پایان نامه بررسی رویکردهای نقاشی منظرهپرداز آمریکا و اروپا در پنج دهه اخیر |
وزارت علوم تحقیقات و فناوری
دانشگاه سوره
دانشکده هنر
عنوان پایان نامه نظری:
بررسی رویکردهای نقاشی منظرهپرداز آمریکا و اروپا در پنج دهه اخیر
استاد راهنمای نظری:
آقای حمید سوری
عنوان پایاننامه عملی:
قلمرو نامحدود
استاد راهنمای عملی:
آقای دکتر کامرانی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
منظرهپردازی در قرن حاضر تعریف سنتیاش را از دست داده و موجودیت آن بهعنوان یک ژانر منسجم و واحد زیر سوأل رفته است. مطالعات مرتبط با آن هم تبدیل به شاخهای بینارشتهای شده و شناخت و بررسی آثار مربوطه نیازمند درک منابع بسیار متنوع در رشتههای متعدد دانش است. با توجه به فقدان منابع فارسی در این زمینه، اهمیت رو به رشد این ژانر و در نهایت نیاز شخصی نگارنده به مطالعه
بیشتر در این حوزه (به دلیل ارتباط این موضوع با آثار نقاشی) این پژوهش قصد دارد تا با ارائه
نظریهها و پژوهشهای مربوطه، تعاریف و معانی مختلف منظره در هنر و یا بهطور کلی را مورد بررسی قرار دهد، تا از این طریق به سوألات این تحقیق پاسخ دهد. در این زمینه شیوه بهکار رفته ارائه گروه شش نفره نقاشان منظرهپرداز شامل:مارک لومباردی،الیگیرو بواِتی،رابین اُنیل،بنجامین ادواردز،دیوید هاکنیوآنزلم کیفر، بررسی آثار آنها در کنار تئوریهای مطرح شده و ارائه جدولی از مشترکات آثار این هنرمندان بهعنوان کلمات و موضوعات کلیدی در منظره معاصر است. نتایج برآمده از این پژوهش به اختصار عبارتند از:
منظره پردازی بهعنوان یک ژانر دیگر آن انسجام و پیوستگی سابق خود را ندارد و مرزهای آن در حال حل شدن در ژانرهای دیگر است و هنرمندان با بهکار بردن موضوعات و مفاهیم مختلف و با استفاده از
رسانههای گوناگون تغییرات اساسی در بدنه این ژانر بهوجود آوردهاند. با این حال منظرهپردازی بهعنوان یک موضوع و ژانر نه تنها کمرنگ نشده است بلکه پس از وقفهای کوتاه با قوت هرچه بیشتر در هنرهای تجسمی ظاهر شده است.
در میان مفاهیم گسترده مطرح شده در آثار نقاشی منظره، زمان، سیاست و هویت، در میان جنبههای مختلف، جنبه روایی، تراژیک و بدبینی و در میان عناصر بکار رفته، متن و نوشتار از سایرین برجسته ترند.
همانگونه که پیش از این هم از شیوه آیکونوگرافی در درک مفاهیم عمیق آثار هنری استفاده شده است،
میتوان با بررسی آیکونوگرافیک در اینگونه آثار(منظره) پی به شرایط دوران خلق آثار برد و به تحلیل
آنها پرداخت.
کلیدواژهها-منظرهپردازی، نقاشی، منظره معاصر،آیکونوگرافی، سیاست، نقشه
فهرست مطالب
2-1-1-منظره و هویت : دایان هریس… 11
2-1-2-چشمانداز یا فضا : کنث آر. الوینگ… 13
2-1-3-اهمیت تاریخ: هانا یوهانسن.. 15
2-2-آیکونوگرافی منظره : استیون دی. هوشلر. 16
2-3-نقشه به مثابه قدرت : جی. بی. هارلی.. 18
2-3-1-زمینههای سیاسی نقشه. 20
2-3-2-روشهای استفاده از نقشه. 20
2-3-3-سمبلیسم کاتوگرافیک قدرت.. 21
2-4-1-از زمین تا منظره، از منظره تا هنر. 22
2-4-8-طبیعت: تصویر یا فعل و انفعال. 31
2-5-منظره معاصر در هنر: کوین پیترز. 33
هنرمندان منظرهپرداز معاصر. 35
3-5-مارک لومباردی(1951-2000) 66
3-6-الیگریو اِ بواِتی(1940-1994) 76
تصاویر پروژه عملی مجموعه قلمرو نامحدود. 102
منظرهپردازی در هنر علیرغم ظهور دیرهنگامش ریشهای دیرینه دارد. حتی اگر منظرهپردازی را هم در نظر نگیریم، رابطه تنگاتنگمان با طبیعت ما را از توجه به منظره و محیط اطرافمان ناگزیر میکند. ما درون طبیعت زندگی میکنیم و “قرنهاست که در ذهن خود عمل تبدیل زمین به منظره را انجام میدهیم.”
(اندروز، 1388 :11)
[چهارشنبه 1399-01-13] [ 11:39:00 ب.ظ ]
|