دانلود پایان نامه مطالعه تحول در پایبندی دینی دانشجویان دانشگاه خوارزمی بر اساس تحلیل روایت |
دانشگاه خوارزمی
دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی
پایاننامه جهت اخذ درجهی کارشناسی ارشد
رشته پژوهش علوم اجتماعی
عنوان:
مطالعه تحول در پایبندی دینی دانشجویان دانشگاه خوارزمی بر اساس تحلیل روایت
استاد راهنما:
دکتر سید حسین سراجزاده
استاد مشاور:
دکتر حسن محدثی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات پژوهش………………………………… 1
1-1 بیان مسأله…………………………………………. 1
1-2 ضرورت و اهمیت پژوهش………………………….. 4
1-3 پرسشهای پژوهش………………………………… 8
فصل دوم: پیشینهی پژوهش……………………………. 9
مقدمه……………………………………………………..9
2-1 ملاحظات نظری…………………………………. 10
2-1-1 پیتر برگر و تکثرگرایی دینی……………………… 11
2-1-2 هرویولژه و مدرنیتهی دینی………………………. 16
2-2 ملاحظات مفهومی…………………………………. 22
2-2-1 تعریف مفهومی پایبندی دینی و صورتبندی تجربی ابعاد آن…….22
2-2-1-1 مدل پایبندی دینی کانتر……………………….23
2-2-1-2 ابعاد پایبندی دینی……………………………. 26
2-2-1-2-1 باور دینی……………………………………… 27
2-2-1-2-2 مناسک دینی………………………………… 27
2-2-1-2-3 ملاحظاتی پیرامون گونههای زیست اخلاقی………28
2-2-1-2-3-1 اخلاق مبتنی بر گرایش به امر متعالی…………..31
2-2-1-2-3-2 اخلاق دینی………………………………… 32
2-2-1-2-3-3 اخلاق دنیوی………………………………… 33
2-2-1-2-3-4 مدل رشد اخلاقی کلبرگ………………….. 33
2-2-1-2-4 ایمان دینی………………………………… 39
2-2-1-2-4-1 مدل رشد ایمان فاولر……………………… 42
2-2-2 تعریف مفهومی نوگروی دینی…………………… 47
2-2-2-1 مدل نوگروی دینی لافلند………………………. 49
2-2-2-2 پردازش مدل نوگروی دینی……………………… 53
2-2-3 تعریف مفهومی معنویتهای نوپدید……………… 54
2-3 بررسی پیشینهی تجربی پژوهش…………………. 55
2-3-1پژوهشهای داخلی………………………………… 56
2-3-2 پژوهشهای خارجی………………………………… 66
فصل سهوم: روش پژوهش……………………………….. 72
مقدمه…………………………………………………….72
3-1 روش پژوهش…………………………………… 73
3-2 ابزار گردآوری اطلاعات……………………………… 74
3-2-1 متن مصاحبهنامه………………………………. 75
3-3 شیوهی تحلیل اطلاعات………………………….. 80
3-4 میدان مطالعه……………………………….. 81
3-5 شیوههای ارزیابی کیفیت و اعتباریابی پژوهش…………. 84
فصل چهارم: یافتههای پژوهش……………………. 86
مقدمه………………………………..86
4-1 توصیفی از زندهگی دینی اولیه………………….. 87
4-1-1 باورهای دینی………………………………… 87
4-1-2 مناسک دینی………………………………… 89
4-1-3 اخلاق دینی………………………………… 91
4-1-4 ایمان دینی………………………………… 91
4-2 سفر از جهان سنتی به جهان مدرن…………. 93
4-3 باورها و الزامات کنونی…………………………… 108
3-4-1 نوگروی غیرحاد: روایت دینداران بازاندیش………. 108
4-3-2 نوگروی حاد: روایت بازاندیشان غیردیندار……….. 116
فصل پنجم: نتیجهگیری………………………………….. 122
مقدمه………………………………………….122
5-1 ملاحظاتی نظری در باب نتایج پژوهش……………… 124
5-2 پیشنهادهای پژوهشی…………………………….135
5-3 محدودیتهای پژوهش……………………………… 137
کتابشناسی……………………………………138
چکیده:
بسیاری از گرایشهای تحلیلی موجود در باب تحولات بهوجودآمده در سپهر زندهگی دینی ایران امروز، از فروپاشی عرصهی یکدست و متشکل دینداری، میل به تکثر، افول دینداری و گرایش به دنیویشدن، فردیشدن دینداری، سربرآوردن سبکهای مختلف دینورزی و امثالهم در نزد جوانان و دانشجویان سخن میگویند. اما در این تحولات، افراد چه فراز و فرودی را در زیست دینی خود تجربه میکنند و هر کدام از ابعاد دینداری نزد آنان چه تغییری میکند؟ همچنین، عوامل و تجربههایی که موجب بروز چنین تحولی در زیست دینی آنان میشوند، کداماَند؟ در مقالهی حاضر، روایتهای بازگوشدهی 15 نفر از دانشجویان از زندهگی دینیشان با مصاحبهی روایی و روش تحلیل روایت، مطالعه شد.
نتایج نشان داد که مواجههی دانشجویان با محیط متکثر و مدرن دانشگاه و شهر تهران نقشی اساسی در بروز تحول در پایبندی دینی آنان داشته است. همچنین، عوامل و تجربههایی نظیر سربرآوردن تعارض معرفتی در مواجهه با تفکر عقلانی و تربیت انتقادی، تجربه محرومیت و تجربههای تنشزایی نظیر تجربهی ناموفق در اجتماعیشدن، تجربهی تنش ناشی از تحمیل دین شریعتمدارانه، محرومیت وجودی، مواجهه با مسألهی شر و دین دولتی هر یک بهنحوی بر تحول در پایبندی دینی افراد أثر گذاشتهاند. بهطورکلی، برخی از صورتهای تحول دینی افراد مورد مطالعه را میتوان چنین برشمرد: اسطورهزدایی از نظام باورها، قداستزدایی از شخصیتهای مذهبی، تقلیل احساس گناه، اعتقادورزی نسبیاندیشانه و تعقلی بهجای اعتقادورزی جزماندیشانه و تعبدی، تأکید بر عشق و حضور خداوند بهجای تأکید بر قهر و قوّت خداوند، حرکت از اخلاق دینی متعبدانه به اخلاق دینی و/یا دنیوی بازاندیشانه، تأکید بر تجربهی انفسی در دینداریِ خودسالارانه بهازای تأکید بر گواهی متن مقدس و اولیاء در دینداریِ دگرسالارانه، حرکت از ایمان تقلیدی – اسطورهای به ایمان فردگرایانه – اندیشهوار، افزایش تسامح و تساهل در مواجهه با دگراَندیشان و در نهایت، ترک کامل حیات دینی توسط تعدادی از مشارکتکنندهگان و اتخاذ چشماندازی مادی نسبت به جهان.
[چهارشنبه 1399-01-13] [ 11:18:00 ب.ظ ]
|