پایان نامه ارشد رشته مدیریت آموزشی: بررسی رابطه میان مدیریت زمان و عملکرد مدیران مدارس دخترانه متوسطه منطقه 4 تهران |
استاد راهنما:
جناب آقای دکتر محمد حسن پرداختچی
استاد مشاور:
جناب آقای دکتر نادر سلیمانی
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست
ی بر تحقیقات انجام شده 54
فهرست جداول
جدول (2-1) عوامل اتلاف وقت علل و راههای مقابله با آنها
جدول(3-1) چگونگی توزیع گویه های پرسشنامه را بر اساس تقسیم بندی عملکرد فنی، انسانی و ادراکی نشان می دهد.
جدول 3-2- مقدار آلفای متغیرهای اصلی تحقیق
جدول(4-1)توزیع فراوانی نمونه مدیران براساس سن
جدول(4-2) توزیع فراوانی نمونه مدیران براساس رشته تحصیلی
جدول(4-3) توزیع فراوانی نمونه مدیران براساس سابقه مدیریت
جدول(4-4) توزیع نمونه مدیران براساس میزان تحصیلات
جدول(4-7)توزیع فراوانی نمونه معلمان براساس سابقه
جدول(4-8)توزیع فراوانی نمونه معلمان براساس تحصیلات
(4-12) توزیع فراوانی داده های مدیریت زمان
جدول شماره (4-9)، توزیع فراوانی، درصد و میانگین پاسخهای مدیران نسبت به گزینههای سوالات مربوط به پرسشنامه مدیریت زمان
جدول شماره (4-10)، توزیع فراوانی، درصد و میانگین پاسخهای معلمان نسبت به گزینههای سوالات مربوط به پرسشنامه عملکرد مدیر (عملکرد فنی مدیر در مدرسه)
جدول شماره (4-11)، توزیع فراوانی، درصد و میانگین پاسخهای معلمان نسبت به گزینههای سوالات مربوط به پرسشنامه عملکرد مدیر (عملکرد انسانی مدیر در مدرسه)
جدول شماره (4-12)، توزیع فراوانی، درصد و میانگین پاسخهای معلمان نسبت به گزینههای سوالات مربوط به پرسشنامه عملکرد مدیر (عملکرد
ادارکی مدیر در مدرسه)
جدول (4-13) شاخصهای مربوط به رابطه بین مدیریت زمان و عملکرد فنی مدیران مدارس
جدول (4-14) شاخصهای مربوط به رابطه بین مدیریت زمان و عملکرد انسانی مدیران مدارس
جدول (4-15) شاخصهای مربوط به رابطه بین مدیریت زمان و عملکرد ادراكی مدیران مدارس
جدول (4-16) رگرسیون چندگانه برای تبیین مدیریت زمان مدیران مدارس و ویژگیهای جمعیت شناختی آنان
جدول (4-17) رگرسیون ساده برای تبیین مدیریت زمان مدیران مدارس و ویژگیهای جمعیت شناختی آنان
جدول (4-18) رگرسیون چند گانه برای تبیین نظرات معلمان در خصوص عملکرد فنی مدیران با ویژگیهای جمعیت شناختی آنان
جدول (4-19) رگرسیون ساده برای تبیین نظرات معلمان در خصوص عملکرد فنی مدیران با ویژگیهای جمعیت شناختی آنان
جدول (4-20) رگرسیون چند گانه برای تبیین نظرات معلمان در خصوص عملکرد انسانی مدیران با ویژگیهای جمعیت شناختی آنان
جدول (4-21) رگرسیون ساده برای تبیین نظرات معلمان در خصوص عملکرد انسانی مدیران با ویژگیهای جمعیت شناختی آنان
جدول (4-22) رگرسیون چندگانه برای تبیین نظرات معلمان در خصوص عملکرد ادراكی مدیران با ویژگیهای جمعیت شناختی آنان
جدول (4-23) رگرسیون ساده برای تبیین نظرات معلمان در خصوص عملکرد ادراكی مدیران با ویژگی های جمعیت شناختی آنان
فهرست نمودار
نمودار(4-1)توزیع فراوانی نمونه مدیران براساس سن
نمودار(4-2) توزیع فراوانی نمونه مدیران براساس رشته تحصیلی
نمودار (4-3) توزیع فراوانی نمونه مدیران براساس سابقه مدیریت
نمودار(4-4)توزیع فراوانی نمونه معلمان براساس رشته تحصیلی
نمودار(4-5)توزیع فراوانی نمونه معلمان براساس تحصیلات
نمودار (4-6)توزیع فراوانی نمونه معلمان براساس سابقه
نمودار(4-7)توزیع فراوانی نمونه معلمان براساس تحصیلات
نمودار(4-8)توزیع فراوانی داده های عملكرد فنی
نمودار(4-9) توزیع فراوانی داده های عملكرد انسانی
چکیده
موضوع تحقیق حاضر بررسی رابطه مدیریت زمان و عملکرد مدیران می باشد. اهمیت مدیریت زمان در اثربخشی و بهره وری نظام آموزشی مخصوصاً مدیران آموزشی به عنوان یکی از ارکان اصلی آن و نیز نقش آن در رشد و توسعه هر چه بیشتر نیروی انسانی، باعث شد تا بررسی رابطه مدیریت زمان و عملکرد مدیران آموزشی مقطع متوسطه موضوع این تحقیق قرار گیرد. در بخش ادبیات تحقیق به تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق اشاره شده است. در این تحقیق از روشهای کتابخانه ای و میدانی(پیمایش) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان و مدیران مدارس دخترانه در مقطع متوسطه می باشند.که شامل 64 نفر مدیر و 103 نفر از معلمان مدارس متوسط دخترانه منطقه 4 تهران می باشد. که برای نمونهگیری با توجه به اهداف تحقیق و ویژگیهای جامعه آماری، از تمام شماری مدیران و روش تصادفی ساده برای معلمان استفاده شده است. جمع آوری داده های کمی با استفاده از دو ابزار پرسشنامه مدیریت زمان و عملکرد مدیران انجام گردید. در نهایت با استفاده از برنامه آماری spss ابتدا توصیف جامعه آماری انجام شده و سپس از آماره های متناسب و آزمون هایی نظیر ضریب همبستگی پیرسون و همینطور رگرسیون چند متغیره برای سنجش و ارزیابی چگونگی روابط بین متغیرها استفاده شده است. نتایج حاصل از سنجش رابطه بین متغیرهای مدیریت زمان و عملکرد مدیران در سه سطح عملکرد فنی، انسانی و ادراکی نشان می دهد، بین مدیریت زمان و هر سه متغیر وابسته رابطه وجود دارد.
واژگان کلیدی: مدیریت زمان – عملکرد مدیران- اثربخشی- بهره وری
1-1-مقدمه
در عصر حاضر آموزش و پرورش از بزرگترین و پیچیده ترین نظامهای اجتماعی رسمی محسوب می شود. سازمانی که از دیرباز نقشی سازنده و اساسی در بقاء و تداوم فرهنگ و تمدن بشری داشته، امروز نیز سنگ زیربنای توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هر جامعه ای است. چنانکه رجبی نژاد(1371) معتقد است: «قرن اخیر شاهد پیشرفتهای بزرگ علمی و فنی بوده است. این پیشرفتها موجب پیدایش آگاهی روز افزون مبنی بر لزوم تعیین هدفهایی برای بکارگیری نیروی انسانی و کمال بخشیدن به آن و اجرای برنامه های قوی و مبتکرانه برای نیل به این اهداف می باشد»(ص9). سازمانهای آموزشی و پرورشی نیاز به مدیریت سنجیده و هوشمندانه دارند و بایستی مدیران تحصیل کرده و مجرب که از استعداد و توانایی لازم برخوردارند، مسئولیت اداره این گونه سازمانها را برعهده داشته باشند تا با استفاده از علم و هنر مدیریت، مسائل و مشکلات را کاهش داده و نظام تعلیم و تربیت کشور را به سوی پیشرفت و تعالی سوق دهند. چراکه اصولاً ترقی هرجامعه ای در گرو فعالیتهایی است که در مدارس انجام می گیرد و اثر مدیریت به عنوان رهبر آموزشی در مدرسه را نمی توان نادیده و حتی دست کم گرفت(میرکمالی،1375،ص15).
تنوع و پیچیدگی وظایف مدیران آموزشی آنچنان است که تنها افراد مطلع، مجرب و آموزش دیده قادر به انجام وظایف محوله خواهند بود(پرداختچی،1374،ص53). اگر مدیران بخواهند با این وظیفه سنگین که بر عهده دارند اثربخش و کارامد باشندو عملکرد مثبتی داشته باشند، باید به مدیریت زمان به عنوان مقوله ای مهم و اثرگذار توجه داشته باشند. زیرا مدیریت زمان مبنایی برای برنامه ریزی اصولی است. الکاک(1380) معتقد است:« مدیریت زمان، عامل اساسی در موفقیت هر سازمان محسوب می شود، چیزی که تا کنون توجه چندانی به آن مبذول نشده است. مدیریت زمان و مدیریت کار، اساساً معطوف به انضباط فردی است، نظامی که انتخاب می کنیم تا مارا در استفاده بهتر از زمان یاری کند»(ص6). اهمیت مدیریت زمان در اثربخشی و بهره وری نظام آموزشی مخصوصاً مدیران آموزشی به عنوان یکی از ارکان اصلی آن و نیز نقش آن در رشد و توسعه هر چه بیشتر نیروی انسانی، باعث شد تا بررسی رابطه مدیریت زمان و عملکرد مدیران آموزشی مقطع متوسطه موضوع این تحقیق قرار گیرد.
[1] -Time Management
[2]-Manager Performance
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
[یکشنبه 1399-09-23] [ 10:32:00 ب.ظ ]
|