پایان نامه بررسی مبدل های کاتالیستی خودرو |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
سمینار برای درجه کارشناسی ارشد
مهندسی شیمی – فرایند
عنوان :
بررسی مبدل های کاتالیستی خودرو
چکیده
گستردگی استفاده از موتور های احتراق داخلی به شکل موتور های جرقه ای بنزینی
در خودرو ها دگرگونی شگرفی را در دهه های اخیر در جوامع ایجاد کرده است در واقع
منافع ویژه آن بسیار است به طوریکه در بسیاری از کشورها می توان گفت که ماشین یک
جز کلیدی از جامعه مدرن است با توجه به مطالعات انجام گرفته ، خودرو ها به عنوان یکی
از مهمترین تولید کننده های آلاینده شناخته شده اند که با توجه به نوع سوخت موتور و
نحوه رانندگی میزان الاینده های ایجاد شده متفاوتند . در عمل نسبت هوا به سوخت وارد
شده به موتور از لحاظ تئوری در بهترین حالت نمی باشد بنابراین احتراق عموما کامل نبوده
و در نتیجه آن مخلوطی پیچیده از محصولات مختلف شامل گاز کربنیک بخار آب ازت هیدرو
کربن ها ی سوخته و نیم سوخته اکسید های ازت و … از آن خارج می شود .
سه آلوده کننده عمده در موتور های بنزینی HC/CO/NO هستند که از عوامل اصلی آلودگی محیط
می باشند کاتالیست ها به ویژه به شکل ساختمان های مونولیتی نقش اساسی در از بین بردن این
آلودگی ها به شکل بی ضرر به وسیله تبدیل آنها به آب دی اکسید کربن نیتروژن ایفا می کنند .
این سمینار ساختار مبدل های کاتالیستی و واکنش هایی که در داخل مبدل انجام می شود و هم
چنین اثرات استفاده این مبدل ها در کاهش الودگی هوا و محیط زیست را بررسی می کند .
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
[پنجشنبه 1399-01-14] [ 12:27:00 ق.ظ ]
|