پایان نامه بررسی بصری آرمهای شرکتهای هواپیمایی بین الملل |
وزارت علوم تحقیقات و فناوری
گروه هنر
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته
ارتباط تصویری
بررسی بصری آرمهای شرکتهای هواپیمایی بینالملل
استاد راهنما
دکتر کامران افشار مهاجر
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
دراین پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است و جمع آوری اطلاعات در آن به شیوه کتابخانهای و میدانی میباشد، هدف دستیابی به ویژگیهای بصری آرمهای شرکتهای هواپیمایی بینالملل بوده که معمولاً این گونه شرکتها از قویترین و با تجربهترین طراحان گرافیک برای طراحی آرم خود استفاده کردهاند و در نتیجه بررسی این آرمها میتواند نکات ارزشمندی را به طراحان گرافیک ارائه دهد. معنی این پژوهش، شناخت عواملی که جوهرهی اصلی آرمهای شرکتهای هواپیمایی جهان است را میسر میسازد.
بیشتر آرمهای شرکتهای هواپیمایی در یک سبک ساده و قابل فهم با قصد درک آن برای فرد طراحی شدهاند. بعضی از شرکتهای هواپیمایی، از پرچم های ملی یا خصوصیات فرهنگی(علائم تجریدی، تصاویرشمایلی مفهوم پرواز، رنگهای ملی یا بومی و غیره) در آرمهای خود به جهت نشان دادن کشور یا پایگاه مبداء خودشان استفاده میکنند. بسیاری از این شرکتها، عناصر دو پهلوی پرواز، سرعت و خدمات راکه هوشمندانه و از لحاظ گرافیکی بیان شدهاند، به نمایش میگذارند.که این عناصر شامل: نمادهای خورشید،کره، ستاره، نمادهایی که جهت را نشان میدهند مانند ( فلش ) ، نمادهایی که برای نشان دادن سرعت استفاده شده است ( اشعه، خطوط مارپیچ و…) و نقوش پرندگان که بیشتر شامل ( شاهین، عقاب، کبوتر، اردک یا غاز وحشی، قوش، لکلک) میباشد. به دلیل محدودیتی که از تکرار نمادهای تصویری با موضوعاتی مشخص ناشی میشود و آنجایی که حروف الفبا در عمل, اشکال متنوعتری را در طراحی آرم فراهم میسازد ، لذا بیشتر آرمهای شرکتهای هواپیمایی، به ویژه درسالهای اخیر از امکانات گوناگون حروف به صورت مونوگرام، لوگوتایپ با تأکید بر حروف سرآغاز، لوگوتایپهایی از انواع دیگر و مخففهای دو یا سه حرفی، بهره بردهاند که در بیشتر موارد اشکال ساده شدهای از نمادهای تصویری مانند: هواپیما، پرنده و موشک را تداعی میکنند یا فرمهای هندسی مانند مثلث، دایره، خطوط مورب و موازی را به کار بردهاند. ولی در نهایت، تمامی این آرمها ، اعم از نوشتاری یا تصویری، دارای ویژگیهایی میباشند که در مجموع حسی از پرواز، امنیت ، آرامش و قابل اعتماد بودن را بیان میکنند.
واژگان کلیدی: آرمهای شرکتهای هواپیمایی بینالملل ، لوگوتایپ، بیان بصری، دایره، پرواز
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فهرست مطالب
فهرست تصاویر
فصل اول :کلیات تحقیق
1-1 تعریف مسئله …………………………………………………………………………………………… 2
1-2 ضروریات و اهمیت تحقیق ………………………………………………………………………………. 2
1-3 سوالات تحقیق …………………………………………………………………………………………………. 2
1-4 فرضیات ………………………………………………………………………………………………………….. 3
1-5 اهداف اصلی و فرعی ……………………………………………………………………………………………………… 3
1-6 روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………..3
1-7 روش جمعآوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………………… 3
1-8 کاربرد تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………. 4
1-9 پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………. 4
1-10 چگونگی انجام پروژه عملی ……………………………………………………………………………………………… 5
فصل دوم : حضور گرافیک در شرکتهای هواپیمایی
2-1 نگاهی اجمالی به پیشینه شرکتهای هواپیمایی ……………………………………………………………………………… 8
2-2 کاربرد گرافیک در شرکتهای هواپیمایی ………………………………………………………………………………………. 15
2-2-1 پوستر ………………………………………………………………………………………………………………… 17
2-2-2 تبلیغ مجلهای ………………………………………………………………………………………………………………20
2-2-3 طراحی سایت ………………………………………………………………………………………………………………. 21
فصل سوم : چگونگی طراحی آرم شرکتهای هواپیمایی
3-1 نیاز جامعه بعد از انقلاب صنعتی به طراحی آرم ……………………………………………………………………………. 24
3-2 پیشینه طراحی آرم برای شرکتهای هواپیمایی ……………………………………………………………………………. 26
3-2-1 پیشینه آرم شرکت هواپیمایی در جهان ……………………………………………………………………………………. 26
3-2-2 پیشینه آرم شرکت هواپیمایی در ایران …………………………………………………………………………………….. 27
3-3 ویژگیهای امروزی آرم شرکتهای هواپیمایی ………………………………………………………………………………. 28
3-3-1 هویت ……………………………………………………………………………………………………………………… 30
3-3-2 آرمهای نوشتاری …………………………………………………………………………………………………………. 33
3-3-3 رنگ …………………………………………………………………………………………………………………………. 36
3-3-4 فرم و خطوط ………………………………………………………………………………………………………….. 37
3-4 بازسازی آرمهای شرکتهای هواپیمایی ………………………………………………………………………………………… 41
3-4-1 بازسازی آرم شرکت هواپیمایی فرانسه ……………………………………………………………………………………… 42
3-4-2 بازسازی آرم شرکت هواپیمایی آلیتالیا ……………………………………………………………………………………… 42
3-4-3 بازسازی آرم شرکت هواپیمایی ایبریا ………………………………………………………………………………………… 43
3-4-4 بازسازی آرم شرکت هواپیمایی لوفتانزا ……………………………………………………………………………………… 44
3-4-5 بازسازی آرم شرکت هواپیمایی کوآنتس …………………………………………………………………………………… 44
3-4-6 بازسازی آرم شرکت هواپیمایی تایی(تایلند) ……………………………………………………………………………… 45
3-4-7 بازسازی آرم شرکت هواپیمایی آمریکا ………………………………………………………………………………………. 46
3-4-8 بازسازی آرم شرکت هواپیمایی اِس آ اِس …………………………………………………………………………………. 47
3-4-9 بازسازی آرم شرکت هواپیمایی جی اِی ال (ژاپن) ……………………………………………………………………. 47
3-5 هویت سازمانی در شرکت های هواپیمایی …………………………………………………………………………………….. 48
3-5-1 هویت سازمانی در شرکت هواپیمایی بریتانیا …………………………………………………………………………….. 51
3-5-2 هویت سازمانی در شرکت هواپیمایی بی اِم آی ………………………………………………………………………… 53
3-5-3 هویت سازمانی در شرکت هواپیمایی بی اِم آی کوچولو …………………………………………………………… 54
3-5-4 هویت سازمانی در شرکت هواپیمایی گلف (خطوط هوایی خلیج )……………………………………………. 55
3-5-5 هویت سازمانی در شرکت هواپیمایی اتریش …………………………………………………………………………….. 56
3-5-6 هویت سازمانی در شرکت هواپیمایی دلتا …………………………………………………………………………………. 57
3-5-7 هویت سازمانی در شرکت هواپیمایی استار الی ینس ……………………………………………………………….. 58
3-5-8 هویت سازمانی در شرکت هواپیمایی یونایتد …………………………………………………………………………….. 59
3-5-9 هویت سازمانی در شرکت هواپیمایی ایرایشیا …………………………………………………………………………… 61
3-6 تحلیل بصری در این پژوهش …………………………………………………………………………………………………………. 62
3-6-1 نمونه پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………….. 64
3-6-2 جدول شماره 1 : توزیع فراوانی نتایج سوالات پرسشنامه …………………………………………………………. 65
3-6-3 جدول شماره 2 : ماتریسها ……………………………………………………………………………………………………….. 67
3-6-4 نمونه آرمهای شرکتهای هواپیمایی بینالملل …………………………………………………………………………. 68
نتیجهگیری………………………………………………………………………………………………………………… 85
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………. 87
تعریف مسئله
آرم، یکی از آثارگرافیک است که با وجود کوچک بودن، معیارهای پیچیده وبسیار ظریفی دارد و به ناچار طراح باید به هنگام طراحی، درکی درست وکامل از چگونگی راه حل مسایل و ریزهکاریهای بصری و اجرای فنی و رسامی داشته باشد و بتواند با تسلط از عهده اداره و ترکیب جزئیات میلیمتری و حساس فرمهای نقش برآید و موفق به بیان تصویری موجز در محدوده تنگ و مختصر آرم شود طبیعی است چنین روندی احتیاج به تجربه فراوانی دارد و مطالعه وکار بسیاری را طلب میکند. در نتیجه شناخت و بررسی بصری شاخههایی از آرم که از گرافیک سالمتر و قویتری برخوردارند، ضروری میباشد که یکی از این زمینهها، آرم شرکتهای هواپیمایی است که به علت داشتن امکانات
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
[پنجشنبه 1399-01-14] [ 12:09:00 ق.ظ ]
|