پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید برگزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران |
دانشگاه سوره
دانشکده هنر
پایاننامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد سینما
عنوان پایان نامه نظری
بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید برگزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران
عنوان پایان نامه عملی
فیلم مستند (پیر محمد)
استاد راهنما
دکتر حسین فهیمی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه …………………………………………………………………………………………………
فصل اوّل: کلیات پژوهش
1-1 طرح مسئله ………………………………………………………………………………
1-2 فرضیه ………………………………………………………………………………………..
1-3 سوالات تحقیق ………………………………………………………………………….
1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………….
1-5 اهداف تحقیق…………………………………………………………………………….
1-6 پیشینهی تحقیق……………………………………………………………………….
فصل دوّم: مبانی نظری
2-1 تعریف فاجعه ……………………………………………………………………………..
2-2 خاطره و روایت……………………………………………………………………………
2-3 خاطره و فراموشی……………………………………………………………………….
2-3-1 شق بیماری، درمانی …………………………………………………….
2-3-2 شق عملی ……………………………………………………………………..
2-3-3 شق اصولی، اخلاقی و سیاسی……………………………………….
2-4 خاطره و مخاطب………………………………………………………………………….
2-5 خاطره در فاصله گناه و شرم………………………………………………………..
2-6 خاطره، تناقضها و امکانات شهادت……………………………………………..
فصل سوّم: روششناسی
3-1 معرفتشناسی تحلیل روایت ……………………………………………………….
3-1 روایت و تحلیل روایت…………………………………………………………………..
3-3 تحلیل ساختاری روایت ……………………………………………………………….
3-4 میدان مطالعه، شیوهی نمونهگیری و حجم نمونه………………………..
3-5 جامعهشناسی هنر ………………………………………………………………………..
3-6 جامعهشناسی سینما و واقعیت اجتماعی …………………………………….
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
4-1 نگاهی اجمالی به تاریخچه سینما در ایران ………………………………….
4-2 فیلم مستند «هزار و یک سیب»……………………………………………………
4-2-1 شناسنامهی فیلم……………………………………………………………..
4-2-2 داستان فیلم……………………………………………………………………..
4-2-3 تحلیل روایتِ فیلم……………………………………………………………
4-2-4 تحلیل تماتیک فیلم…………………………………………………………
4-2-5 تحلیل جامعهشناختی فیلم………………………………………………
4-3 فیلم مستند «همه مادران من» ……………………………………………………
4-3-1 شناسنامهی فیلم…………………………………………………………….
4-3-2 داستان فیلم ……………………………………………………………………
4-3-4 تحلیل تماتیک فیلم ………………………………………………………..
4-3-3 تحلیل روایت فیلم ………………………………………………………….
4-3-5 تحلیل جامعهشناختی فیلم …………………………………………….
4-4 فیلم داستانی «زمزمه با باد» …………………………………………………………
4-4-1 شناسنامهی فیلم ……………………………………………………………..
4-4-2 داستان فیلم …………………………………………………………………….
4-4-3 تحلیل روایت فیلم …………………………………………………………..
4-4-4 تحلیل تماتیک فیلم………………………………………………………….
4-4-5 تحلیل جامعهشناختی فیلم………………………………………………
فصل پنجم: نتیجهگیری
نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………..
منابع ………………………………………………………………………………………………………
مقدمه
این پژوهش تلاشی است برای مطالعه «وضعیت انسان معاصر و مردمان فاجعه دیده»، آنگونه که در سینمای معاصر ایران بازنمایی شده است. تحلیل آثار سینمایی کردستان در بیان این وضعیت مورد توجه قرار گرفته است در فصل دوم با ارائه نظراتی از متفکرانی همچون پل ریکور، هانا آرنت، جورج آگامبن، پریمو لوی و ریچارد کورنی و … به مباحثی پیرامون موضوع فاجعه و چگونگی روایت آن پرداخته شده است، و درفصل بعد به معرفی روش تحقیق رساله حاضر میپردازیم. پژوهشهای انجام شده در حوزه جامعهشناسی سینما حکایت از آن دارند که بخش اعظم روشها و فنونِ استفاده شده برای گردآوری و تحلیل دادهها در این عرصه از جنس روشهای کیفیاند. به دلیل ارتباط موضوع و اهداف پژوهش از روش کیفی «تحلیل نشانهشناختی روایتِ » استفاده میشود. در اینجا علاوه بر تشریح معرفتشناسی حاکم بر این روش، بر اساس روش تحلیل روایتِ نشانهشناختی به بررسی و تحلیل این فیلمها پرداخته میشود. بر مدل نشانهشناسی کریستین متز به عنوان چارچوب روشی در تحلیل روایی فیلمها تأکید میشود و جامعه آماری، حجم نمونه و شیوه نمونهگیری نیز معرفی خواهد شد، و همچنین تحلیل تماتیک را به دلیل اینکه بافت موضوعی حاکم بر فیلم است و فیلمساز پیرنگ داستانی و موضوعی خود را در چارچوب آن بنا نهاده است را مورد استفاده قرار دادهایم.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
[پنجشنبه 1399-01-14] [ 12:19:00 ق.ظ ]
|