهیزات در حریم راه و نزدیك به سواره رو نصب گردند. این تجهیزات ثابت كناری عبارتند از پایه های
علایم، پایه های روشنایی، چراغهای راهنمایی، لوازم اخطاری تقاطع با راه آهن، جعبه های تلفن اضطراری و
… . درصد قابل توجهی از تلفـات مربوط به موانع ثابت به دلیل برخورد وسایل نقلیه با پایه های علایم و
روشنایی است، اگر چه برخورد با سایر تجهیزات كنار نیز منجر به حوادث شدید می گردد.
مهندسی راه اقتضاء می كند كه، با توجه به محدودیت ها، ایمن ترین تسهیلات ممكن مورد استفاده قرار
گیرند. به طور كلی پنج گزینه مختلف برای طرح ایمن وجود دارد كه با در نظر گرفتن شرایط از میان آنها
می توان انتخاب نمود. این گزینه ها به ترتیب اولویت عبارتند از:
1- برداشتن مانع یا طراحی مجدد آن به طوری كه بتوان با ایمنی از آن عبور كرد.
2- جابجایی مانع به نقطه ای كه احتمال برخورد با آن كمتر است.
3- كاهش شدت حادثه با استفاده از سیستم شكست پذیر.
4- در صورت عدم امكان طراحی مجدد یا جابجایی با استفاده از حفاظ های طولی یا ضربه گیر مانع را

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت