پایان نامه ارشد تجارت الکترونیک: ارائه مدلی برای تعیین ارزش مسافران در بستر الکترونیکی در صنعت حمل و نقل هوایی |
1-2 تعریف مسئله…………………… 2
1-3 اهمیت تحقیق……………………. 3
1-4 اهداف اساسی تحقیق……………………. 4
1-5 سؤالات تحقیق……………………. 4
1-6 قلمرو تحقیق……………………. 5
1-7 روش تحقیق و مراحل انجام آن……………………. 5
1-8 چارچوب کلی پایاننامه…………………… 5
1-9 کلیدواژههای مورد استفاده در تحقیق……………………. 7
2 فصل دوم: ادبیات………………….. 8
2-1 مقدمه………………….. 9
2-2 صنعت حملونقل……………………. 10
2-3 مفاهیم و معیارهای مدیریت ارتباط با مشتری (الکترونیکی)……… 12
2-3-1 رضایت مشتری……………………. 16
2-3-2 وفاداری مشتری……………………. 30
2-3-3 رویگردانی مشتری……………………. 36
2-3-4 hرزش مشتری……………………. 38
2-4 ارزشگذاری …………………..40
2-4-1 مدلهای تعیین ارزش مشتری……………………. 40
2-4-2 خوشه بندی……………………. 62
2-5 مباحث تکمیلی……………………. 79
2-5-1 فرآیند تحلیل سلسله مراتبی……………………. 79
2-5-2 زنجیره مارکوف……………………. 82
2-6 جمع بندی……………………. 82
2-6-1 خلاء مطالعاتی……………………. 87
3 فصل سوم: روش تحقیق………………….. 88
3-1 مقدمه………………….. 89
3-2 مدل تعیین ارزش مسافر…………………… 89
3-2-1 فاز اول: آمادهسازی……………………. 91
3-2-2 فاز دوم: تعیین ارزش…………………….. 91
3-2-3 فاز سوم: بازاریابی……………………. 103
3-3 مدلهای اعتبارسنجی……………………. 104
3-3-1 ارزیابی LDcFR…………………..
3-3-2 ارزیابی توسعه ICA…………………….
3-4 جمعبندی……………………. 105
4 نتایج و تفسیر آنها 106
4-1 مقدمه ………………….. 107
4-2 ارزیابی توسعه ICA…………………
4-2-1 مجموعه داده IRIS……………………
4-2-2 مجموعه داده WINE…………………….
4-2-3 مجموعه داده CMC…………………..
4-3 ارزش گذاری مشتریان……………………. 110
4-3-1 آماده سازی……………………. 111
4-3-2 تعیین ارزش…………………….. 114
4-3-3 ارزیابی مدل……………………. 119
4-3-4 بازاریابی……………………. 120
5 جمع بندی و پیشنهادات ………………….. 122
5-1 مقدمه ………………….. 123
5-2 نتایج……………………. 123
5-3 نوآوری ها …………………..125
5-4 پیشنهادات……………………. 125
5-4-1 پیشنهاد اول: جذب مسافر…………………… 126
5-4-2 پیشنهاد دوم: بهبود خوشه بندی……………………. 126
5-4-3 پیشنهاد سوم: تجزیه و تحلیل رضایت مسافر الکترونیکی……….. 126
5-4-4 پیشنهاد چهارم: پیشبینی ارزش آتی مشتریان……………………. 126
6 منابع و مراجع ………………….. 127
7 پیوستها………….. 139
پیوست 1: حقوق مسافران……………………. 140
پیوست 2: پرسشنامه فرآیند تحلیل سلسله مراتبی………… 142
8 علائم اختصاری………………….. 144
چکیده:
مشتـریان مهمترین دارایی سازمان بهحساب میآیند و نمیتوان آینده درخشانی برای یک سازمان بدون مشتریان راضی و وفادار در نظر گرفت. حفظ مشتریان فعلی کماکان یکی از دغدغههای اصلی سازمانها میباشد. تجربه ثابت کرده است، فرآیند حفظ مشتری به مراتب هزینه و زمان کمتری نسبت به فرآیند جذب مشتری دارد. کلید اصلی حفظ مشتریان، شناسایی نیازها و انتظارات اساسی مشتریان و جلب رضایت آنها از طریق برآورده ساختن این انتظارات است. جلب رضایت مشتریان بخصوص در صنایع خدماتی نظیر صنعت حملونقل از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل در سالیان اخیر، روند اصلاحات در زمینه حملنقل در اکثر کشورها آغاز گردیده است. هدف اصلی از این اصلاحات تغییر تدریجی روند ارائه خدمات به سمت مشتری مداری است. این اصلاحات سبب شده است که شرکتها در تلاش برای ارائه مشوقهایی قوی برای مسافران باشند تا از این طریق بتوانند مشتریان فعلی را راضی نگهداشته و مشتریان جدیدی را جذب نمایند. ارائه مشوقهای مناسب به مشتریان، نیازمند شناسایی خدمات مورد انتظار آنها است. خدمات مورد انتظار درواقع انتظارات و امیدواریهایی است که مسافران انتظار دارند در قبال پرداخت هزینه، دریافت نمایند.
اهمیت ارائه مشوقهای مناسب از یکسو و کمبود منابع از سوی دیگر سبب شده که شرکتهای مسافربری قادر به ارائه خدمات مورد انتظار به تمامی مشتریان خود نباشند. راهحل منطقی در چنین شرایطی، تعیین استراتژیهای ارائه خدمات به مشتریان بر اساس ارزش آنهاست. مدل تعیین ارزش توسعه داده شده در این تحقیق، ترکیبی از 4 متغیر طول مدت ارتباط، فرکانس، فاصله و تازگی است که تحت عنـوان LDcFR نامگـذاری شده است. طبق بررسیهای صورت گرفته، مدل LDcFR نسبت به سایر مدلهای موجود در تعیین ارزش مسافران از جامعیت بالاتری برخوردار بوده و میتواند در تعیین استراتژیهای بازاریابی شرکتهای مسافربری نقشی کلیدی ایفا کند.
مدل LDcFR به تنهایی نمیتواند کمک چندانی به صنایع نماید. دلیل این امر نیز تمایل شرکتها به تدوین استراتژیهای محدود میباشد. بر همین اساس، در این تحقیق از الگوریتم رقابت استعماری که یکی از انواع الگـوریتمهای تکاملی است در خوشهبندی مسافران و از زنجیره مارکوف در تعیین خوشههای باارزش استفاده شده است.
نتایج حاصل از اعتبارسنجی و پیادهسازی مدل توسعه داده شده بر روی دادههای واقعی، نشان از دقت بالای مدل دارد. این مدل علاوه بر دقت بالا، به دلیل استفاده از الگوریتم رقابت استعماری، از سرعت بالاتری نیز برخوردار میباشد.
1-1- مقدمه
هدف از این فصل تشریح کلیات تحقیق میباشد. در این فصل، مسئله اصلی تحقیق بیانشده و بهطور مختصر شرح داده خواهد شد. مختصری از اهمیت و ضرورت و اهداف اصلی و فرعی موضوع نیز بیان خواهد شد. همچنین سؤالات تحقیق مطرح گردیده و مختصری از روش تحقیق شرح داده خواهد شد.
2-1- تعریف مسأله
حملونقل بهعنوان بخش یا نظام بنیادین در ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر كشور محسوب میشود و به همین جهت دستیابی به نظامی قوی، مستحكم، هماهنگ و كارآمد در حملونقل و ارتباطات، از ضرورتهای اساسی كشور است و بدین لحاظ این صنعت در زمره امور زیربنایی اقتصاد كشور محسوب میشود. نقش و اهمیت حملونقل با توسعه اقتصادی كشور افزایش مییابد. حملونقل گاه نقش خود را از طریق سیر و سیاحت و توریسم ایفا میکند؛ زیرا افراد باانگیزههای گوناگون (تجارت، تحصیل، درمان، روابط سیاسی، زیارت، روابط اداری و فرهنگی و …) به مکانهای دیگر سفر کرده و به فعالیت میپردازند؛ بنابراین توسعه كمی و كیفی حملونقل از طریق سرمایهگذاری بیشتر و بهکارگیری روشهایی در جهت دستیابی به سیستمی هماهنگ، سریع، مطمئن و قابلانعطاف که بتواند نیازهای مسافران را بهخوبی مرتفع سازد ضروری به نظر میرسد.
علاوه بر اهمیت اقتصادی و آثاری که یک سیستم حملونقل میتواند بر بهبود وضع اقتصادی بگذارد و موجبات بهبود وضع زندگی تکتک افراد را فراهم آورد، آثار اجتماعی- فرهنگی آن نیز مثل آثار آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی را نباید ازنظر دور داشت.
ارتباط عمیق حملونقل با زندگی شهروندان ازنقطهنظر دسترسی به خدمات و رفاه اجتماعی و نقش اساسی آن در ارتقاء سطح زندگی و رفاه اجتماعی، بیانگر نقش فرهنگی و اجتماعی است که حملونقل میتواند داشته باشد. ازاینرو، بهمنظور ارتقاء سطح زندگی و کیفیت زندگی اجتماعی، ضروری است که به توسعه حملونقل مسافران، توجه خاص مبذول گردد و از این طریق به تقاضای جامعه برای فعالیتهای اجتماعی پاسخ مساعد داده شود.
با توجه به افزایش شرکتهای ارائهدهنده خدمات مسافرتی و قوانین موجود در جهت حمـایت از مسافران، اندازهگیری رضایت مشتری در حال تبدیل شدن به یک استراتژی مهم برای شرکتهاست؛ تا از این طریق به مزایای رقابتی دست یابند. مشتـریان مهمترین دارایی هر سازمان بهحساب میآیند و نمیتوان آینده درخشانی برای یک سازمان بدون مشتریان راضی و وفادار در نظر گرفت. به همین دلیل در سالهای اخیر، روند اصلاحات در زمینه حملونقل در اکثر کشورها آغاز گردیده است. هدف اصلی از این اصلاحات تغییر تدریجی روند ارائه خدمات به سمت مشتری مداری است. این اصلاحات سبب شده است که شرکتها در تلاش برای ارائه خدمات شخصیسازی شده برای مسافران باشند تا از این طریق بتوانند مشتریان فعلی را راضی نگهداشته و مشتریان جدیدی را جذب نمایند. اصـلیترین گـام برای شخصیسازی کردن خدمات، شناسایی دستههای مختلف مسافران با توجه به ارزش آنها است. شرکتهای ارائهدهنده خدمات مسافرتی مانند سایر شرکتها میتوانند از ارزش چرخه عمر مشتری بهعنوان ابزاری در جهت رسیدن به هدفهای موردنظر خود در زمینه ارتباط با مسافران استفاده کنند.
در محیط الکترونیکی فعلی، رقابت به حدی شدید و تنگاتنگ است که نارضایتی مشتری میتواند تأثیری غیرقابل جبران بر آینده شرکت داشته باشد. در این محیط الکترونیکی، مشتریان با بررسی عوامل مختلف، شرکتی را برای خرید خدمات موردنظر انتخاب مینمایند که نیازهای آنها را بهتر و بیشتر برطرف نماید؛ ازاینرو شرکتها دائماً در حال تبلیغ برای جذب مشتریان جدید هستند تا از این طریق بتوانند از سرویسهایی ارائهشده نهایت سود را داشته باشند. شرکتی که نتواند خدمات مناسب ارائه و مورد نیاز مسافران را ارائه نماید نهتنها قادر به جذب مشتری جدید نیست بلکه مشتریان فعلی خود را نیز از دست خواهد داد. سؤالی که در اینجا مطرح میشود اینست که چرا شرکتها نمیتوانند مانع از رویگردانی مشتریانشان شوند؟ ازآنجاکه امروزه اکثر مسافران چندین روز پیش از موعد سفر اقدام به خرید بلیت(عمدتاً الکترونیکی) مینمایند، لذا نمیتوان عامل این رویگردانی را تکمیل ظرفیت سرویسهای یک شرکت بیان نمود. اصلیترین عوامل در رویگردانی مسافران “خدمات یکسان شرکتها” و “عدم شناخت مشتری” است. یکی از راهحلهای مناسب برای حل این مسئله، ارائه خدمات متفاوت با توجه به نیاز و ارزش مشتریان است. میتوان با تعیین ارزش مسافران و دستهبندی آنها بر اساس ارزششان، خدمات شخصیسازی شده به هر دسته ارائه نمود تا از این طریق نظر مسافران جلب شده و مانع از رویگردانی آنها شود. تعیین ارزش مسافران و سپس دستهبندی آنها بر اساس عوامل مؤثر در صنعت حملونقل، میتواند كمك بزرگی به اتخاذ استراتژیهای مناسب برای هر دسته باشد. لذا میتوان بهطور خلاصه بیان داشت که، هدف از این پژوهش، ارائه مدلی مناسب در تعیین ارزش مسافران الکترونیکی صنعت حمل ونقل است تا از طریق آن بتوان مسافران موردنظر را دستهبندی نموده و با ارائه خدمات مناسب به هر دسته مانع از رویگردانی آنها شد.
منظور از مسافران الکترونیکی، آن دسته از مسافرانی هستند که از طریق روشهای الکترونیکی نظیر مراجعه به وبسایت شرکت اقدام به خرید بلیت نموده اند، میباشد.
3-1- اهمیت تحقیق
افزایش تمایل به سفر از یکسو و افزایش شرکتهای ارائهدهنده خدمات سفر از سوی دیگر سبب به وجود آمدن یک بازار رقابتی شدید در صنعت حملونقل شده است. در چنین شرایطی، توجه به نیاز بازار از پیش نیازهای موفقیت بوده و سودآوری شرکت را تضمین میکند. درک انتظارات و توقعات مسافران مستلزم برقراری یک ارتباط مناسب و کارآمد با آنها میباشد. اختلاف مابین انتظارات مسافر و عملکرد واقعی خدمات ارائهشده، موجبات نارضایتی مسافر را فراهم کرده و موجب رویگردانی وی خواهد شد. ازآنجاکه مسافر، یک جریان درآمدی بوده که میتواند در سالیان متمادی سودآوری بدنبال داشته باشد، لذا رویگردانی وی میتواند خسارات جبرانناپذیری بر آینده شرکت داشته باشد. راهکار جلوگیری از رویگردانی مسافران، جلب رضایت آنهاست. رضایت مشتریان، عکسالعملهای آتی آنان را در قبال سازمان تحت تأثیر قرار خواهد داد. مشتریان راضی، از خرید خود لذت برده و به احتمال زیادی به رابطه خود با شرکت ادامه خواهند داد. یکی از راهحلهای مناسب برای جلب رضایت مسافران، ارائه خدمات متفاوت به مسافران با توجه به انتظارات آنها است. میتوان با خوشهبندی مسافران به دستههای مختلف، خدمات شخصیسازی شده به هر دسته ارائه نمود تا از این طریق نظر مسافران جلب شده و مانع از رویگردانی آنها شود. سؤال قابلطرح آنست که “آیا انتظارات همه مسافران بایستی بهطور کامل برآورده شود؟”. جواب این سؤال منفی است. در اکثر سازمانهای ارائهدهنده خدمات سفر، همواره محدودیت منابع یکی مشکلات عمده در برنامهریزی آینده سازمان به شمار میرود. با توجه به محدودیت منابع و متنوع بودن مقدار سود حاصل از مشتریان، روشی که منطقی به نظر میرسد، صرف منابع بیشتر برای مشتریان سودآورتر است؛ بنابراین فرآیند خوشهبندی بایستی بر مبنای ارزش مسافران صورت پذیرد. لذا میتوان ضرورت اصلی این تحقیق را کمک به شرکتهای ارائه دهنده خدمات سفر، در جهت افزایش سودآوری از طریق حفظ مشتریان باارزش دانست.
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
[یکشنبه 1399-09-23] [ 09:41:00 ب.ظ ]
|