پایان نامه ارشد مهندسی فناوری اطلاعات: تجارت الکترونیک در صنعت بیمه |
تاریخچه تجارت الكترونیكی………………… 6
ویژگیهای تجارت الكترونیكی………………… 7
منافع بهكارگیری تجارت الكترونیكی برای سازمانها و مشتریان آنها ……………….8
سطوح بلوغ سازمانی در ارتباط با تجارت الكترونیكی………………… 8
موانع و محدودیتهای فراروی تجارت الكترونیكی………………… 9
بیمه……………….. 10
بیمه الکترونیک…………………. 10
سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته داخلی………………… 11
سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته خارجی………………… 12
بیمه و مراحل تجارت الكترونیكی………………… 13
رویكرد شركتهای بیمه به خدمات بیمهای الكترونیكی………………… 13
اهداف و کاربرد……………….. 14
مسائل و مشکلات فراروی صنعت بیمه……………….. 15
بررسی بیمه الکترونیکی جهت افزایش کارایی در صنعت بیمه……. 16
تاثیرات تجارت الكترونیكی بر بیمه……………….. 17
ریسك الكترونیكی : فرصتی برای صنعت بیمه……………….. 20
تسهیلات شركتهای بیمهگر برای كاربران اینترنتی………………… 23
وضعیت استفاده از تجارت الكترونیكی در بیمه های خارجی……… 23
وضعیت استفاده از تجارت الكترونیكی در بیمه های ایران…………… 25
راهکارها و پیشنهادات………………… 28
نتیجه گیری………………… 31
منابع و مآخذ……………….. 32
چکیده:
امروزه توسعه و بهبود فرآیندهای تجاری محور اصلی توسعه اقتصادی هر كشور محسوب میشود و برخورداری از سهم قابل قبولی از تجارت جهانی
هدف مدنظر دولتهای جهان است[9]. قرن حاضر که به عصر اطلاعات معروف شده است؛ پدیدههایی را به همراه آورده است که ضمن نوظهور و ناشناخته بودن، موجب تحول اساسی در مراودات تجاری و اقتصادی کشورها شده است و تجارت الکترونیک از جمله مهمترین این پدیده هاست که الزاماتی را هم به همراه دارد. عمده ترین این الزامات بانکداری الکترونیک و در کنار آن بیمه الکترونیک است که البته کمتر به آن پرداخت شده است[7]. با توجه به تمرکز شرکتها بر کسب وکار الکترونیک، بیمه الکترونیک میتواند مزیت رقابتی قابل توجهی برای شرکتها بوجود آورد.
بیمه الکترونیکی، در یک نگاه کلی به فراهم ساختن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بیمهای با استفاده از واسطههای ایمن بدون حضور فیزیکی اطلاق میشود. به عبارت دیگر، به معنای استفاده از روشهای الکترونیکی برای کمک به مبادله کالاها و خدمات بیمهای است. بیمه الکترونیک حاصل تحول در فناوری اطلاعات و ارتباطات است و استفاده از آن در صنعت بیمه باعث افزایش ظرفیت تولید، تخصصی شدن فعالیت ها و بهبود سرعت و کیفیت خدمات خواهد شد[6].
بیمه الکترنیکی به عنوان یک تکنولوژی جدید بنا به دلایل مختلفی در افزایش کارایی شرکتهای بیمه موثر است. این قبیل خدمات هزینههای اداری را از طریق فرآیند اتوماسیون کسب و کار کاهش داده و اطلاعات مدیریتی را بهبود میبخشد. همچنین از این طریق کارمزد پرداختی به واسطه ها از طریق فروش مستقیم بیمهنامه به مشتری کاهش مییابد[5].
استفاده از تجارت الكترونیك كاهش چشمگیر هزینههای معاملاتی، دسترسی آسان به اطلاعات، افزایش درصد فروش، بالا رفتن قدرت انتخاب مصرفكنندگان، كاهش و حذف محدودیت بازار، افزایش تعداد عرضهكنندگان كالاها و در نهایت افزایش توان رقابت و رقابتی شدن بنگاهها، بخشها و اقتصاد ملی میشود.
بیمه الكترونیكی نیز كه كاربرد اینترنت و فنآوری اطلاعات در توزیع و تولید خدمات بیمهای است یكی از زیر مجموعههای تجارت الكترونیك محسوب میشود كه همگام با توسعه اینترنت، بسط و گسترش یافته و استفاده از آن در سالهای اخیر در كشورهای مختلف مرسوم شدهاست. بررسی تاثیر تجارت الكترونیك بر شركتهای بیمه هدف اصلی این مطالعه بوده است. تاكید بر مفهوم بیمه الكترونیكی، مزایا و ملزومات آن، نقش آن در صنعت بیمه و ضرورت توجه به اجرای موفق آن در جنبه های مختلف بازار بیمه مورد بحث قرار گرفته است.
مقدمه:
مقایسه تحولات سه دهه اخیر حاکی از آن است که این تحولات نسبت به گذشته تفاوت اساسی دارد که علت اصلی این اختلافات مربوط به انقلابی است که در این دههها رخ داده است. شرایط و روشهای انجام كسب و كار مدام در حال تغییر و تحول بوده و هر روزه گزینههای بیشتری در اختیار كسب و كارها قرار میگیرند.گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد زندگی بشر تحولی بنیادین ایجاد کرده و دنیای کنونی را در جریان یک انقلاب کامل قرار داده است. امروزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مختلف قرار گرفته است. تجارت الکترونیک یکی از نمونه های عینی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه های اقتصادی است. ظهور اینترنت و تجاری شدن آن در دهه های اخیر شیوه های سنتی تجارت را متحول نموده و تجارت الکترونیکی انقلابی در شیوهها و رویههای تجاری گذشته ایجاد کرده است. یکی از مصایق تجارت الکترونیک، بیمه الكترونیكی است که به عنوان بخشی از تجارت الكترونیك و موجی كه كمتر از انقلاب صنعتی نیست در دنیا از رشد بیسابقهای برخوردار بوده است و بیمه و به طور كلی موسسات مالی از جمله صنایعی هستند كه تجارت الكترونیك میتواند نقش بسزایی در رشد و توسعه آنها ایفا كند، چرا كه صنعت بیمه صنعتی است با حجم زیاد اطلاعات، لذا دارای زمینه مناسبی جهت استفاده گسترده از تكنولوژی اطلاعات میباشد[2].
بیمه الکترونیکی، در یک نگاه کلی به فراهم ساختن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بیمهای با استفاده از واسطه های ایمن بدون حضور فیزیکی اطلاق میشود. به عبارت دیگر، بیمه الکترونیکی به معنای استفاده از روشهای الکترونیکی برای کمک به مبادله کالاها و خدمات بیمهای است[4]. بیمه الکترونیک علاوه بر کاهش دادن هزینههای اداری و مدیریتی (داخلی) از طریق مکانیزه شدن مراحل کار، باعث می شود تا نوعی ارتباط شبکهای بین واحدهای شرکتها به وجود آید و اطلاعات مدیریتی ارتقا پیدا کند. همچنین خریداران هزینه کمتری خواهند داشت. بیمه الكترونیك زمانی تحقق خواهد یافت كه مخاطبان آن از آن استقبال نموده و سعی در بكارگیری آن داشته باشند[2].
اما با وجود این مزایا، موانع و چالشهای زیادی در استقرار بیمه الکترونیکی وجود دارد که در یک دسته بندی کلی، شامل موانع ساختاری، زمینهای و محتوایی میشود. ایجاد زیرساخت های لازم در این راستا از جمله مهمترین اولویتهای لازم در ارائه بیمه الکترونیکی است[2]. تنظیم چارچوب مقاله به این صورت است كه ابتدا
تجارت الکترونیک و مسائل و ویژگی های آن مطرح گردیده، سپس با مطالعه مقالات مختلف درخصوص بیمه الکترونیک مسائل پیش روی صنعت بیمه و نیز مزایای استفاده از تجارت الکترونیک در این صنعت و تاثیر آن بر بخش های مختلف بررسی گردیده و در آخر راهکارها و پیشنهادات جهت پیشروی هر چه بهتر تجارت الکترونیک در این صنعت را بررسی خواهیم کرد.
مفهوم تجارت الکترونیک:
تعاریف مختلفی برای تجارت الكترونیكی ارائه گردیده است برخی از این تعاریف عبارتند از:
تجارت الکترونیک انجام مبادلات تجاری در قالب یک فرآیند الکترونیکی است. در تعریفی دیگر هر شکلی از مبادلات که در آن طرفین ذینفع به جای تبادلات فیزیکی به صورت الکترونیکی تعامل کنند را تجارت الکترونیک می نامند[9].
«تجارت الكترونیكی، به معنای انجام معاملات تجاری بین مشتریان و عرضهكنندگان، به صورت الكترونیكی میباشد كه بیشتر از طریق شبكه اینترنت برای برقراری این ارتباط الكترونیكی استفاده میشود.»
«تجارت الكترونیكی عبارت است از مبادله ارزشها به صورت Online بین سازمانها و شركای تجاری، كاركنان و مشتریان آنها بدون وجود محدودیتهای زمانی و مكانی.»[4]
«تجارت الكترونیكی عبارت است از مبادله كالا و خدمات از طریق شبكههای رایانهای از جمله شبكه جهانی اینترنت.»[3]
به طور اجمالی میتوان گفت كه تجارت الكترونیكی عبارت است از مجموعه فعالیتهای اقتصادی و كسب و كار كه از طریق ارتباطات الكترونیكی به انجام میرسد و هر فعالیتی را دربر میگیرد كه چه در داخل سازمان و چه در ارتباط با مشتریان و تامینكنندگان آن ارزش ایجاد میكند.
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
[یکشنبه 1399-09-23] [ 09:34:00 ب.ظ ]
|