پایان نامه ارشد رشته مدیریت اجرایی: بررسی اثر سرمایه فکری بر تصمیمات سرمایهگذارای سهامداران شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار |
1-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………..2 1-2 بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………..4 1-3 اهمیت مسئله ………………………………………………………………………………………………………………………5 1-4 اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………5 1-5 قلمرو تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………5 1-5-1 قلمرو زمانی ……………………………………………………………………………………………………………………5 1-5-2 قلمرو مکانی …………………………………………………………………………………………………………………..6 1-5-3 قلمرو موضوعی ……………………………………………………………………………………………………………..6 1-6 پرسشها و فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………………………………….6 1-7 کاربردهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………6 2 فصل دوم(ادبیات و پیشینه تحقیق) ……………………………………………………………………………………………..8 2-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………..9 2-1-1 داراییهای معنوی و سرمایه فکری ……………………………………………………………………………………..9 2-2 تاریخچه شکلگیری مسائل مرتبط با سرمایه فکری …………………………………………………………………10 2-3 اجزای سرمایه فکری ………………………………………………………………………………………………………….12 2-4 تعاریفی از سرمایه فکری ……………………………………………………………………………………………………15 2-5 سنجش سرمایه فکری ………………………………………………………………………………………………………..18 2-5-1 دلایل سنجش سرمایه فکری ……………………………………………………………………………………………18 2-6 اندازهگیری داراییهای دانشی و سرمایه فکری ………………………………………………………………………..22 2-7 مدلهای اندازهگیری سرمایه فکری ……………………………………………………………………………………….23 2-7-1 روشهای مستقیم سرمایه فکری …………………………………………………………………………………….23 2-7-3 روشهای بازده داراییها ……………………………………………………………………………………………….24 2-7-4 روشهای کارتهای امتیازد ……………………………………………………………………………………………..25 2-8 انواع ارزش بازار سهام ………………………………………………………………………………………………………..30 2-8-1 ارزش بازار سهام …………………………………………………………………………………………………………..30 2-8-2 ارزش اسمی …………………………………………………………………………………………………………………31 2-8-3 ارزش دفتری ………………………………………………………………………………………………………………..31 2-8-4 ارزش ذاتی …………………………………………………………………………………………………………………..31 2-8-5 ارزش انحلال ……………………………………………………………………………………………………………….31 2-9 پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………….32 3 فصل سوم(روش تحقیق) ………………………………………………………………………………………………………..39 3-1 روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………….40 3-2 طرح مسئله و هدف تحقیق ………………………………………………………………………………………………….42 3-2-1 فرضیات پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….42 3-3 روش گردآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………42 3-4 جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………43 3-5 قلمرو تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………43 3-5-1 قلمرو موضوعی …………………………………………………………………………………………………………….43 3-5-2 قلمرو مکانی …………………………………………………………………………………………………………………44 3-5-3 قلمرو زمانی ………………………………………………………………………………………………………………….44 3-6 مهرفی مدلهای مورد استفاده ………………………………………………………………………………………………44 3-7 متغیرهای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………..44 3-7-1 متغیر مستقل …………………………………………………………………………………………………………………44 3-7-2 متغیر وابسته ………………………………………………………………………………………………………………….45 3-7-3 متغیر کنترلی ………………………………………………………………………………………………………………….45 3-8 تشریح مدل مورد استفاده …………………………………………………………………………………………………….45 3-9 روشهای آماری و آزمون فرضیهها ………………………………………………………………………………………50 3-10 نرم افزارهای رایانهای مورد استفاده …………………………………………………………………………………….56 3-11 اعتبار درونی و برونی تحقیق ……………………………………………………………………………………………..57 3-12 بررسی فروض مدل رگرسیون خطی کلاسیک ……………………………………………………………………..57 3-12-1 وجود خود همبستگی …………………………………………………………………………………………………..59 4 فصل چهارم(محاسبات و یافتههای تحقیق) ………………………………………………………………………………..63 4-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………64 4-2 آمار توصیفی دادهها ……………………………………………………………………………………………………………65 4-3 آزمون مانایی دادههای ترکیبی ………………………………………………………………………………………………65 4-4 آزمون فرضیهها …………………………………………………………………………………………………………………66 5 فصل پنجم(نتیجهگیری و پیشنهادات) ……………………………………………………………………………………….73 5-1 خلاصه تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………..74 5-2 نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………………………………….75 5-3 مقایسه با تحقیقهای مشابه ………………………………………………………………………………………………….75 5-4 محدودیتهای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..77 5-5 پیشنهاد برای تحقیقات آتی …………………………………………………………………………………………………78 پیوستها و ضمائم ……………………………………………………………………………………………………………………79 اطلاعات آماری شرکتهای مورد بررسی در پژوهش ……………………………………………………………………..80 خروجی نرمافزار Eviews حاصل از محاسبه ویژگیهای آماری متغیرها………………………………………………99 خروجیهای نرمافزار Eviews حاصل از آزمون مانایی متغیرها …………………………………………………………99 خروجی نرمافزار Eviews حاصل از آزمون F لیمر برای الگوی 1 …………………………………………………..102 خروجی نرمافزار Eviews حاصل از آزمون هاسمن برای الگوی 1 …………………………………………………102 خروجی نرمافزار Eviews حاصل از برآورد الگوی 1 با استفاده از روش اثرات تصادفی …………………….103 3-12-2 وجود ناهمسانی واریانس ……………………………………………………………………………………………..60 پایان نامه 3-12-3 آزمون F و آزمون هاسمن ……………………………………………………………………………………………..61 خروجی نرمافزار Eviews حاصل از آزمون F لیمر برای الگوی 2 …………………………………………………..104 خروجی نرمافزار Eviews حاصل از آزمون هاسمن برای الگوی 2 ………………………………………………….104 خروجی نرمافزار Eviews حاصل از برآورد الگوی 2 با استفاده از روش اثرات تصادفی …………………….105 منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………………………………………….106 منابع و مآخذ فارسی ……………………………………………………………………………………………………………….107 منابع و مآخذ لاتین ………………………………………………………………………………………………………………..108 چکیده: در پژوهش انجام شده سعی بر این بوده که به سوالی اصلی پاسخ داده شود. آیا سرمایهگذاران، سرمایه فکری را به عنوان عاملی تاثیر گذار بر ارزش بازار شرکت ها در زمان اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری خود در نظر میگیرند؟ برای وصول به این مهم سعی شده با در نظرگیری اطلاعات مالی شرکتهای بورس اوراق بهادار در بازه زمانی سالهای 1387 الی 1391 به بررسی مدل رگرسیون پیشنهادی با نام VAIC(ارزش افزوده سرمایه فکری) بپردازیم. که با بررسی رگرسیون خطی مطرح شده در این مدل با استفاده از نرم افزار اقتصادسنجی EVEIWS نتیجه بر این شد که در بازه زمانی مورد بررسی سرمایه فکری به صورت مجموعهای از اجزای سرمایه انسانی؛ سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری(سرمایه ارتباطی) با نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام منتشره رابطه مثبت و معناداری دارد که به تبع آن میتوان نتیجه گرفت که در این بازه زمانی تصمیمات سرمایهگذاری سهامداران با میزان سرمایه فکری در خدمت سازمانها نسبت مثبت و معناداری خواهد داشت. در نتیجه میتوان نتیجهگیری نمود که سرمایهگذاران حاضر در بازار بورس اوراق بهادار تهران به سرمایه فکری به عنوان عاملی تأثیرگذار بر پتانسیل شرکتها برای سودآوری توجه دارند. فصل اول: کلیات تحقیق 1-1- مقدمه امروزه در مطالعه دانش محور اقتصاد و فرآیندهای مالی شرکتها و موسسات علاوه بر دارایی مشهود دسته دیگری از داراییها نیز تحت عنوان داراییهایی نامشهود یا معنوی ارزشگذاری و ثبت میشوند. یکی از مهمترین و کاربردیترین داراییهای معنوی، دارایی فکری یا سرمایه فکری است. سرمایه فکری اطلاعات و دانشی است که برای دارنده آن مزیت رقابتی را به ارمغان می آورد. با افزایش رقابت جهانی و پیشرفت تکنولوژی، سیستمهای حسابداری سنتی با مشکلاتی روبرو شدهاند. یکی از این مشکلات اساسی، عدم کفایت و ناتوانی آنها در سنجش و ملحوظ نمودن سرمایههای فکری در صورتهای مالی شرکتها است. در عصر جدید، تنها با تکیه بر سرمایههای فیزیکی و داراییهای مشهود نمیتوان به کارآیی و بهرهوری رسید، بلکه در بدبینانهترین حالت تولید نیز، بایستی سرمایههای فکری را مد نظر قرار داد تا ازاین طریق بتوان بر مزیتهای رقابتی شرکتها افزود. به تعبیری، سرمایههای فكری به عنوان سرمایه واقعی و جزء استراتژیكترین سرمایهی سازمانهای عصر حاضر مطرح میباشد. لذا سازمانهای دانشمحور، جهت كسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی و مدیریت آگاهانه و نظاممند سرمایههای فكری خودخواهند بود.سرمایه فکری را میتوان به عنوان داشتن دانش، تولید دانش و اینکه چگونه این پروسه باعث ایجاد مزیتهای اجتماعی و اقتصادی میشود، معنی کرد. معمولأ سرمایه فکری را به صورت سرمایه غیر ملموس معنی میکنند. اگر چه باید گفت که سرمایه فکری به صورت کامل قابل تشخیص نیست به این علت که در صورت های مالی به صورت مستقیم تاثیر گذار نیست و یا تاثیرمستقیم آن قابل تشخیص نیست. در نتیجه جزء داراییهای غیر مشهود محسوب می شود. در کل سرمایه فکری را در بیشتر مراجع به سه جزء تقسیم نمودهاند: سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری یا ارتباطی و سرمایه انسانی. بسیاری از اجزای سرمایه فکری در صورتهای مالی گنجانده نمی شوند، ولی دارا بودن این خصوصیات برای سازمان سودمند تلقی میشود. در نتیجه وجود سرمایه فکری در یک سازمان باعث ایجاد اختلاف بین ارزش بازار و ارزش دفتری یک شرکت میشود. ارزش بازار ارزشی است که بازار بر روی شرکت میگذارد، در صورتی که ارزش دفتری ارزش خالص شرکت است. درنتیجه، اختلاف موجود بین این دو ارزش را میتوان به عنوان ارزش سرمایه فکری یک شرکت در نظر گرفت. این اختلاف به این علت وجود دارد که سازمانهایی که دارای سرمایه بیشتری هستند در نظر بازار به عنوان شرکتهایی شناخته میشوند که میتوانند با استفاده از سرمایه فکری سرمایه خود را به ارزش بیشتری برسانند. بر اساس پژوهشهای راستا اسویربی[1] که در میان صنایعی که ارتباط بیشتری با سرمایههای فکری دارند انجام پذیرفته، این اختلاف بیشتر نمایان است از جمله: صنایع دارویی و خدمات کسب و کار. در مقابل این صنایع، صنایعی هستند که به صورت اصلی به دارایی های مشهود خود وابسته هستند، برای مثال، کارخانههای تولیدی سنتی و صنعت بنگاه ملک و املاک، که این صنایع دارای ارزش بازار و ارزش دفتری تقریبأ مشابهی هستند. اگر چه، کارخانه های دارای کارایی بالاتر در هر صنعتی که باشند دارای ارزش بازار بالاتری نیز هستند[50] .. برای چندین دهه اخیر، دارایی غیر مشهود از جمله سرمایه فکری یکی از اجزای کلیدی در کارایی سازمان به حساب می آیند. سرمایهگذاران باید در اطلاعات سازمان از جمله سرمایه فکری با خبر باشند تا بتوانند سود سرمایهگذاری خود را به حداکثر برسانند. سرمایهگذاران از مشاوران و دلالان که به عنوان رابطهای میان آنها و سازمان هستند این انتظار را دارند که این اطلاعات را در زمان ارائه مشاوره به حساب بیاورند. با توجه به مفاهیم مطرح شده سرمایه فکری شرکت دارای خواصی به شرح زیر میباشد: الف. سرمایه فکری میتواند مانند اختراع ثابت و یا مانند ظرفیتهای انسانی منعطف باشد. ب. سرمایه فکری میتواند هم شامل ورودیها و هم شامل خروجیهای فرآیند ایجاد ارزش باشد، لذا سرمایه فکری دانشی است که میتواند به ارزش تبدیل شود و یا محصول نهایی فرآیند انتقال دانش باشد. ج. سرمایه فکری از کنش و واکنش سرمایههای انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری ایجاد میشود. د. ارزش مستقیماً و به تنهایی از طریق یکی از این عوامل ناشی نمیشود، بلکه تنها از طریق برقراری تعاملی نظاممند و بهینه میان این سه جزء ایجاد میگردد. 1-2 بیان مسئله برای چندین دهه اخیر، دارایی غیر مشهود از جمله سرمایه فکری یکی از اجزای کلیدی در کارایی سازمان به حساب می آیند. یکی از مشکلات اساسی سیستمهای حسابداری سنتی، عدم کفایت و ناتوانی آنها در سنجش و ملحوظ نمودن ارزش سرمایههای فکری در صورتهای مالی شرکتها است. امروزه در جوامع دانش محور، بازده سرمایههای فکری بسیار بیشتر از عملکرد مالی به کار گرفته شده، اهمیت یافته است.این بدان معنی است که در مقایسه با سرمایه فکری، نقش و اهمیت سرمایههای مالی در تعیین قابلیت سودآوری پایدار کاهش چشمگیری یافته است. به دلیل اهمیت نسبی سرمایههای فکری در عملکرد شرکتها این سؤال در ذهن پژوهشگر شکل گرفته که چه رابطهای میان سرمایههای فکری و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران وجود دارد و قدرت توجیه مدلهای مختلف تعیین سرمایه فکری در عملکرد شرکتها و تاثیر آن در توجیه تصمیمات سرمایه گذاری چیست. لذا با توجه به مشکلات ذکر شده به بررسی روابط میان سرمایه فکری به عنوان عامل مستقل، ارزش بازار شرکت ها به عنوان عامل وابسته پرداختیم. جامعهی آماری مورد نظر شرکت های موجود در سازمان بورس اوراق بهادار می باشد که طی سالهای 1387 الی 1391 به صورت فعال در بورس اوراق بهادار حضور داشتهاند. 1-3 اهمیت مسئله از آنجایی که برآورد صحیح از سرمایه فکری و ارزش آفرینی این عنصر در سازمان میتواند در تعیین بهینه ارزش بازار شرکت بسیار مفید باشد در نتیجه سرمایهگذاران باید از اطلاعات سازمان از جمله سرمایه فکری با خبر باشند تا بتوانند سود سرمایهگذاری خود را به حداکثر برسانند. در این تحقیق قصد داریم با توجه به نقش سرمایههای فکری موجود در سازمان بر تعیین ارزش بازار سهام یک شرکت گامی مفید در جهت برآورد تاثیر سرمایه فکری بر ارزش ذاتی داراییهای شرکت برداریم. 1-4 اهداف پژوهش در تحقیقات این حوزه به بررسی تاثیر عوامل سرمایه فکری و رابطه آنها با تصمیمات سرمایه گذاری پرداخته شده است. این پژوهش به دنبال یافتن روابط میان عناصر سرمایه فکری و عوامل تاثیر گذار بر تصمیمات سرمایهگذاری است. [1]Svirby ***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است*** متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه) ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
[یکشنبه 1399-09-23] [ 10:13:00 ب.ظ ]
|