پایان نامه بررسی تاثیرات دوره گذر از سنت به مدرن(نوگرایی) |
دانشگاه شیراز
دانشکده هنر و معماری
پایان نامه کارشناسی ارشد در رشتهی
پژوهش هنر
بررسی تاثیرات دوره گذر از سنت به مدرن(نوگرایی)درشکل گیری معماری مسکونی شیراز و تزیینات وابسته به آن(دوره پهلوی دوم)
استادان راهنما
دکتر مریم کامیار
دکتر فتح الله زارع خلیلی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
از زمانی که فرهنگ غرب وارد معماری درونگرای ایرانی شد، معماری مدرن ایرانی شکل گرفت. بناها در همۀ حوزه ها و دسته بندی های ساختمانی از درون به بیرون چرخش داده شدند. این گردش به طور بنیادین بر دیگر عناصر معماری ایران از جمله تزیینات و مباحث خرد و کلان در حوزۀ معماری و شهرسازی نظیر خیابان ها، کوچه ها، پنجره ها و نماها و به عبارتی فضاهای تازه و نوین تأثیر گذاشت. در ایران تمایل به نوسازی در دوران قاجار آغاز، در دوران پهلوی اول شدت و در دوران پهلوی دوم تثبیت و در سراسر کشور فراگیر گردید. دورۀ پهلوی دوم نقطۀ عطف مدرنیسم در ایران است. در این دوره می توان از نوعی تحول سخن گفت که در آن تلاش می شد تا جامعۀ سنتی ایران به جامعه ای مدرن با الگوی غربی تبدیل شود. در این ارتباط گسترش شهرنشینی و سازمان های نوپدید و ملزومات وابسته به آن از جمله رشد طبقۀ متوسط نوین در اولویت قرار داشت.
تأثیرات نوگرایی بر معماری مسکونی دورۀ پهلوی دوم شیراز و تزیینات وابسته به آن در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. روش به کار رفته توصیفی ـ تحلیلی است یعنی به تشریح و تبیین دلایل شکل گیری این وضعیت و چگونگی آن پرداخته است. همچنین با تحلیل داده ها، گونه شناسی جهت شناخت کامل تر و جامع تر خانه های پهلوی دوم شیراز صورت پذیرفته است.
تقسیم بندی فضای پر و خالی خانه، چهار گونۀ پُر، نیمه پُر، میان پُر و دو بر پُر در پلان های کاربری مسکونی این دوره داده است. همچنین محور دسترسی خانه ها به صورت مستقیم، شکسته و منقطع بوده که فضاهای خصوصی و عمومی در اطراف آنها پراکنده و متمرکز هستند. نماهای خانه های این دوره به صورت مکعب هایی ساده و فاقد تزیین است. مهمترین عنصر تزیینی به کار رفته در نما قاب های مورد استفاده جهت تزیین در است که برخی خانه ها فاقد آن است و برخی دیگر دارای قاب ساده یا ترکیبی هستند.
نتایج حاصل نشان می دهد که الگوی معماری مسکونی خانه های نوین دورۀ پهلوی دوم در شیراز عمدتاً به صورت برونگرا در دو طبقۀ غیر مجزا با الگوی سکونت تک خانواری و سقف های ردیفی از جنس شیروانی است. پلان عمدتاً دارای تقسیمات سه قسمتی با گونۀ نیمه پُر همراه با محور دسترسی منقطع و تمرکز فضای خصوصی و عمومی حول محور است. از مشخصه های نما و تزیینات خانه های این دوره اجرای بدنۀ نما با استفاده از سیمان و سنگ و به ندرت آجر است. نماها و نمادها به شیوۀ مدرن و سبک بین المللی، حذف تزیینات و آرایه های الحاقی در نما، وجود تزیینات ساده در قاب ورودی و قرارگیری تیغۀ سیمانی سرتاسری به عنوان سرسایه است.
واژگان کلیدی:مدرنیسم(نوگرایی) ـ هنر پهلوی – معماری پهلوی ـ هنر مردم گرا ـ گونه شناسی معماری پهلوی.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1ـ1ـ6. نوع و روش انجام تحقیق. 5
1ـ1ـ6ـ1. روش و ابزار گردآوری اطلاعات.. 6
1ـ1ـ6ـ5. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 8
2ـ1ـ1. تاریخچۀ مفهوم مدرن و مدرنیته. 21
2ـ2. رویکرد مدرنیسم به تزیین. 24
عنوان صفحه
2ـ3. معماری مدرن و شاخصه های آن در جهان. 25
2ـ3ـ1. تأثیرات مدرنیته بر تزیینات معماری. 28
2ـ3. سرچشمه های ورود مدرنیته به معماری ایران. 31
2ـ3ـ2. مدرنیته و دوران پهلوی اول. 38
2ـ3ـ2ـ1. بررسی اوضاع اجتماعی تاثیر گذار بر ساختار معماری پهلوی. 38
2ـ3ـ3. مدرنیته و دوران پهلوی دوم. 41
2ـ3ـ3ـ1. بررسی اوضاع اجتماعی تاثیر گذار بر ساختار معماری پهلوی دوم. 41
2ـ4. ورود مدرنیسم به معماری. 42
2ـ4ـ2. معماری دورۀ پهلوی اول. 46
2ـ4ـ3. معماری دورۀ پهلوی دوم. 54
فصل سوم:سیر تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شیراز و تأثیر آن بر گسترش کالبدی شهر(اواخر قاجار تا انتهای پهلوی دوم)
3ـ1. تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تأثیرگذار بر گسترش کالبدی شهر 66
3ـ1ـ1. بستر فرهنگی شیراز در عصر قاجار 66
3ـ1ـ2. بستر فرهنگی شیراز در عصر پهلوی اول. 70
3ـ1ـ2ـ1. نخستین دورۀ توسعۀ شهری شیراز 71
3ـ1ـ3. بستر فرهنگی شیراز در دوران پهلوی دوم. 75
3ـ1ـ3ـ1. دومین دورۀ توسعۀ شهری شیراز 77
3ـ1ـ3ـ2. سومین دورۀ توسعۀ شهری شیراز 80
عنوان صفحه
3ـ3. مسکن و طبقه متوسط، مفهوم طبقه متوسط جدید و مؤلفه های مرتبط با آن. 92
3ـ3ـ4. افزایش شمار طبقۀ متوسط جدید در دورۀ پهلوی دوم. 95
4ـ1. تعاریف خانه و مسکن و مفاهیم خانۀ ایرانی. 98
4ـ1ـ3. مفهوم خانه در معماری ایرانی. 100
4ـ2. اصول معماری مسکونی ایرانی. 101
4ـ3. شاخصه های کالبدی خانه ایرانی. 104
4ـ3ـ2. تدریج گذر از یک فضا به فضای دیگر(اصل سلسله مراتب فضایی): 104
4ـ3ـ6. گونه گونی فضا از نظر درجۀ پوشیدگی: 106
4ـ4. معرفی تصویری اجزای خانۀ سنتی ایرانی. 106
4ـ5. نحوۀ قرارگیری اجزای خانۀ سنتی ایرانی. 127
عنوان صفحه
4ـ6. معرفی خانه های سنتی شیراز تا اواخر قاجار 130
4ـ6ـ1. ویژگی های خاص معماری خانه های سنتی شیراز 131
4ـ6ـ2. بررسی تصویری شاخصه های کالبدی خانه های سنتی شیراز تا اواخر قاجار 132
4ـ6ـ2ـ1. خانه های سنتی و طبیعت.. 132
4ـ6ـ2ـ2. تنوع فضایی در خانه های شیراز 133
4ـ6ـ2ـ3. انعطاف پذیری خانه های شیراز 134
4ـ6ـ2ـ4. سلسله مراتب فضایی در خانه های شیراز 135
4ـ6ـ2ـ5. محل قرارگیری حیاط در خانۀ ایرانی. 136
4ـ7. تزیینات ورودی خانه های سنتی دورۀ قاجار 136
4ـ7ـ2. ورودی به سبک تلفیقی. 140
4ـ8. تحول خانه های مسکونی. 142
4ـ9. خانه های جدید شیراز در دورۀ پهلوی دوم. 145
4ـ9ـ1. معرفی اجزای خانه های مدرن شیراز 146
4ـ9ـ1ـ1. ورودی(درآیگاه) یا درون شو 146
عنوان صفحه
4ـ9ـ1ـ4. سرسرا (فرانسوی:HAll) 150
4ـ9ـ1ـ5ـ2. اتاق ناهارخوری(غذاخوری) 152
4ـ9ـ1ـ6. ایوانچه (فرانسوی: بالکنbAlcon) 153
4ـ9ـ1ـ7. مهتابی/ بهارخواب(فرانسوی: تراسterasse) 154
4ـ9ـ1ـ9. مستراح(انگلیسی: سرویس(زبانزد در ایران)service ـ فرانسوی: توالت toilette) و دستشویی 156
4ـ9ـ1ـ12. پادیاو(فرانسوی:پاسیوpatio) 158
4ـ9ـ1ـ15یستکد(فرانسوی: گاراژgarage ـ انگلیسی: پارکینگparking) 159
4ـ9ـ2. بررسی تصویری شاخصه های کالبدی خانه های مدرن شیراز در دوران مدرن(پهلوی دوم) 161
4ـ9ـ2ـ1. خانه های جدید و طبیعت.. 161
4ـ9ـ2ـ2. تنوع فضایی در خانه های جدید. 162
4ـ9ـ2ـ3. انعطاف پذیری خانه های جدید. 164
4ـ9ـ2ـ4. سلسله مراتب فضایی در خانه های جدید. 165
4ـ9ـ2ـ5. محل قرارگیری حیاط در خانه های جدید. 166
4ـ10. تزیینات ورودی خانه های مدرن پهلوی دوم. 167
عنوان صفحه
فصل پنجم:گونه شناسی نقشه های کاربری مسکونی در معماری شیراز(57 ـ 1330خورشیدی)
5ـ1. شناختی مجدد : بررسی اجزا حذف و اضافه شده خانه ایرانی. 172
5ـ4. نقش طبقه متوسط جدید شیراز در تحولات الگوی مسکن و شکل گیری کاربری مسکونی جدید 196
5ـ5. گونه شناسی کاربری مسکونی بر مبنای تحول الگوی سکونت.. 197
5ـ5ـ1. تعریف گونه و تیپ و مفاهیم مرتبط با آن. 197
5ـ5ـ1ـ3. تعریف گونه شناسی. 198
5ـ5ـ2. رهیافتی به گونه شناسی مسکونی شیراز پهلوی دوم. 198
5ـ5ـ2ـ1ـ1. گونه شناسی خانه بر اساس نحوۀ قرارگیری فضای باز، نیمه باز و بسته. 202
5ـ5ـ2ـ1ـ2. گونه شناسی براساس نحوۀ دسترسی. 215
1ـ گونه الف : محور مستقیم. 218
5ـ5ـ2ـ1ـ3. گونه شناسی براساس نحوۀ قرارگیری فضا حول محور دسترسی. 224
1ـ گونه الف: تمرکز و پراکندگی فضاها در اطراف محور مستقیم. 227
2ـ گونه ب: تمرکز و پراکندگی فضاها در اطراف محور شکسته. 230
عنوان صفحه
3ـ تمرکز و پراکندگی فضاها در اطراف محور منقطع. 232
5ـ5ـ2ـ2ـ1. گونه شناسی خانه براساس چگونگی ترکیب اجزای ورودی. 238
منابع فارسی ……..
منابع انگلیسی ……..
طرح تحقیق
1ـ1ـ1. مقدمه و طرح مسأله
حرکت های سیاسی، اجتماعی رخ داده از اواخر قاجار مانند انقلاب مشروطیت، انقراض سلسلۀ قاجاریه و روی کار آمدن رضاشاه و بعد از آن محمدرضا پهلوی، همچنین در صحنۀ جهانی انقلاب صنعتی و به دنبال آن انقلاب تکنولوژیکی قرن بیستم و نیز بروز دو جنگ جهانی؛ شکل
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
[پنجشنبه 1399-01-14] [ 01:23:00 ق.ظ ]
|