پایان نامه بررسی تئوری متادرام و نقش آن در آثار بهرام بیضایی با تاکید بر سه نمایشنامهی مرگ یزدگرد، شب هزارویکم و پردهخانه |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
دانشگاه سوره
دانشکده هنر
پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی
عنوان پایان نامه نظری
بررسی تئوری متادرام و نقش آن در آثار بهرام بیضایی با تاکید بر سه نمایشنامهی مرگ یزدگرد، شب هزارویکم و پردهخانه
استاد راهنمای نظری
آقای دکتر محمدحسین ناصربخت
عنوان پایان نامه عملی
نمایشنامه لیلی و ماجد
استاد راهنمای عملی
آقای دکتر محمدحسین ناصربخت
استاد مشاور
آقای دکتر رفیق نصرتی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………..1
فصل اول:
کلیات………………………………………………………………………………………………………………………………..2
1-1: فرضیه و سئوالات اساسی تحقیق………………………………………………………………………………………………3
1-2: اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………4
1-3: پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………5
فصل دوم:
بررسی ادبیات نظری پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….6
2-1: تعریف متادرام (فرادرام)……………………………………………………………………………………………………………6
2-2: تعریف فراداستان………………………………………………………………………………………………………………………9
2-3: فراداستان تاریخ نگارانه…………………………………………………………………………………………………………….14
2-4: مدرنیسم و پست مدرنیسم در فراداستان………………………………………………………………………………..15
2-4-1: مدرنیسم ادبی………………………………………………………………………………………………………………………16
2-4-2: پست مدرنیسم ادبی……………………………………………………………………………………………………………18
فصل سوم:
روش شناسی………………………………………………………………………………………………………..21
3-1: شرح الگوی ارتباطی در روایت و درام………………………………………………………………………………………21
3-1-1: الگوی ارتباط روایی………………………………………………………………………………………………………………21
3-1-2: الگوی ارتباط دراماتیک………………………………………………………………………………………………………..22
3-1-3: نظام های ارتباطی درونی و بیرونی……………………………………………………………………………………..23
3-2: آگاهی متفاوت………………………………………………………………………………………………………………………….24
3-3: تفاوت های ساختاری میان روایت و درام………………………………………………………………………………..24
3-3-1: ساختار های زمان و فضا……………………………………………………………………………………………………..25
3-3-2دیالوگ وگفتار……………………………………………………………………………………………………………………….25
3-3-3: عرضه داشت چند رسانهای…………………………………………………………………………………………………26
3-4: ساختارهای روایی در درام………………………………………………………………………………………………………..26
3-4-1: داستان و طرح……………………………………………………………………………………………………………………..27
3-4-2: انواع نقل روایی…………………………………………………………………………………………………………………….28
3-4-3: سطوح طرح دراماتیک…………………………………………………………………………………………………………28
3-4-3-1: نمایش در نمایش……………………………………………………………………………………………………………30
3-4-3-2رشته کنشهای رویایی…………………………………………………………………………………………………….31
3-5: نظرگاه روایی و دراماتیک………………………………………………………………………………………………………..32
3-5-1: نظرگاه در متون روایی………………………………………………………………………………………………………..32
3-5-2: نظرگاه دراماتیک…………………………………………………………………………………………………………………33
3-5-3: سلسله مراتب نظر گاهها……………………………………………………………………………………………………..34
3-6: گفتار دراماتیک………………………………………………………………………………………………………………………..35
3-6-1: عناصر ارتباط روایی بیرونکنشی………………………………………………………………………………………..36
3-6-2: عناصر ارتباط روایی درونکنشی…………………………………………………………………………………………36
3-6-3: وجوه فراداستانی در نحوه گفتار دراماتیک…………………………………………………………………………37
3-6-4: گفتار مصنوع……………………………………………………………………………………………………………………….39
3-7: گرایش های روایی غیرکلامی…………………………………………………………………………………………………40
3-7-1: طراحی و دستور صحنه به عنوان مجالی برای ارتباط روایی…………………………………………….40
3-8: ملاحظاتی درباره زمان و فضای دراماتیک………………………………………………………………………………41
3-8-1: زمان دراماتیک……………………………………………………………………………………………………………………41
3-8-2:فضای دراماتیک……………………………………………………………………………………………………………………42
3-8-3: ناهماهنگی ساختارهای زمانی……………………………………………………………………………………………43
3-9: زبان و سبک……………………………………………………………………………………………………………………………46
3-9-1: نقیضه پردازی…………………………………………………………………………………………………………………….46
3-9-2: تمهیدات زبانی در بازنمود شخصیت…………………………………………………………………………………47
فصل چهارم:
بررسی یافته های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………..53
4-1: تحلیل آثار بهرام بیضایی……………………………………………………………………………………………………..48
4-2 : نمایشنامه مرگ یزدگرد……………………………………………………………………………………………………..48
4-2-1: شرح مختصر داستان………………………………………………………………………………………………………48
4-2-2: بازی در بازی…………………………………………………………………………………………………………………….49
4-2-3: شیوهی بیان روایی…………………………………………………………………………………………………………..51
4-2-4: اقتباس و بازآفرینی واقعیت……………………………………………………………………………………………..52
4-2-5: فراداستان تاریخی……………………………………………………………………………………………………………52
4-3: شب هزار ویکم…………………………………………………………………………………………………………………….54
4-3-1: شرح مختصر داستان………………………………………………………………………………………………………54
4-3-2: بازی در بازی…………………………………………………………………………………………………………………..55
4-3-3: اقتباس، فراداستان تاریخی و نقیضه پردازی………………………………………………………………….57
4-4: پرده خانه……………………………………………………………………………………………………………………………..58
4-4-1: شرح مختصر داستان………………………………………………………………………………………………………58
4-4-2: نمایش در نمایش……………………………………………………………………………………………………………59
4-4-3 : زبان و سبک………………………………………………………………………………………………………………….61
فصل پنجم:
جمع بندی و نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………………….63
منابع و مقالات………………………………………………………………………………………………………………………………66
پایان نامه عملی:
نمایش نامه لیلی و ماجد………………………………………………………………………………………………………………77
مقدمه:
متادرام اصطلاحیست در تئاتر که به عناصر برسازندهی نمایش که در برخی متون دراماتیک قابل شناسایی است اشاره دارد. در این گونه متون، نویسنده تمهیدات شکل گیری جهان دراماتیک و روایی را یا به صورت مستقیم و یا در دل داستانی متداخل (داستان در داستان) بیان میکند. حاصل چنین رویکردی برجسته شدن فاصله میان واقعیت و جهان درام و نیز روابط میان آنهاست. فاصلهای که معمولا به هنگام غرق شدن در این جهان، در حین نمایش و همچنین خوانش درام، فراموش میشود. در ساخت متون متادراماتیک برخی از تمهیدات روایی نقش عمدهای دارند. تمهیدات روایی که رویکرد متادرام را برجسته میکند در برخی از مهمترین مقولات روایت شناسی قابل شناسایی است.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
[پنجشنبه 1399-01-14] [ 12:02:00 ق.ظ ]
|