پایان نامه بررسی نی نوازی در دوره قاجار |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
پایاننامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته نوازندگی موسیقی ایران
عنوان بخش نظری:
بررسی نی نوازی در دوره قاجار
استاد راهنما:
دکتر حسین میثمی
عنوان بخش عملی:
نوازندگی ساز نی در دستگاه شور و آواز کرد بیات
استاد بخش عملی
محمد علی کیانی نژاد
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
این پایاننامه به «بررسی وضعیت موسیقی و نینوازی در دوره قاجار» میپردازد. موضوع این رساله در بین سالهای (1345-1210ق) عمدتاً دربار تهران واصفهان را دربرمیگیرد. در این رساله باتوجه به بررسیهایی که صورت گرفت نشان میدهد ساز نی یکی از متداولترین سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی است و نوازندگان این ساز به صورت تکنوازی و گاهی به صورت همنوازی فعالیت میکردند و نوازندگان تحت حمایت دربار بودهاند. اکثر این نوازندگان اصفهانی بوده و شیوه نوازندگی آنان تحت تأثیر مکتب اصفهان است. از تصاویر و صفحات ضبط شده مشخص گردید که از نی کوتاه بیشتر استفاده میشده و نی بین دو دندان جلویی قرار میگرفته، نوازندگان در این دوره در معرفی و شناخت این ساز و ورود به دربار نقش بسزایی داشتهاند.
کلید واژگان:
نی، نی نوازان، دوره قاجار، آوا نگاری.
کلیات
در این پایاننامه بهوضعیت موسیقی در دوره قاجار پرداخته میشود و سپس وضعیت ساز نی و نینوازان. به همین دلیل پایاننامه دربردارندهی معرفی نوازندگان نی در این دوره و پرداختن به صفحات ضبط شده آنان است. باتوجه به اینکه به ساز نی به علت دشواربودن در نوازندگی نسبت به نوازندگی سازهای دیگر و مورد حمایت قرار گرفتن کمتر نسبت به سایر سازها، نوازندگان کمتری به این ساز تمایل نشان دادهاند و به همین دلیل است باتوجه به مستندات موجود کمتر تحقیقی صورت گرفته است. باتوجه به راویان این ساز و شواهد عینی ردیفهایی که مخصوص این ساز باشد ارائه نشده، هر چند دربار قاجار، تهران را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرده بودند اما چون اکثر نوازندگان از شهر اصفهان بودند و درباریان در اصفهان نیز حضور داشتند موضوع این رساله در محدوده زمانی (1345-1210ق) دربار تهران و اصفهان را دربرمیگیرد. طبق بررسیها و تحقیقات انجام شده، به علت اندک بودن نوازندگان و استادان این ساز و عدم وجود یک ردیف مناسب برای این ساز، هنرجویان و نوازندگان این ساز، برای رفع کاستیهای موجود در یادگیری، مجبور بودند از منابع سازهای دیگر بهخصوص تار استفاده کنند. بر همین اساس برای پیگیری بهتر تحولات میبایست از تغییرات اخیر، معاصر و قبلتر از آن شروع و به صورت ریشهیابی وارد دورههای قدیمیتر شویم با علم به اینکه از این ساز بیشتر روایت شده و نقش آن بر کتیبهها درج گردیده است
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
[پنجشنبه 1399-01-14] [ 01:02:00 ق.ظ ]
|