دانشگاه سوره، دانشکده انیمیشن

پایان نامه­ی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد انیمیشن

عنوان پایان نامه­ ی نظری:

ارتباط نقاشی سده­ی بیستم و انیمیشن

استاد راهنما:

جناب اقای کیارش زندی

عنوان پایان نامه ی عملی:

ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

ارتباط نقاشی مدرن سده­ی بیستم و انیمیشن

در این پژوهش از طریق بررسی تحولات سبک­های نقاشی مدرن و تجربیات نقاشان انیماتور با تمرکز بر رخدادهای نیمه­ی اول سده­ی بیستم، زمینه­ی لازم برای تحلیل ارتباط این دو شاخه­ی هنر فراهم آمده است. در تحلیل مورد نظر، بازتاب تحولات سیاسی/ اجتماعی در کار هنرمندان، بهره­گیری نقاشان از تجارب علمی و تاثیرات ناشی از آشنایی نقاشان اروپایی با هنر شرق و دیگر اقوام (با تاکید بر نقاشی­های ژاپنی) تحلیل گردیده و به رخدادهایی پرداخته شده که موجب تغییر نگاه هنرمندان به محیط و مضامین هنری شده­اند.

در بخش جمع­بندی پژوهش، با تحلیل فضای حرفه­ای نقاشان مدرن و انیماتورها در دهه­های نخستین سده­ی بیستم، مواردی که به طور مشترک موجب تغییر نگاه هنرمندان به جهان طبیعی و ذهنیات انسانی شدند، مورد تاکید قرار گرفته­اند. جمع بندی تحت عناوین زیر صورت گرفته است: اصالت تحلیل و بیان، در مقابل اصالت موضوع و روش توصیفی، نگرش به خصوصیات ذاتی خط و رنگ و شکل، عنصر همزمانی و تصادف، منطق گریزی و رویاپردازی، جستجوی قالب­های مجرد برای بیان تجریدات ذهنی، وارد کردن پویایی محیطی در کار نقاشی، ادراک جدید از فضای پر و خالی و ساده شدن فرم و رنگ در هنر انتزاعی.

بخش سوم جمع­بندی نشان می­دهد که تجارب نقاشان مدرن که بیانگر نقاط عطف تغییر در نگرش به ابزارهای بیانی هستند، به شکل مشابهی در تجارب انیماتورها و سیر تحولات انیمیشن رخ داده است. تلاش برای ارائه­ی ریتم بصری ناب و خالص، انگاره­ی: “بازتاب روح فردی، به عنوان هدف اصلی هنر”، اهمیت دادن به فضا در کنار فرم­ها و رنگ­ها، تجربه­ی سورئالیسم در انیمیشن، بیان مخالفت با عصر ماشینی و بازگویی نتایج یاس آور تزلزل در باورهای مدرنیسم، گوشه­هایی از این تجارب مشترک در حوزه­ی هنر تصویری هستند.

واژه­های کلیدی: نقاشی مدرن، انیمیشن و نقاشی، انیمیشن محدود، انیمیشن انتزاعی، انیمیشن تحربی، انیمیشن اروپای شرقی

 

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول: کلیات

  • بیان مسئله: لزوم درک زبان هنر در جهان معاصر
  • پرسش­های پژوهش
  • فرضیه­های پژوهش
  • سابقه و ادبیات نظری پژوهش

فصل دوم: نقاشی دوره­ی مدرن: چالش­ها و دست­اوردها

مقدمه

  • خاستگاه مدرنیسم
  • آشکار شدن نشانه­های تغییر
  • امپرسیونیسم
  • مکتب اصالت ترکیب
  • فوویسم
  • مکتب متافیزیکی
  • دادائیسم
  • سورئالیسم
  • رئالیسم جادویی
  • اکسپرسیونیسم
  • کوبیسم
  • فوتوریسم
  • سوپرماتیسم
  • کانستراکتیویسم
  • انتزاع گرایی
  • مدرسه­ی باوهاوس
  • انتزاع گرایی در آمریکا

فصل سوم: انیمیشن و هنر مدرن

  • نقاشان مدرنیسم و تجربه­ی حرکت

    • هانس ریشتر
    • فرنان لژه
    • ویکینگ اِگِلینگ
    • اسکار فیشینگر
  • هنر مدرن و انیمیشن حرفه­ای

    • استودیوهای آغازین
    • والت دیزنی
    • استودیوی UPA

  • انیمیشن محدود
  • انیمیشن تجربی
  • انیمیشن اروپای شرقی

    • وضعیت عمومی تولید انیمشن در اروپای شرقی- نیمه­ی اول قرن بیستم
    • یان سوانکمایر
    • هرمینا تیرلوا
    • کارِل زِمان
    • یِری ترنکا روکا
    • الکساندر الکسیف
    • لوت راینیگر
    • ژبیگینو ریبژنسکی

  • انیمیشن انتزاعی
  • تصویر و قابلیت ادراک انتزاعی

فصل چهارم: تحلیل یافته های پژوهش

مقدمه

  • زیربناهای فکری مدرنیسم چگونه شکل گرفتند؟
  • بازتاب تحولات سیاسی/ اجتماعی در کار هنرمندان
  • بهره گیری نقاشان از تجارب علمی
  • آشنایی نقاشان اروپایی با هنر شرق و دیگر اقوام
  • نگاهی نو به محیط پیرامون

    • نقاشان و محیط شهری
    • تغییر نگاه به حرمت مضامین هنر نقاشی
  • نقش عکس و عکاسی در پیشبرد اهداف هنرمندان نقاش
  • گذر از تصویر ثابت به تصویر متحرک

فصل پنجم: جمع­بندی و نتیجه گیری

  • فضای حرفه­ای نقاشان مدرن و انیماتورها در دهه­های نخستین سده­ی بیستم
  • تغییر نگاه هنرمندان نسبت به جهان طبیعی و ذهنیات انسانی
  • تجارب و دغدغه­های مشترک نقاشان مدرن وانیماتورها

فهرست منابع

پیوست: گزارش روند تولید کار عملی: انیمیشن با عنوانFuelish

 

مقدمه

در پژوهش ارتباط بین نقاشی مدرن و انیمیشن، توجه به این نکته ضروری است که هر یک از این دو رشته به عنوان یک شاخه­ی مستقل هنری شناخته می­شوند. از این دیدگاه نمی­توان نقاشی را به عنوان یک هنر تصویر سازی محسوب کرد که در گذر زمان و در نقطه­ی مشخصی از تجربه­ی هنری، به هنر تصویر متحرک تغییر صورت داده اس

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت