دانشکده هنر و معماری

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

رشته نقاشی

بررسی و معرفی نگاره‌های شاهنامه مدحی

نگارش

نازگل پوراصغری حقی

اساتید راهنما

دکتر عباس نامجو

دکتر جواد علی‌محمدی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

شاهنامه مدحی، شاهنامه­ای است که در نیمه‌ی اول سده هفدهم میلادی توسط هنرمندان عثمانی تهیه شده است. معرفی این کتاب و بررسی نگاره‌های آن از سه جهت حائز اهمیت است: اول، ضرورت بررسی نگارگری عثمانی، دوم ترجمه‌ای است از شاهنامه فردوسی و سوم، استفاده از رسم‌الخط عربی.

برای مطالعه‌ی این کتاب از سایت کتابخانه‌ی دانشگاه اوپسالا در سوئد استفاده شده است و با جمع‌آوری اطلاعات در مورد ارتباطات ایران و عثمانی به لحاظ ادبی و هنری و بررسی اطلاعات کلی و پراکنده از کتاب‌های هنر اسلامی در مورد نگارگری عثمانی، کلیتی در این باره به دست آمد و با ترجمه‌ی کتاب‌هایی درباره‌ی هنر نگارگری عثمانی، اطلاعاتی تکمیلی از دوره‌های مختلف آن و به‌خصوص دوره‌ی عثمان دوم، که تهیه‌ی این کتاب به فرمان او انجام شده است، جمع آوری شد.

نتایج این تحقیق نشان‌ دهنده‌ی این است که نگارگری عثمانی با وجود تأثیرپذیری از نگارگری ایرانی و نقاشی اروپایی به راه خود رفته و با روش خودش به آن‌ها شکل داده است و در نهایت تلفیقی خلاقانه و شخصی از این دو شیوه‌ی متفاوت نقاشی ارائه کرده است. نگاره‌های عثمانی، هم در انتخاب موضوع و هم شیوه‌ی طراحی حال و هوایی جنگی دارند. همچنین ثبت کردن تاریخ و جغرافیا، از ویژگی‌های بارز این نگارگری است.

کلمات کلیدی: شاهنامه مدحی، شاهنامه ۲۹ مینیاتور، شاهنامه فردوسی، هنر عثمانی، مکتب نگارگری عثمانی

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

1- فصل اول: مقدمه و کلیات… 2

مقدمه. 2

1-1- کلیات طرح تحقیق.. 5

1-1-1- بیان مسأله. 5

1-1-2- پرسش های تحقیق و فرضیات.. 6

1-1-3- اهداف و ضرورت های انجام تحقیق.. 6

1-1-4- پیشینه تحقیق.. 7

1-1-5- روش شناسی.. 8

2- فصل دوم: ایرانیان و عثمانیان.. 10

2-1- اهمیت و جایگاه زبان و ادب فارسی.. 10

2-1-1- ترجمه‌ی شاهکارهای ادب فارسی به ترکی.. 13

2-1-2- شاهنامه. 14

2-2- نگارگری ایرانی و عثمانی.. 15

2-2-1- نگارگری ایرانی در عهد صفویه. 15

2-2-2- نگارگری عثمانی.. 17

2-2-2-1- شکل‌گیری نگارگری در قلمرو عثمانی.. 17

2-2-2-2- مهاجرت هنرمندان.. 18

2-2-3- رابطه نگارگری عثمانی با نگارگری صفوی.. 21

2-2-4- نگارگری ترکی در عهد عثمانی.. 24

2-2-4-1- دوره اولیه نگارگری عثمانی.. 24

2-2-4-2- ظهور شاهنامه‌ی عثمانی.. 30

2-2-4-3- دوره کلاسیک در نگارگری عثمانی.. 36

2-2-4-4- نگارگری عثمانی در قرن هفدهم میلادی.. 43

3- فصل سوم: بررسی نگاره‌های شاهنامه‌ی مدحی 52

۱-۳- ویژگی‌های شاهنامه مدحی.. 53

3-2- نگاره‌های «۰۰۱ ـ ر» و «۰۰۲ ـ چ» و« ۰۰۳- چ» دربار عثمان دوم. 63

3-3- نگاره‌ی «۰۱۰ ـ چ» فردوسی در باغ. 71

3-4- نگاره‌ی «۰۲۵ ـ چ» درفش کاویان.. 75

3-5- نگاره‌ی «۰۳۷ ـ چ» کشتن شدن ایرج توسط سلم. 83

3-5-4- تحلیل خطی و رنگی.. 87

3-6- نگاره‌ی «۰۴۵-چ»کشتن منوچهر سلم را 88

۷-۳- نگاره‌ی «۰۵۳- ر» داستان زال و رودابه. 93

3-8- نگاره‌ی « ۰۶۹- چ»کشتن فیل سفید زال توسط رستم. 100

3-9- نگاره‌ی «۰۸۰- چ»کشته شدن نوذر به دست افراسیاب.. 106

3-10- نگاره‌ی «۰۸۸- ر» رستم افراسیاب را با کمربند بلند می‌کند. 112

3-11- نگاره‌ی «۰۹۹ – ر» خوان هفتم: نبرد رستم با دیو سپید. 118

3-12- نگاره‌‌ی «۱۱۱- ر» پرواز کیکاوس… 124

3-13- نگاره‌ی «۱۲۲ – چ» نبرد سهراب با گردآفرید. 130

3-14- نگاره‌ی «۱۳۳- چ» رستم سهراب را زخمی می کند. 137

3-15- نگاره‌ی «۱۵۶ – چ» سیاوش در مقابل افراسیاب چوگان بازی می کند. 143

3-16- نگاره‌ی«۱۷۲- ر» کشته شدن سیاوش توسط گروی.. 149

3-17- نگاره‌ی «۱۸۳- ر» رستم در برابر سپاه افراسیاب.. 154

3-18- نگاره‌ی «۱۹۲ – چ» نبرد پیران و گیو. 160

3-19- نگاره‌ی «۱۹۸ – چ» محاصره قصر بهمن توسط سپاه کی خسرو 168

3-20- نگاره‌ی «۲۱۴ – چ» فرود به قصر خود عقب نشینی می کند و توسط بیژن زخمی می شود. 174

3-21- نگاره‌ی «۲۲۶ – ر» بیژن درفش کاویان را از فریبرز می گیرد. 179

3-22- نگاره‌ی «۲۳۶ – چ» کشته شدن ارژنگ توسط طوس… 185

3-23- نگاره‌ی «۲۴۸ – ر» رزم رستم با اشکبوس… 190

3-24- نگاره‌ی «۲۶۱- چ» رستم خاقان چین را با کمند از فیلش به پایین می کشد. 197

3-25- نگاره‌ی «۲۷۳- چ» کشتی گرفتن رستم و پولادوند. 202

3-26- نگاره‌ی «۲۷۷- چ» اکوان دیو رستم را به دریا می اندازد. 207

3-27- نگاره‌ی «۲۹۳- چ» رستم بیژن را از چاه بیرون می آورد. 212

3-28- نگاره‌ی «۳۰۳- ر» مادر برزو از قتل او توسط رستم جلوگیری می کند. 217

۴-فصل چهارم: نتیجه‌گیری و آزمون فرضیات… 228

گزارش کار عملی.. 233

فهرست منابع 236

مقدمه

سال گذشته در هنگام مطالعه‌ی کتاب «نگارگری مکتب تبریز و قزوین ـ مشهد» نوشته‌ی دکتر یعقوب آژند، به توصیفاتی از کتابی به نام جلال و جمال برخوردم، نسخه‌ای خطی که در کتابخانه دانشگاه اوپسالا، در سوئد، قرار دارد. با مراجعه به سایت کتابخانه دانشگاه، متوجه شدم که این کتابخانه نسخ خطی زیادی را نگه‌داری می‌کند که بسیاری از آن‌ها شاهکارهای ادبیات فارسی هستند. یکی از این کتاب‌ها شاهنامه ۲۹ مینیاتور یا شاهنامه مدحی[1]بود که توجه مرا به خود جلب کرد. پس از مکاتبه با دانشگاه اوپسالا اطلاعاتی کلی از این شاهنامه بدست آوردم. ولی در مراجعه به این کتابخانه، متأسفانه، مجوز بازدید این نسخه کمی دیر صادر شد و من موفق نشدم که کتاب را از نزدیک ببینم. با این وجود تمام تلاش خود را به کار بردم که بتوانم با اطلاعات اندکی که در این مورد داشتم به بررسی آن بپردازم که شاید راهگشای تحقیقات بیشتری باشد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت